Jonge houtduif gevonden

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Jonge houtduif gevonden

Berichtdoor TessaB » 23 sep 2021 13:07

Dag iedereen,

rond 9 uur vond ik vanochtend twee jonge houtduiven in het midden van de straat. Ze hadden al veel pluimen op de vleugels, maar ook nog veel dons op de rest van het lichaam. Eén duivenjong was reeds overleden. Het andere jong zat ernaast en werd lastig gevallen door eksters en kauwen. Er waren ook twee katten in de buurt. Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden, maar heb geen ouders gezien.

ik nam het levende jong dus mee naar huis. Zit nu in een mandje met een doek erover (krijgt voldoende lucht). Ik belde reeds verschillende opvangcentra, maar niemand kan het dier komen halen. Ik heb geen auto en het dichtstbijzijnde centrum is op 2 uur fietsen... Ik heb met de buren ook eens gekeken of we het terug in zijn nest kunnen leggen, maar dat is veel te hoog. Zelfs met een grote ladder geraken we er niet bij.

Mijn ouders komen morgen thuis, maar ik denk niet dat ze staan te springen om het diertje weg te brengen. Hebben jullie tips om het dier nu goed te verzorgen? Moet ik eten geven? Zo ja, welk merk? Hoe vaak? Hoe veel? Het dier heeft veel stress, dus ik ben bang dat het alleen daarvan al kan sterven. Ben niet meer gaan kijken sinds 10 u.

Ik heb het diertje nu wel gered, maar ik ben bang dat het voor niets is geweest. Ja, het is "maar" een duif, maar elk levend wezen verdient een tweede kans!

Victore
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 sep 2021 22:27
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jonge houtduif gevonden

Berichtdoor Victore » 23 sep 2021 13:47

Hoi Tessa,

Duiven krijgen nadat ze uit hun ei komen in de eerste instantie kropmelk van hun moeder maar als ze al veel pluimen op de vleugels hebben dan zijn ze deze periode waarschijnlijk al voorbij.

In dat geval krijgen ze normaal gesproken voedsel van hun ouders wat al deels verteerd is. Wat je kunt doen is graanmix verpulveren zodat het wat fijner is en vervolgens met wat water koken tot het een papje wordt. Door het papje kun je wat fijngemalen kuikenkorrels aan toevoegen. Het papje moet je met een spuit of pipet direct in hun keel spuiten.

Na 4 weken kun je ze ook grover eten aanbieden zoals gewoon graanmix, ze hebben echter wel net zoals kippen grit nodig om het goed te kunnen verwerken.

Heb je een foto van de duif?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jonge houtduif gevonden

Berichtdoor Isabel » 23 sep 2021 15:41

Goed dat je het diertje hebt opgevangen. :duimop:
En als ik jou was, zou ik morgen jouw ouders lief aankijken om het duifje alsnog naar de opvang te brengen. :-)

Victore
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 sep 2021 22:27
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jonge houtduif gevonden

Berichtdoor Victore » 23 sep 2021 16:40

Dat is uiteraard het allerbeste.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Jonge houtduif gevonden

Berichtdoor jantien » 23 sep 2021 18:14

Hallo Tessa, ik heb je een uitgebreidt antwoord gegeven op Facebook hoe je kunt handelen met zo’n jong duifje. Hoop dat je het hebt gelezen?

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: Jonge houtduif gevonden

Berichtdoor TessaB » 23 sep 2021 19:03

Hey Jantien,

ik heb alle reacties gelezen. Bedankt daarvoor!

Ondertussen heeft iemand contact met me opgenomen. Ze is het duifje komen halen en had veel ervaring met duiven. Ze zal me op de hoogte houden.
Echt super bedankt om zo snel en uitgebreid te reageren! :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Jonge houtduif gevonden

Berichtdoor jantien » 23 sep 2021 19:13

Dat is goed nieuws :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jonge houtduif gevonden

Berichtdoor Isabel » 23 sep 2021 19:23

:duimop:


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten