Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor Loos » 20 dec 2022 11:49

Mijn volwassen cochin kip is ziek. Ze ziet eruit alsof ze in de rui is, haveloos verenkleed zegmaar met veren opgezet. Haar kam is veel minder pront dan normaal maar nog wel rood. Ze heeft dunne ontlasting die wel normaal gekleurd is, al poept ze soms ook water. Ze drinkt heel veel en eet prima (legkorrel). Maar ze slaapt de hele dag. Ze zit al zon twee dagen in mn huiskamer (ong 15 graden) in een curverbak en daar gaat ze niet uit zichzelf uit ook al zou ze dat wel makkelijk kunnen. Ze verzorgt wel haar veren. Misschien niet zo uitgebreid als normaal maar wel regelmatig. Ik had het vermoeden eerder dat ze kalkpoot had en ben dat ongeveer 6 dagen geleden gaan behandelen met zonnebloemolie. Door de veren vind ik het lastig te zien hoe het nu met haar voeten is maar ze pikt er iig niet aan. Ik blijf ze voor de zekerheid om de dag dompelen in olie. Gisteren heb ik haar beophar wormmiddel gegeven, werkzame stof levamisole. Ze dronk dat wel binnen 12 uur vrijwel helemaal op omdat ze zoveel drinkt. Ik durf niet meer te geven (dan de 60 druppels die ze al heeft) want je mag het niet aan zieke kippen geven (dat las ik te laat).

Hebben jullie nog adviezen? Ik overweeg om haar drinkwater te vervangen door water met ors. Omdat ik niet weet of de legkorrel helemaal verteert voor hij haar lichaam verlaat. Kun je gewoon mensen-ors gebruiken?

Morgen denk ik dat ik sowieso naar da ga maar misschien hebben jullie nog adviezen voor die tijd.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor tuff cookie » 20 dec 2022 15:52

Ik zou naar een dierenarts gaan met verstand van kippen. De levamisole is niet zo goed voor de nieren. Verder heb ik geen tips.

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor Loos » 20 dec 2022 16:36

Ben naar de da gegaan en ze heeft een spuit tegen n allerhande parasieten gekregen en antibiotica. Da zei dat hetgeen slecht idee was ors te geven en dat de kans niet groot is dat ze er weer bovenop komt maar ook niet afwezig. Da bezoek was wel stressvol en duurde lang want ik moest met het ov, dus ze is nu supermoe en eet en drinkt in ieder geval nu al even een tijdje niet meer. Ze heeft de ors nog niet geproefd dus. Hopelijk gaat ze het nog wel proberen.

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor Loos » 20 dec 2022 16:59

Yes! Ze heeft de ors gedronken! Blij mee want de legkorrel komt er vrijwel onverteerd weer uit aan de achterkant dus ze kan wel wat suiker gebruiken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor Kip La La » 20 dec 2022 17:30

Dat is fijn.
Nu duimen dat het weer goed komt met haar!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor tuff cookie » 20 dec 2022 21:19

Ik duim mee !

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor jantien » 20 dec 2022 21:23

Is de mest van jouw kipje gecontroleerd?

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor Loos » 21 dec 2022 09:39

jantien schreef:Is de mest van jouw kipje gecontroleerd?


Ze heeft wel een staaltje genomen maar ik ben vergeten te kijken of ze daar nog iets mee gedaan heeft. Ik bel vanmiddag nog wel even om te vragen.


In de tussentijd heeft willemijn flink van de ors gedronken. Weet iemand of ze daar ook te veel van binnen kan krijgen? Ik heb net ook banaan gegeven in kleine stukjes omdat dat denk ik ook sneller verteert dan legkorrel. At ze met smaak. Hebben jullie tips voor ander voedsel dat snel verteert? Haar poep lijkt op legkorrelpap namelijk dus heb niet het idee dat de granen genoeg tijd doorbrengen in haar verteringsgestel om voedingsstoffen af te geven.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor Kip La La » 21 dec 2022 09:42

Je kunt er een kopje met gewoon water naast zetten, zodat ze kan kiezen.

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Suf en diarree, na ontworming ors geven?

Berichtdoor Loos » 21 dec 2022 09:43

Ik zie nu dat ze steeds mis pikt als ze de banaan probeert te eten. Ze pikt in de lucht, niet diep genoeg. Moet ik me zorgen maken over haar ogen? Wat kan dit betekenen?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 23 gasten