Volle weke krop/gebrek eetlust blijft aanhouden

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Simonino86
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2023 22:59
Land: Belgie
M/V: M

Volle weke krop/gebrek eetlust blijft aanhouden

Berichtdoor Simonino86 » 08 nov 2023 18:12

Hallo, enkele weken geleden is een kipje van mij in de rui gegaan. Ze was vaak wat rustiger en begon ook minder te eten. Op een gegeven moment merkte ik echter wel dat ze een te volle, eerder waterige krop had, paar dagen op rij. Uit bezorgdheid ben ik hiermee naar de DA geweest. Er zaten wat teveel gisten in haar krop, maar voor de rest was alles ok. Ik moest een week Nystatine en cisaral geven. Dat deed eigenlijk niets, buiten dat de krop wat minder waterachtig werd (bleef relatief vol doch week). De kip begon wel terug wat meer te scharrelen (zelfs redelijk actief), maar echt veel interesse in graan of zelfs meelwormen had ze niet. Van meelwormen eet ze wel wat als je haar alleen zet en veel tijd geeft, maar vrij traag en weinig. Het lijkt of ze vooral scharrelt op zoek naar kleine insecten. De krop bleef dus relatief vol, maar week. Ze viel ook af (ca. 200 gram per week), maar het was wel een relatief stevige/dikke kip (gewicht op 2/10 was 2700 gram).

Heb haar dan eens 2 dagen apart gezet zonder eten (+ nog wel cisaral gegeven), maar ook dan merkte ik amper verschil. Terug afspraak gepland bij de DA, en even terug bij de andere kippen gezet gezien ze 2 dagen in een hondenbench had gezeten. Wederom begint ze meteen terug te scharrelen/dabbelen, precies op zoek naar eten (geen interesse in graan of wormen). De DA stelde voor om haar even daar te houden en de producten in te spuiten zodat dit zeker in het lichaam kwam. Ze kreeg daar ook af en toe sondevoeding zodat ze zeker een beetje eten binnen kreeg. Zelf at ze eerder beperkt (graan/wormen), maar hetgeen ze at verteerde ze wel, dus er was zeker wel kroplediging (en zeker geen kropverlamming volgens de DA). Ze was daar ook wel relatief actief, dus de DA vond het na een paar dagen ook niet echt meer nuttig om haar daar te houden. Ik moest nog wel verder de cisaral blijven geven + emeprid. Ze stelden ook voor om af en toe ook een beetje sondevoeding te geven (met vitamines) zodat ze toch het nodige binnenkrijgt. Ik geef haar dus om de 2 dagen wat sondevoeding (ca. 15 ml) met probiotica, vit A-C-E en aminzo-zuren in.

Terug thuis gekomen, was ze wederom heel enthousiast om te scharrelen, maar nog steeds niet in graan/wormen. Ondertussen heeft ze ook nog wel een snotinfectie opgelopen, maar op dit moment (en dus ca. 5 weken later) is die krop nog steeds relatief vol 's morgens/doch week, en eet de kip niet naar behoren. Haar veren beginnen ook goed te groeien. Logischerswijze rust ze nog wel af en toe, maar ze scharrelt heel actief. Als je niets van kippen zou kennen ziet ze er eigenlijk ook wel echt goed uit (kam is wel wat kleiner, maar dat had ze vorig jaar ook tijdens rui). Enkel valt ze dus nog steeds af (ondertussen < 1800 gram), aangezien ze niet veel eet.

Ik weet dat een kip wel wat aankan, maar ik vind het toch iets bizar. Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke situatie en/of tips?

Pearlsofpassion
Berichten: 4380
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Volle weke krop/gebrek eetlust blijft aanhouden

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 nov 2023 19:05

Misschien een gek idee, maar heeft ze toegang tot grit?
Kippen hebben steentjes nodig voor een goede maagwerking.
Ik denk eraan omdat ze zoekt naar iets in de grond. Misschien zoekt ze steentjes?
Ik kan me voorstellen dat als de maag niet goed werkt, dat de eetlust en ledigen van de krop vermindert.

Als de krop ledigt en het ruikt niet zuur, is het waarschijnlijk wel OK.
Ik heb ook zo'n kip gehad die altijd een wat hangende zichtbare krop had. Dat hoorde gewoon bij haar.

Simonino86
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2023 22:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Volle weke krop/gebrek eetlust blijft aanhouden

Berichtdoor Simonino86 » 08 nov 2023 19:36

Ja, ze heeft toegang tot grit (in apart potje), maar ik zie haar niet echt in dat potje pikken. Soms strooi ik dit ook wat uit. Bij een andere kip is dat heel duidelijk. Als ik grit ververs komt zij daar meteen op af en begint te pikken, precies vooral de roodsteentjes.

Het is altijd wel een dikkere kip geweest met relatief grote krop, ttz. bij haar is de krop precies wat groter; bij andere puilt deze soms naar voren (soms, beetje vraatzuchtige kip met momenten die andere). Maar 's morgens was die ik het verleden wel echt leeg en plat.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Volle weke krop/gebrek eetlust blijft aanhouden

Berichtdoor tuff cookie » 08 nov 2023 20:10

Meelwormen zijn nogal vet voor kippen dat is vrij zwaar verteerbaar. Graan is moeilijker te verteren dan b.v. kippenmeel. Je kunt eens proberen of ze wel kippenmeel wil eten. Het beste volledig kippenmeel. Als ze teveel afvalt kun je ook kuikenmeel proberen, dat is nog lichter verteerbaar en eiwitrijk.

Simonino86
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2023 22:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Volle weke krop/gebrek eetlust blijft aanhouden

Berichtdoor Simonino86 » 15 nov 2023 16:50

Kuikenmeel heeft geholpen! Daar at ze duidelijk meer van. Eerste dag (donderdag 9/11) nog wat ongewennig in vrij kleine porties, maar ondertussen wel veel meer. Heb haar ook vandaag terug gewogen, en ze is ook al stevig wat bijgekomen (van 1775 naar 2085 gram), dus positief. Haar krop voelde ook meteen wel anders/beter aan; nog altijd wel niet echt leeg 's morgens, maar goed. Morgen vroeg dat nog eens checken, maar het gaat dus duidelijk de betere kant op :-) bedankt alvast voor de hulp.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Volle weke krop/gebrek eetlust blijft aanhouden

Berichtdoor tuff cookie » 16 nov 2023 00:17

Fijn om te horen !

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19181
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Volle weke krop/gebrek eetlust blijft aanhouden

Berichtdoor Isabel » 17 nov 2023 09:00

:duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten