Legbakje turkse tortel

Gebruikersavatar
Pfeffer
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 mar 2015 16:53
Land: Nederland
M/V: M

Legbakje turkse tortel

Berichtdoor Pfeffer » 09 aug 2015 12:12

Ik ben mijn garage op aan het ruimen zodat tijdens het vries weer mijn auto weer de garage in kan (ben geen groot fan van krabben). Nu heb ik echter nog het eea aan knutsel materiaal liggen, waaronder hol plexiglas, geimpregneerd tuinhout en pallet hout.

Nu heb ik 2 turkse tortels rond vliegen die graag eens een graantje mee pikken. Deze zijn semi-tam en zou ik graag in de tuin willen houden. Vandaar dat ik een nest bakje onder de rand van mijn afdak (~2m hoog) wil hangen. Zo ben ik dat ook gewend bij mijn ouders, en gedurende het jaar werden er vaak meerdere nestjes tortels opgevoed - een prachtig gezicht.

Echter het probleem is dat ik niet precies weer wat het beste werkt voor een tortel. Ik weet dat ze liever een bakje dan een hokje willen hebben, maar moet ik bijv. voorzien in een "land" stok?

Het idee momenteen is om een bakje van ~35x35cm te maken (met 45mm balkjes, dus binnenmaat circa 26x26cm) met een uitsteeksel om het landen te vergemakkelijken. Hier wil ik een dakje van hol plexiglas op maken tegen de druk van het schuine afdak en inslaande regen.

De vraag;

Is dit groot genoeg voor een tortel? Moet ik het eventueel uitbreiden? En waar moet ik eventueel wel of niet in voorzien?

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Legbakje turkse tortel

Berichtdoor heusnoorn » 09 aug 2015 21:35

De kans dat de tortel een bakje verkiest boven een boom, lijkt me klein. Tenzij het aanbod aan goede bomen in jouw omgeving schaars is (stedelijke omgeving).

Als je graag knutselt, doe gerust, maar voor 2€ of minder koop je een stenen duivenpan. Zet die ergens op een plankje met opstaand randje, zodat ze er niet af kan schuiven (en ergens waar ze droog zitten) en je hebt een ideale nestgelegenheid. Een diameter van 25cm is trouwens wel voldoende. Dakjes knutselen net boven je nestbakje, zou ik niet direct aanraden, want Turkse tortels bouwen een open nest, die hebben graag wat ruimte boven zich. In een "afgesloten ruimte" voelen ze zich niet veilig genoeg, lijkt me. Een landstok mag, maar hoeft niet, ze landen ook gewoon op de rand van hun nest.


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten