Naast kippen ook duiven

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 17 jul 2019 07:52

Wij houden nu al zo'n 12 jaar kippen (zijdehoenders en cochin's) en zijn nu van plan om er duiven bij te nemen.

De bedoeling is om het kleinschalig te houden, drie of vier duifjes (en dan één doffer en twee of drie duivinnen).
Ik heb me de afgelopen weken aardig ingelezen en mijn voorkeur gaat uit naar tuimelaars.
Dit zijn vliegduifjes die allerlei acrobatische toeren uithalen maar vooral bekend staan om hun achterwaartse salto's.

Maar eerst zal er natuurlijk een hok moeten komen.
Ik twijfel nog een beetje of ik een dicht hok of een volière wil gaan maken.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een volière van zo'n anderhalve meter breed, één meter hoog en zestig centimeter diep.
Er komt dan ook een dicht gedeelte met een legbakje in.
Omdat ik de duiven ook wil gaan laten vliegen komt er ook een platform aan om op te kunnen landen.

Ik weet niet of er veel duivenhouders op dit forum actief zijn maar zo ja; zijn er nog zaken waar ik evt. rekening mee moet houden?

Gr, Keijmel

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor Roan12 » 17 jul 2019 08:54

Waar ik wel rekening mee zou houden is dat duiven in koppels leven. Als je wilt gaan voor een doffer met drie duivinnen, is de kans groot dat de doffer met een van de duivinnen koppelt, vervolgens zullen de twee overgebleven duivinnen gaan koppelen. Het laatste is in mijn ogen niet echt natuurlijk, zeker niet als de twee duivinnen om en om op 4 eieren gaan zitten broeden. Maar dus wel mogelijk.

Daarnaast kunnen duiven zich snel voortplanten. Als dit niet gewenst is, dan kijken naar een passende oplossing. ;)

Veel succes!! :duimop:

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 17 jul 2019 09:33

Roan: "Waar ik wel rekening mee zou houden is dat duiven in koppels leven. Als je wilt gaan voor een doffer met drie duivinnen, is de kans groot dat de doffer met een van de duivinnen koppelt, vervolgens zullen de twee overgebleven duivinnen gaan koppelen. Het laatste is in mijn ogen niet echt natuurlijk"

Hallo Roan, op een ander forum adviseerde ze me juist om één doffer te doen omdat er anders strijd kan ontstaan in het hok.

Wat het voortplanten betreft; ik haal gewoon de eitjes weg ;)

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor frankip » 17 jul 2019 10:08

Als je een man hebt met meerdere duivinnen zal het koppel de overgebleven duivinnen wegjagen. Ik zou beginnen met een koppel, en daarna een paar nestjes jongen erbij houden tot je je aantal bereikt hebt wat je wil. Jongen van een koppel worden nl wel geaccepteerd.Als je de eieren weghaalt duurt het(bij mijn duiven) een week of drie/vier voor er weer nieuwe eieren komen.

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 17 jul 2019 12:44

En als ik ze jong (28 dagen) koop?
Zou ik dan wel één doffer en meerdere duivinnen kunnen doen?
Ik vind twee duifjes een beetje weinig. Als er één door een roofvogel gegrepen wordt heb ik er nog maar één over.

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor frankip » 17 jul 2019 20:25

En als je doffer dan dood gaat ? Zit je nog met 2 of drie duivinnen. Zoals Roan al aangaf, Gaat het 1 koppel worden en de overgebleven worden een koppel wat natuurlijk niet bevrucht gaat worden. Het echte koppel wordt dominant en zal het andere koppel verjagen. Ook als je ze jong koopt, ze zijn snel volwassen. Je schuift dan het probleem alleen een half jaar op. Dus begin met 1 koppel of drie koppels. Twee koppels zullen blijven vechten. 1 koppel wordt evengoed dominant, maar kan minder tegen 2 andere koppels.

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 17 jul 2019 21:20

Oké, helder, bedankt voor het advies :-D

Ik ga er van het weekend werk van maken.
Eerst nog even het nachthok (kippenhok) schilderen en daarna aan het duivenhok beginnen.

Ik heb gelezen dat sommige tuimelaars (Takla's o.a.) nogal wat ruimte nodig hebben bij de landing (door het tuimelen), dus ik moet wel een flink landings platform maken :duimop:

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor frankip » 17 jul 2019 23:21

Als je nog je duivenhok moet maken , probeer het dan zo te maken dat rovers zoals vos, bunzing enz niet door het aanvlieggat naar binnen kunnen.

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 18 jul 2019 08:02

Er ziten hier vooral veel katten.

Plan is wel om de duiven alleen te laten vliegen als ik erbij ben.
Dus 's avonds en als ik niet thuis ben zit het aanvlieggat dicht.
Verder wil ik het hok op zo'n 80 cm hoogte hoogte tegen de muur van een schuur plaatsen en het aanvlieggat niet groter maken dan strikt noodzakelijk.

Heb jij verder nog tips, Frank?

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 03 okt 2019 12:41

Ik heb inmiddels (sinds vandaag) mijn eerste koppeltje duiven.
Het zijn Pakistaanse Hoogvliegers en ik wil dit eerste koppeltje (omdat ze al enkele maanden oud zijn) als kwekers gebruiken.
De nakomelingen (hopelijk in het voorjaar) wil ik gaan laten vliegen.

Nu heb ik eigenlijk nog een vraag wat betreft de voeding.
Ik heb duivenvoer en maagkiezel gekocht maar weet eigenlijk niet goed hoe ik de maagkiezel het beste kan voorschotelen.
Kan ik dit niet gewoon door het voer mengen?


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten