Windei en bloedbal

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 420
Lid geworden op: 14 apr 2005 10:10
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Windei en bloedbal

Berichtdoor Alice » 25 mar 2024 08:15

Goedemorgen!

Daarnet vond ik dit onder de zitstok, toen ik de kippetjes naar buiten liet. Het is een windei met een bloedbal. Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ze gelijk alle 5 gecheckt, maar ze rennen alle 5 even vrolijk rond, en niet één heeft iets van sporen bij de cloaca of waar dan ook. Ze zijn alle 5 schoon en levendig. Kent iemand dit, of weet iemand hoe dit kan? Ze hebben geen vaste plaats op de zitstok, dus vanavond zal ik even checken wie waar zit, zodat als het nog eens gebeurt, ik weet van welke kip het is

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Windei en bloedbal

Berichtdoor moriarty » 25 mar 2024 09:10

Volgens mij kan je er hier meer over vinden: https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=82276. Al is dit meer een vastzittend ei, en geen bloed bal.

Maar bij twijfel kan je als even met een dierenarts overleggen. Kippen zijn prooi dieren en laten pas heel laat zien als het niet goed met ze gaat. Maar fijn dat alles vooralsnog oke is met hen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Windei en bloedbal

Berichtdoor tuff cookie » 25 mar 2024 09:31

Waar dit het meest aan doet denken is een inwendig gesprongen adertje die door een nieuwe dooier die van de eierstok in de "trechter" valt in de kip kan scheuren. Alleen is dit wel een hele grote bloeding. Ik zou het in de gaten houden of het eenmalig is, anders toch een dierenarts raadplegen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast