Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Lex France
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 okt 2021 21:12
Land: Frankrijk
M/V: M

Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor Lex France » 11 nov 2022 12:56

2x bezocht ik met dit legkipje de dierenarts en steeds opnieuw kreeg ik van hem een antibioticakuur om het kipje te laten herstellen van hardnekkige luchtweg problemen. Ik moet er steeds een eind voor rijden, maar dat is niet het ergste, wel heb ik het idee dat niet de juiste medicatie wordt gegeven.
Ik zou ermee naar de Faculteit voor Diergeneeskunde in Toulouse kunnen gaan, maar voordat ik de reis van bijna 300 km (heen en terug) ga maken, stel ik eerst hier de vraag.
Het bewuste kipje is best levendig, eet en drinkt goed, verzorgt zichzelf prima, maar maakt een rochelend geluid en schudt met haar kop. Het lijkt mij overduidelijk een probleem van de luchtwegen. Omdat de dierenarts vrijwel zeker steeds een antibioticum gaf met breed spectrum, vraag ik mij af of iemand mij de naam kan geven van een antibioticum dat specifiek werkt tegen luchtweg problemen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor tuff cookie » 11 nov 2022 17:21

Antibiotica werkt tegen bacteriën.
Als antibiotica niet werkt tegen luchtweg problemen dan is de oorzaak waarschijnlijk een virus maar kan ook luchtpijpwormen zijn. Door het schudden met de kop denk ik aan luchtpijpwormen.

Lex France
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 okt 2021 21:12
Land: Frankrijk
M/V: M

Re: Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor Lex France » 11 nov 2022 18:44

Dat zou best eens kunnen. Ik heb pillen in huis tegen wormen bij kippen, helpen die ook tegen luchtpijpwormen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor jantien » 11 nov 2022 19:52

Hier in Nederland heb je speciale wormenmiddel tegen luchtpijpwormen. Gewoon te koop bij bv. Welkoop.Misschien even bellen met je dierenarts of je het daar ook zo kunt kopen?
Maar ook bij luchtwegproblemen kan het zijn dat ze met kop schudden, in dat geval is doxycycline het juiste middel en niet een breed werkend AB.

Lex France
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 okt 2021 21:12
Land: Frankrijk
M/V: M

Re: Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor Lex France » 12 nov 2022 11:03

Reuze bedankt voor dit advies. Gisteren gaf ik de kip een anti-wormmiddel (pil) dat ik in huis heb. Vanochtend had ik het idee dat de kip minder rochelend ademt, maar nog wel haar nek strekt om naar adem te happen. Verder eet en drinkt ze nog steeds en verzorgt ook haar verenpak. Zal straks toch langs gaan bij de dierenarts met de vraag of zijn anti-wormenpil ook werkt tegen longwormen en of hij mij Doxycycline wil mee geven.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor jantien » 12 nov 2022 12:33

Dat is fijn :duimop:
Ik weet nog wel dat je de wormpil na 1 week (of was het na 2 weken :denk: even navragen dus) moet herhalen.

Lex France
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 okt 2021 21:12
Land: Frankrijk
M/V: M

Re: Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor Lex France » 12 nov 2022 13:19

Ben al bij de da langs geweest om hem op de hoogte te brengen. Wormen zou heel goed kunnen, prima dus dat ik heb ontwormd, maar de wormen kunnen wondjes hebben veroorzaakt aan de luchtpijp. Daarvoor kreeg ik 2 spuitjes mee om vandaag en maandag te geven, hopelijk heb ik nu eindelijk het lek boven.
Reuze bedankt nogmaals voor het advies!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor tuff cookie » 12 nov 2022 14:56

Fijn om te horen :duimop:

Happykippiee
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 aug 2022 18:54
Land: Frankrijk
M/V: M

Re: Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor Happykippiee » 21 nov 2022 12:24

Hoe gaat het nu? Heb je enig idee hoe de wormpillen heten?

Lex France
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 okt 2021 21:12
Land: Frankrijk
M/V: M

Re: Welk antibioticum bij luchtweg probleem

Berichtdoor Lex France » 21 nov 2022 12:28

Tsja, er lijkt wel verbetering te zijn, de kio rochelt minder met ademhalen, maar hapt nog wel naar lucht. Als het toch luchtpijpwormen zijn geweest, hebben die misschien schade toegebracht, die niet maar zo 1 en 2 zal zijn hersteld.
Die naam van de anti-wormpil moet ik navragen, zaten bij de da in een grote pot.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten