Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor kippietoktok » 26 okt 2023 21:04

Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht
Door: kippietoktok

Voorwoord:
De hoender (kip) in het wild had een oneindig groot terrein tot zijn beschikking. Hier groeide van alles en de kip had hier zijn of haar beschikking tot. In onze huidige tuinen, al zijn ze 1 hectare groot, is vaak een minder grote biodiversiteit te vinden dan er oorspronkelijk in de vrije natuur was. De hoender in het wild deed het zonder antibiotica, coccidiostatica en zonder brokken met toegevoegde vitaminen en toch overleefden de sterksten het zonder hulp van de mens. Of hadden ze toch antibiotica en andere middelen? Mogelijk hadden de stoffen in planten en kruiden een effect op het immuunsysteem van de kip. Nu is onze huidige kip gallus gallus domesticus niet dezelfde oorspronkelijke oerkip maar heeft het wel veel overeenkomsten.

In het onderstaande overzicht vindt u verschillende planten, kruiden en etherische oliën die een (mild) medicamenteuze werking kunnen hebben bij de kip. Dit is niet op basis van grootmoederwijsheid. Het is evidence-based. Onderaan vindt u de bronnen en de links naar full-text artikelen van de wetenschappers die het werk verricht hebben.

Voor mij tonen de studies aan hoe belangrijk een gevarieerd menu is met bepaalde soorten kruiden. Gezonde kippen houdt men hiermee gezond. Mogelijk zou een zieke kip met verhoogde hoeveelheden van deze kruiden of etherische oliën (verdund!) minder ziek kunnen worden.
Het lastige is dat vrijwel elke studie een andere dosering gebruikt. Daarnaast zijn de fabrikanten welke kant en klaar kruidenextracten aanbieden aan de consument niet altijd duidelijk welke concentratie van een bepaald kruid erin zit en of dit dan gaat om een etherische olie.

Al met al is dit artikel dan ook niet bedoelt als vervanger voor de dierenarts. Het is bedoelt om uw kippen gezond en weerbaar te houden.

Hier volgen de stoffen waarnaar veel onderzoek verricht is:

-----

Plant: Artemisia Absinthium (Absintalsem)

Getest: kippen besmet met coccidiose en een controlegroep welke niet werd behandeld

Resultaat:
-Werkt tegen coccidiöse


Bronnen
https://www.ibna.ro/arhiva/AZ%2015-2/AZ ... a_tipo.pdf (PDF!)
https://link.springer.com/article/10.10 ... 006-4390-8

---

Plant: Thymus Vulgaris (Echte tijm)

Getest op: gezonde kippen die voor vlees gehouden werden
Getest op: kippen in een warm klimaat met Gumboro (infectieuze bursitis)

Resultaat:
-Beter groeiende kippen
-Hogere voederconversie
-Meer 'levendigheid' mogelijk door een verhoogde immuniteit
-Hogere antistoffen tegen infectie; betere immunorespons tegen virussen
-Antibiotische werking


Bronnen:
https://www.entomoljournal.com/archives ... 20-276.pdf (PDF!)

---

Plant: Origanum Vulgare (Wilde Marjolein) [NL: Oregano]

Resultaat:
-Hogere voerconversie
-Verminderde hoeveelheid E. Coli bacteriën in de darm
-Antibiotische werking
-Werking tegen coccidiose


Bronnen:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9121001978
https://www.ajol.info/index.php/ajb/art ... 4499/83870 (PDF!)
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

---

Plant: Allium Sativum (Knoflook)

Resultaat:
-Anti-oxidatief (= tegen schadelijke stoffen)
-Verhoogde voerconversie
-Betere darmflora
-Minder E. coli


Bronnen:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1119#s0005

---

Plant: Yucca (Palmlelie) [NL: Yucca]

Resultaat:
-Ontstekingsremmend
-Anti-oxidatief (= tegen schadelijke stoffen)
-In combinatie met curcuma werking tegen coccidiose


Bronnen:
https://linkinghub.elsevier.com/retriev ... 8820304884

---

Plant: Curcuma Longa (Kurkuma)

Resultaat:
-Ontstekingsremmend
-Anti-oxidatief (=tegen schadelijke stoffen)
-In combinatie met yucca werking tegen coccidiose


Bronnen:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 15.1080731
https://linkinghub.elsevier.com/retriev ... 8820304884 (zelfde bron als bij yucca)

-------

Hierboven vindt u maar een greep uit de duizenden planten en kruiden die er bestaan op de wereld. Mochten jullie toevoegingen hebben, dan kan je dat in dit topic delen.


Nawoord:
Kruiden en plantenextracten kunnen niet altijd de medicatie van de dierenarts vervangen. Neem geen risico met een ziek kip! Wel is er genoeg bewijs dat planten een geneeskrachtige werking kunnen hebben. Het laat het belang zien van een kruidenrijke tuin met veel soorten planten, de werking is naar mijn mening vooral preventief. Je voorkomt dat een kip ziek wordt en er ingegrepen moet worden met medicatie. Indien een kruidenrijke tuin geen mogelijkheid is kan je de kip onbespoten kruiden voeren of plantextracten door het voer of drinkwater mengen. Hiervoor zijn verschillende producten te koop. Pas op met etherische oliën, deze zijn zeer geconcentreerd. Een kant en klaar product voor kippen kopen is het veiligst.

Tot slot:
Als een dier ziek is, zouden kruiden het dier er dan echt bovenop kunnen helpen? Is het mogelijk medicatievrij kippen te houden? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor tuff cookie » 27 okt 2023 00:28

Kruiden zijn zeker goed voor kippen. Wel moet je je erin verdiepen waar je ook al mee bezig bent.
Kruiden heten kruiden omdat iets bepaalds sterk aanwezig is. Daardoor kun je ze gericht gebruiken. Het gevaar schuilt echter daarin om de juiste dosering te weten/geven en wanneer.
In Alsem zit de stof thujon die giftig is/kan zijn. Knoflook weer af en toe, anders schadelijk voor de darmen. Kurkuma zit zink en koper in. Dit zijn vrij sterke kruiden. Dus in bepaalde hoeveelheden geven en niet te lang.
Oregano, brandnetel, citroenmelisse, basilcum, paardebloem, weegbree, muur, klaver en nog meer waar ik nu niet zo gauw aan denk zijn planten die je altijd wel kunt geven.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor jantien » 27 okt 2023 10:27

Waar ik nu zo bang voor ben is dat als iemand een kip heeft met bv. coccidiose en het dier is duidelijk ziek ervan dat die iemand dus de Artemisia Absinthium (Absintalsem gaat inzetten en vervolgens ziet dat het dier nog zieker wordt en doodgaat en het dan nog vreemd gevonden wordt ook…
Heel erg mee oppassen dus!
Inderdaad wat TC al zegt, je moet er dan wel zo veel verstand van hebben om de juiste dosering etc.

Shanna Bartels
Berichten: 1478
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor Shanna Bartels » 27 okt 2023 10:45

Interessant Kippietoktok!

Het zijn kruiden die ook voor ons mensen heel goed zijn om in je dieet op te nemen. Dagelijks thee ervan trekken of als specerij in je eten.

Hoe en hoeveel toe te voegen aan je kippen, is idd nog een studie (voor mij)

Maar meestal wordt het idd preventief gebruikt door ons mensen en dat zal ook wel voor kippen zijn idd. Varieren en kleine hoeveelheden is een goede leidraad denk ik.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor kippietoktok » 27 okt 2023 14:23

Zoals ik al zei: dit is geen vervanging voor de dierenarts.

Ja, en een goede toevoeging van tuffcookie en jantien, pas op met zelf experimenteren. Teveel kruiden is potentieel dodelijk. Doseringen zijn onduidelijk.

Zou een moderator een waarschuwing kunnen plaatsen bij Artemisia in het bericht? Ik kan dit niet meer aanpassen. (Bv: Pas op met gebruik; giftig!)

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 okt 2023 18:10

Als ik het in de tuin heb, geef ik kuikens wel wat verse oregano. Geen idee of het verschil maakt maar ik kreeg het ooit als tip en kwaad zal het ook niet kunnen. Niet overdreven veel natuurlijk en ook niet dagelijks.
Geef mn konijntjes er ook af en toe wat van.

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor danielb » 27 okt 2023 20:35

hier staat ook een wild groei van kruiden,maar word niet echt veel van gegeten door de kippen.
en zijn de kippen die bij de kruiden kunnen,echt gezonder....???
hier althans niet.
een goede basis voeding en een grote uitloop doen al zeer veel voor je kippen.
vooral een grote uitloop zorgt ervoor dat er niet te veel besmetting en vooral veel minder kans is op herbesmetting.
en uiteraard ook de nachthokken met regelmaat zuiver maken en preventief bloedluis bescherming/bestrijding doet zeer veel.
ontwormen heb ik trouwens ooit 1 keer gedaan,maar daar is het dan ook bij gebleven.
genoeg uitloop,nachthokken proper houden en een goede voeding doen al heel veel.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor Kuckeltje » 17 dec 2023 12:38

Het rode kamhoen, Gallus gallus gallus is de wilde voorvader met nog enkele andere Gallus soorten van de kippen die we nu kennen.

De Wilde Gallus soorten leven in en langs bossen waar ze veel van hun voedsel opscharrelen door de bosgrond om te woelen en daar zaadjes, insecten, vruchten, jong groen, kruiden en nog heel veel eetbare dingen op te scharrelen. Ze hebben een zeer gevarieerd menu. Dat ze daardoor veel weerbaarder zijn tegen ziektes klopt niet helemaal.
Een ziek dier in het wild is een gemakkelijke prooi voor roofdieren of gaat gewoon dood.
Dit zien wij vaak niet en in de natuur is de een zijn dood de ander zijn brood.

Als ik een zogenaamd uiterst gezond kamhoen uit het wild bij onze kippen zet gaat het beslist dood.
Deze dieren zijn totaal niet weerbaar voor al die kippenkwalen waar onze kippen mee te maken hebben. Als ze ziek worden gaan ze dood en besmetten ze geen andere soortgenoten meer.

In de natuur hebben ze ruimte en is de besmettingsdruk vele malen minder als bij onze dieren die opgesloten zitten of in ieder geval met (vaak) te veel dieren in een ruimte.
Wij compenseren die beperkte ruimte door voor genoeg voer te zorgen en grijpen in met medicijnen tegen allerhande kwalen en ziektes.

Nu zijn er tegenwoordig veel kruidendrankjes te koop die de weerbaarheid zouden vergroten.
De makers en verkopers verdienen daar heel veel geld mee en soms zullen er middelen bij zitten die enigszins op de een of andere manier een positieve werking kunnen hebben
Zelf laat ik me daar ook wel eens toe verlijden, maar ik heb er nog nooit merkbaar betere kweekresultaten of gezondere vogels door gekregen.
Ik geloof wel in een gezonde voeding. Goede granen als basis aangevuld met eetbaar vers keukenafval Onbespoten groenten en fruit. Mineralen zoals grit en kalk. Af en toe wat meelwormen vers of gedroogd en omdat ik toevallig ook visetende vogels heb krijgen ze eens per week een paar spierinkjes. De rest mogen ze zelf opscharrelen in de tuin.

De beste weerbaarheid is voorkomen dat ze besmet raken door net zoals de wilde soorten de besmettingskans te verkleinen.

Hygiëne door schoon drinkwater uit schone drinkbakken. Op tijd de mest weghalen en niet te veel dieren bij elkaar. Dat voorkomt een hele hoop ziektes en heeft meer invloed als weerbaarheid drankjes.

PS dit wil niet zeggen dat kruiden mits goed toegediend een positieve werking kunnen hebben

Kippen zijn geweldig
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2023 11:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor Kippen zijn geweldig » 19 dec 2023 21:08

Met kruiden heb ik eigenlijk nog nooit iets gedaan.Wel handig zo'n overzicht. Ik geloof ook dat voldoende scharrel ruimte, schone hokken, schoon water en goede voeding belangrijk zijn voor gezonde kipjes.
Ik moet zeggen dat ik al wel veel heb gehad aan homeopathie bij de kippen. Ik weet dat niet iedereen hier voor open staat, maar ik heb echt wonderlijke dingen gezien. Zeker voor aandoeningen waar regulier niet echt een medicijn voor heeft. Je moet ook hierbij wel weten wat je doet en niet zomaar iets toedienen natuurlijk..

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Geneeskrachtige kruiden voor de kip - Een klein overzicht

Berichtdoor tuff cookie » 20 dec 2023 05:48

Homeopathische middelen werken erg goed, inderdaad waar regulier niet iets voor is. Hoe kom je aan homeopathische middelen voor kippen ?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten