Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Dreamdrea
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2022 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor Dreamdrea » 07 dec 2022 17:44

Hallo,
We zijn nog nieuw in de kippen, we hebben nu sinds 1,5 week 5 kriel zijdehoen (kruising) hennetjes. Eentje doet het vanaf het begin niet zo best en we hebben mestonderzoek laten doen. Hier is uit gekomen dat ze coccidiose heeft. Advies is om te behandelen met baycox. De kleinste verpakking is 1000 ml wat echt veel te veel is voor 5 kippen. Vandaar de vraag of we iets over zouden kunnen nemen van iemand regio Zuid Limburg die nog heeft staan?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor tuff cookie » 07 dec 2022 18:54

Dat is inderdaad erg veel. Je kunt eens rond bellen naar dierenartsen in de omgeving die wel een kleinere hoeveelheid verkopen. Zou er niet te lang mee wachten want de darmen beschadigen door de coccidiose en het kipje kan voeding daardoor slecht of niet opnemen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 dec 2022 18:56

Een liter! :shock:
Das gigantisch. Ik heb dat wel ooit in kleinere hoeveelheden gehad.
Ik kan je jammer genoeg niet helpen.

Dreamdrea
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2022 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor Dreamdrea » 07 dec 2022 22:31

Bedankt voor jullie reacties! Nee we willen ook zo snel mogelijk behandelen. Erg sneu in welke toestand de kip bij ons terecht is gekomen. Volgens de vorige eigenaar zou ze zelfs gevaccineerd zijn tegen coccidiose maar omdat ze (we hebben er twee van dat adres en drie van een ander adres) zo passief zijn ten opzichte van de andere toch even verder gaan zoeken. Ze bleken ook onder de veerluis te zitten. Daar zijn ze inmiddels voor behandeld.

Dreamdrea
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2022 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor Dreamdrea » 07 dec 2022 22:35

Ik ga morgen nog wat andere dierenartsen bellen en mocht ik niks kunnen uithalen bestel ik toch gewoon de liter bij onze eigen dierenarts. Maar zou mooi zijn als het wat minder zou kunnen zijn.
Het gaat zeker niet om het geld, maar heb €25,- voor haar betaald. De nagels laten knippen voor €7,50 (durf dit zelf, nog, niet), €23,- kwijt voor het antiluizenspul voor kip en hok, €25,- voor wormonderzoek en dan nu weer €30-€35 voor de baycox. We hebben haar nog geen twee weken :roll: Maar goed, van de andere kant hadden we zelf beter op moeten letten en nu krijgt ze wel een goed leven is de bedoeling....

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor tuff cookie » 08 dec 2022 08:19

Ja, soms gaat het zo, allemaal anders dan je verwacht had. 1 liter baycox voor 35 euro is heel goedkoop. ik bedoel niet dat je het daarom moet kopen hoor. Hier in de buurt is dat heel anders. Je kunt de baycox wel heel lang bewaren.

Dreamdrea
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 nov 2022 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor Dreamdrea » 09 dec 2022 16:52

Update: ik heb toch via onze dierenarts de baycox gehaald (die €30-35 was per 100 ml, ik moet de exacte rekening nog krijgen) en we zijn er vandaag mee gestart.

Een van de twee kippen had ook een flinke veerluis besmetting te pakken, hiervoor hebben we haar (en haar vriendin) vorige week dinsdag behandeld. Nu we haar vandaag toch vast hadden voor de baycox nog eens goed gekeken. Geen luis meer te bekennen gelukkig maar ze heeft wel allemaal kale plekken op haar lijf. Zou ik haar nog wat exta's moeten geven om te helpen de veren weer terug te krijgen?
En heeft ze eventueel ook extra warmte nodig nu? Ze zitten overdag in een kleine overkapping (drie pallets met planken erop (nachthokje staat daar ook in) met uitloopren en 'snachts in een klein nachthokje met hun tweetjes.
Ze lijkt al wat opgeknapt ten opzichte dat ze 1,5 week geleden kwam maar ten opzichte van de drie andere hennetjes die we toen hebben gehaald zijn ze vrij in-actief.

Shanna Bartels
Berichten: 1466
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor Shanna Bartels » 09 dec 2022 18:14

Wat een pech...
Hopelijk knappen die 2 snel op en blijven ze lang gezond.

Qua kale plekken heb ik persoonlijk geen idee.
Misschien extra vitamentjes geven; gewoon fruit en groenten en geperste knoflook in water? (Dat kost niet zoveel :puh2: )

Shanna Bartels
Berichten: 1466
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor Shanna Bartels » 09 dec 2022 18:17

Wel raar van die grote en dure hoeveelheid baycox. Ik kreeg gewoon een klein beetje mee voor mijn 3 kippen afgelopen lente. (Ik woon in NH)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gevraagd: beetje baycox omgeving Zuid Limburg

Berichtdoor tuff cookie » 09 dec 2022 20:53

Hoe oud zijn de kipjes ?
Als je ze nog maar kort hebt dan is het niet zo gek dat ze nog niet zo actief zijn maar kan ook komen door de coccidiose en veerluis. Je kunt ze eventueel kuikenmeel geven om op te knappen, is makkelijk verteerbaar en zit veel voeding in.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten