Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Isabel » 27 mei 2023 12:17

Met paracetamol moet je oppassen... is niet echt goed voor kippen. Al snap ik wel dat je het hebt gedaan.
Fijn dat ze wat actiever is! Gezelschap doet vaak wonderen. :-)

Heb je Nanne Wolff een mail gestuurd of die eerdere DA?

Japiekrekel
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 mei 2023 09:41
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Japiekrekel » 27 mei 2023 18:07

Ja ik weet het, heb geen verschil gezien overigens. Vanochtend was hier een boer die ook kippen heeft die naar het manke kuiken heeft gekeken en zijn mening was dat dit kuiken er supergezond uitzag door de glanzende veren en het levindige koppie. En hij vond de verzorging helemaal top, was een leuk compliment natuurlijk. Hij vond niet dat het kuiken een spuitje nodig had dus ik heb weer wat moed gekregen :-D

Nanne niet gemaild want kon geen e-mailadres vinden op de website. Zal dinsdag eens even bellen.

Isabel schreef:Met paracetamol moet je oppassen... is niet echt goed voor kippen. Al snap ik wel dat je het hebt gedaan.
Fijn dat ze wat actiever is! Gezelschap doet vaak wonderen. :-)

Heb je Nanne Wolff een mail gestuurd of die eerdere DA?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Isabel » 27 mei 2023 18:57

Ah, dat is goed om te horen. :duimop:

Via het forum kunnen we advies en tips geven, maar uiteindelijk zie jij wat het beste voor het dier is... hoe het dier zich gedraagt en of het dier een mooi bestaan heeft.

Ik heb je een privébericht gestuurd.

Japiekrekel
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 mei 2023 09:41
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Japiekrekel » 18 jun 2023 10:52

We zijn inmiddels een aantal weken verder en de hoop is me toch in de schoenen gezakt. Ik breng het kuiken elke avond omhoog in het nachthok en haal haar er 's ochtends weer uit. Soms lukt het om zelf naar beneden te komen, maar dit gaat met veel kunst- en vliegwerk. Ze eet en drinkt nog steeds goed, maar blijft voornamelijk op 1 plek liggen gedurende de dag. Het andere kuiken geeft haar gelukkig gezelschap, maar scharrelt hierdoor ook niet zoals een kip graag doet en blijft zoveel mogelijk bij het manke kuiken in de buurt. Het is zo vreselijk moeilijk, maar het voelt toch alsof dit geen kipwaardig bestaan is zo.. Voor beide kuikens overigens.. Als ze staat op 1 poot trilt het omhooggetrokken pootje continue en ze moet zichzelf in balans houden door haar vleugels uit te slaan.Is het door pijn? Of is het een reflex? Ik twijfel of dit zo door kan gaan...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor jantien » 18 jun 2023 12:33

Ik begrijp heel goed dat is erg moeilijk is. Je ziet zelf al in dat het eigenlijk geen kipwaardig bestaan is maar verder ziet ze er gezond uit en doet ze het erg goed..
Het kan pijn zijn, dat trillen maar dat durf ik zo niet te zeggen.
Ik denk dat je zelf moet gaan kiezen, brahma’s worden natuurlijk ook erg groot en zwaar( neem aan dat het een groot soort brahma is).
Als het er niet beter op wordt zou ik op een gegeven moment toch afscheid van het dier nemen, want natuurlijk wordt een kip hier niet gelukkig van maar oh oh oh dat is zooo moeilijk :puppydogeyes:
Maar daarna kun je jezelf een klopje op je schouders geven, je hebt het enige juiste voor het dier gedaan in deze situatie

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jun 2023 12:49

Je moet er toch gezelschap bij halen voor je andere kuiken.
Dat zou ik wel eerst doen, voor je een beslissing neemt. Dan kan je't nog wat aankijken.
Het kan dat nieuwe kipjes gemeen gaan doen naar het manke kuiken maar als je nog jonge dieren neemt valt dat wss wel mee. En als het toch niet zou gaan, moet je dezelfde beslissing nemen als je nu toch al zou doen zoals ik het lees.
Maar misschien, misschien gaat het wel goed en gaat je gezonde kuiken dan met de anderen scharrelen en kan je je manke kuiken nog wat uitstel geven. Fysisch beperkt zijn is niet altijd zo vreselijk dat het niet leefbaar is. Het is natuurlijk altijd minder dan ideaal maar daar mag je niet mee vergelijken. Beperkte mensen zijn ook vaak erg gelukkig en die beseffen dan nog wat ze missen.. Dat is bij dit kipje wss niet het geval.

Enfin, als jij vind dat het geen kip waardig leven is en dat ze, als ze zelf kon kiezen, liever rust zou willen, dan ga ik dat niet tegenspreken. Dan kan je in eer en geweten die beslissing nemen hoor. Wat je ook doet, je doet het beste voor haar. Dat is heel duidelijk.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Isabel » 18 jun 2023 16:36

Heb je nog contact gehad met een (andere) DA?

Misschien dat een pijnstiller/ ontstekingsremmer nog kan helpen (Novacam of Inflacam).

Verder sluit ik mij qua advies aan bij Jantien en Pearlsofpassion.
Uiteindelijk zie jij het kippetje iedere dag en kan je zien of ze nog een beetje lol in het leven heeft of niet.
Welke beslissing je ook neemt, ze heeft een top baasje. :-)

Japiekrekel
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 mei 2023 09:41
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Japiekrekel » 18 jun 2023 18:45

Bedankt voor je lieve bericht. Ik wil niet egoïstisch zijn en het beestje in pijn laten leven. Ze wordt inderdaad groot nu en dus zwaarder. Balanceren gaat steeds moeilijker en soms als één van mijn volwassen kippen in een onbewaakt ogenblik bij hun in het hok glipt, doet ze niets om zichzelf te verdedigen. Ze drukt zichzelf gewoon plat tegen de grond. Bij andere kippen heeft ze weinig kans vrees ik.

jantien schreef:Ik begrijp heel goed dat is erg moeilijk is. Je ziet zelf al in dat het eigenlijk geen kipwaardig bestaan is maar verder ziet ze er gezond uit en doet ze het erg goed..
Het kan pijn zijn, dat trillen maar dat durf ik zo niet te zeggen.
Ik denk dat je zelf moet gaan kiezen, brahma’s worden natuurlijk ook erg groot en zwaar( neem aan dat het een groot soort brahma is).
Als het er niet beter op wordt zou ik op een gegeven moment toch afscheid van het dier nemen, want natuurlijk wordt een kip hier niet gelukkig van maar oh oh oh dat is zooo moeilijk :puppydogeyes:
Maar daarna kun je jezelf een klopje op je schouders geven, je hebt het enige juiste voor het dier gedaan in deze situatie

Japiekrekel
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 mei 2023 09:41
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Japiekrekel » 18 jun 2023 18:47

Helemaal eens ook, een ander kuiken erbij had ik ook al bedacht. Het kuiken wat ik er later bij heb gezet heeft nooit lelijk gedaan tegen het manke kuiken dus ik zie hier geen problemen. Fysisch beperkt zijn hoef zeker niet vreselijk te zijn, maar het dier moet wel zonder pijn kunnen leven. Ik kan dat helaas moeilijk peilen. Het baart me zorgen dat ze niet scharrelt of probeert te scharrelen, dat is toch een soort basisbehoefte van een kip.

Pearlsofpassion schreef:Je moet er toch gezelschap bij halen voor je andere kuiken.
Dat zou ik wel eerst doen, voor je een beslissing neemt. Dan kan je't nog wat aankijken.
Het kan dat nieuwe kipjes gemeen gaan doen naar het manke kuiken maar als je nog jonge dieren neemt valt dat wss wel mee. En als het toch niet zou gaan, moet je dezelfde beslissing nemen als je nu toch al zou doen zoals ik het lees.
Maar misschien, misschien gaat het wel goed en gaat je gezonde kuiken dan met de anderen scharrelen en kan je je manke kuiken nog wat uitstel geven. Fysisch beperkt zijn is niet altijd zo vreselijk dat het niet leefbaar is. Het is natuurlijk altijd minder dan ideaal maar daar mag je niet mee vergelijken. Beperkte mensen zijn ook vaak erg gelukkig en die beseffen dan nog wat ze missen.. Dat is bij dit kipje wss niet het geval.

Enfin, als jij vind dat het geen kip waardig leven is en dat ze, als ze zelf kon kiezen, liever rust zou willen, dan ga ik dat niet tegenspreken. Dan kan je in eer en geweten die beslissing nemen hoor. Wat je ook doet, je doet het beste voor haar. Dat is heel duidelijk.

Japiekrekel
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 mei 2023 09:41
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Mank (Brahma) kuiken (trekt 1 poot op)

Berichtdoor Japiekrekel » 18 jun 2023 19:29

Ik heb contact gehad met een andere DA, maar die vond het lastig beoordelen via de telefoon. En dat snap ik ook wel. Overweeg nog om een veearts hier in de buurt te bezoeken aan huis, maar dat is ook wel invasief natuurlijk (hij heeft geen telefoonnummer vermeld).
Het blijft een lastig iets dit. En bedankt voor je compliment,ik ga zo twijfelen soms of ik het juiste heb gedaan..

Isabel schreef:Heb je nog contact gehad met een (andere) DA?

Misschien dat een pijnstiller/ ontstekingsremmer nog kan helpen (Novacam of Inflacam).

Verder sluit ik mij qua advies aan bij Jantien en Pearlsofpassion.
Uiteindelijk zie jij het kippetje iedere dag en kan je zien of ze nog een beetje lol in het leven heeft of niet.
Welke beslissing je ook neemt, ze heeft een top baasje. :-)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evy Silkie en 12 gasten