Zijdehoen valt om.

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Bigchief1947
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2024 10:07
Land: Nederland
M/V: M

Zijdehoen valt om.

Berichtdoor Bigchief1947 » 11 mar 2024 09:32

Hallo allemaal.
Ten eerste bedankt voor het accepteren.
Mijn vraag gaat over onze zijdehoen Henny die een week of drie geleden is opgejaagd door onze Maltezer pup. We zagen haar na die tijd helemaal verstijfd op het pleintje in de tuin zitten.
Als ze nu in het hok zit strekt ze elke keer haar poten naar voren, en valt ze achterover. Hierdoor kan ze dus niet eten en drinken en zijn we haar drie maal daags aan het voeren.Ze ziet er uiterlijk best wel goed uit dwz. haar veren glanzen en haar ogen staan helder.
Ook geven we haar Vitamine B complex, Multi vit, en heeft ze gelijk vanaf het begin Enrobactin gehad.
We gaan Woensdag naar een DA maar bij ons in de provincie is eigenlijk niet één die verstand van kippen heeft.
Eigenlijk vinden we haar te goed om in te laten slapen, maar dit is misschien de enige 'humane' oplossing.
Wie heeft soortgelijks meegemaakt en is het weer goed gekomen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gr. Pieter

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoen valt om.

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 mar 2024 10:35

Vroeger, toen ik nog kind was hebben we dat ook een keertje gehad met een kip die super hard geschrokken was.
Mijn vader heeft er toen ook een einde aan gemaakt.. de buurman zei dat dat niet meer goed kwam. Maar ik weet niet of dat klopt natuurlijk.
Ik weet niet wat er dan de oorzaak zou zijn van de spiertrekking.
Als de dierenarts niet specifiek iets van vogels kent, denk ik niet dat hij dit gaat kennen en dus ook niet dat hij gaat weten of er iets aan te doen is. Ik vermoed dat het wel iets typisch kips is.

Bigchief1947
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2024 10:07
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zijdehoen valt om.

Berichtdoor Bigchief1947 » 11 mar 2024 11:34

Mijn vrouw is nu als een fysiotherapeut bezig om haar te trainen. Als ze haar vlak boven de grond houd , dan maakt ze wel loopbewegingen. Legt ze haar dan weer terug in het hok , strekt ze haar poten weer en valt weer achterover. Ze heeft ook best wel kracht in haar poten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoen valt om.

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 mar 2024 13:29

Das gek.

Heeft ze niet gewoon pijn aan de poot?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zijdehoen valt om.

Berichtdoor tuff cookie » 11 mar 2024 13:36

Zijdehoenders hebben een verhoging op de schedel die niet erg stevig is. Mogelijk heeft ze hersenletsel gekregen.

Bigchief1947
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2024 10:07
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zijdehoen valt om.

Berichtdoor Bigchief1947 » 11 mar 2024 13:49

Ja dat zou best eens kunnen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten