Lachduifje gevonden

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Lachduifje gevonden

Berichtdoor Fryske » 02 jul 2017 14:54

Afbeelding


Tja, dat is weer iets anders dan een kipkuiken :-D

Van de week was er ineens een torteltje in de tuin. Een jong nog denk ik maar wie ben ik...
Ik heb het ondanks het slechte weer eerst maar met rust gelaten. Hij leek vrij uitgeput. Heb een schaaltje met kuikenmeel neergezet en af en toe even wezen kijken. Het had een wondje op het borst en er mist een halve teen. Maar dit lijken al wat oudere verwondingen.

s'Avonds kon ik het in een spoelbui niet meer aanzien en nu zit het in een hondenreiskenneltje.

Mijn man meteen helemaal....oh, zo'n duifje had beppe vroeger ook boven de deur in een hokje. Wat lief, die mag wel blijven!

Nu vind ik dat prima, maar niet alleen.

Hoe weet ik nu wat voor een vriendje ik erbij moet halen? Man, pop? Deze koert sinds gisteravond al af en toe (zo lief :-D ) Wat voor een.huisvesting? Beppe had zo'n vintage kooitje. Leuk, past prima in ons interieur maar toch niet groot genoeg voor een vogel?

Roept u maar. Graag zoveel mogelijk info van de kenners :duimop:

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Lachduifje gevonden

Berichtdoor heusnoorn » 02 jul 2017 21:45

Een kooi van 60x60x60 volstaat. Met een of twee stokken. Liefst wat langer zodat ze kunnen vliegen. Niet ondieper dan 50 cm wegens de vleugelspanne. Altijd zorgen dat de lengte minstens even lang is als de hoogte, ze vliegen slecht verticaal.

Alleen is geen probleem. Twee mannetjes is vechten. Twee popjes is eieren bij de vleet, maar geen vechtpartijen. Een koppel is jongen bij de vleet...

Basisvoedsel: 90% gebroken maismengeling, onbeperkt grit en af en toe wat parkietenzaad (10% in verhouding)

De kleurslag is phaeo homozygoot.

Geslachtsbepaling: duivin is kort gekoer van een of twee lettergrepen, mannen een langer liedje van meerdere lettergrepen en een opgezwollen wangzak (baltshouding)

Voor de rest leuke vogels die weinig eisen stellen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Lachduifje gevonden

Berichtdoor Fryske » 02 jul 2017 22:48

Is dat niet zielig in zo'n klein kooitje?

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Lachduifje gevonden

Berichtdoor heusnoorn » 02 jul 2017 22:57

Groter mag altijd eh, dat zijn de minimummaten. Gewoon minstens 50cm diep een een horizontaal geörienteerde kooi. Die zijn op zich zeldzaam inde handel, dus als je een klusser kent...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Lachduifje gevonden

Berichtdoor Fryske » 02 jul 2017 23:29

Dank je wel voor de info, zal eens op zoek :-D

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Lachduifje gevonden

Berichtdoor Isabel » 03 jul 2017 06:10

Wil niet gelijk jouw enthousiasme en lieve zorgen de kop indrukken... :-) ... maar ik zou ook bij de dierenambulance/ vogelasiel/ amivedi melden dat je dit vogeltje hebt gevonden. Wellicht is iemand het diertje kwijt.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Lachduifje gevonden

Berichtdoor Fryske » 03 jul 2017 10:17

Gemeld bij dichtsbijzijnde opvang. En iemand gemail die op vier km. van ons lachduifjes fokt.


Opvang gaf ons weinig kans op melder, maar we wachten het zeker even af. Natuurlijk :-D

Ik mag me graag tijdig en goed voor laten lichten :duimop:


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast