Jonge duif (?) op dakterras: wat te doen?!!

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 01 jul 2006 18:14

Lotte schreef:Ik ben vergeten om nog foto's te maken vanuit de doos, maar ik ben er vrij zeker van dat het zoals Monique zei, om een gierzwaluw ging. Ik heb er foto's bijgezocht (http://www.birdnet.de/vogelhilfe/mause1.htm#sofort) en vergeleken.

Op die site staat trouwens zeer goede informatie m.b.t. het verzorgen van een dergelijk vogeltje. Zo las ik dat dwangvoederen ontzettend subtiel moet gebeuren (ongeveer drup voor drup/ hap voor hap), aangezien je hem anders 'overbelast' (in het geval hij uitgehongerd is); ook al is hij berehongerig.

Ook stond er dat je hem niet in de lucht zou moeten gooien, maar zelf moet laten beslissen of hij zal vliegen....voel me schuldig dat ik hem zo de lucht in heb gesodemieterd vanochtend...


Niet doen, echt niet. Ik werk al bijna 11 jaar in een vogelopvang centrum, en het is echt een prima methode om het jong de lucht in te gooien!! Zelf kunnen ze niet vanaf de grond omhoog, dus hoe moeten ze zelf beslissen of ze willen gaan vliegen? Op een heel hoog plankje zetten? Vallen ze net zo goed naar beneden als het stiekem toch niet lukt dat vliegen. Wees dus gerust! (dwang)voederen is inderdaad niet heel simpel, inderdaad moet je dat met kleine hapjes doen, maar ook dat geven ze vaak zelf heel goed aan, wanneer ze genoeg hebben.

En echt 100% zeker, het is een gierzwaluw (waarvan ik er misschien al wel 100 heb opgevangen in de opvang door de jaren heen)

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 903
Lid geworden op: 24 jun 2005 10:37
Land:
M/V: V
Locatie: Hamburg

Berichtdoor Lotte » 01 jul 2006 19:25

Mensen, bedankt voor alle reacties, geruststeling etc. In het bijzonder Monique natuurlijk. Ik heb sinds gister weer flink mogen bijleren en was anders vast nog in de veronderstelling een zielig duivenjong o.i.d. te hebben :lol:

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Berichtdoor iris » 01 jul 2006 23:26

Lotte, je hebt het hartstikke goed gedaan!


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast