Naast kippen ook duiven

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 11 okt 2019 13:01

Mijn kweekhok moet aan de schuur opgehangen worden maar dat kan pas van het voorjaar.
Eerst moeten de dakplaten van de schuur vervangen worden.
Mijn vlieghok staat op palen van zo'n 60cm.
Zou dit te laag zijn? Kan er evt. wat stenen onder plaatsen.... maar dat scheelt ook maar 10 á 15 cm...

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor Joog » 11 okt 2019 14:25

Maakt denk niet zo heel veel uit, zijn geen postduiven die perse meteen naar binnen moeten. Hoogvliegers vliegen vaak lange tijden, die komen moe naar beneden. Goed kans dat ze liever op je gras landen, en dan pas zn hok in springen/vliegen. Dan is plankje van 30x40 prima ;-)

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 11 okt 2019 15:38

Oh, gelukkig maar.

De Takla's van mijn overbuurman landen ook gewoon op het terras.
Hij houdt ze in z'n schuur en zet gewoon de deur open. Vervolgens hupsen ze gewoon naar binnen ; )

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor Joog » 11 okt 2019 16:50

Takla's kunnen niet landen op zo'n plankje. Proberen ze op te landen, maar blijven ze in hun rol hangen. Met dan vaak als gevolg dat ze al draaiend bv op het dak crashen. Heb takla's gehad die echt 3 dagen moeilijk aan het doen waren op het dak, lukte ze dan gewoon echt niet om te landen. Hierdoor doe je takla's op het gras laten landen. Hierin krijgen ze vertrouwen, dat ze zich geen pijn doen. Ik weet niet of jouw overbuurman show takla's, of vliegtakla's houd. Persoonlijk vind ik de kleurtjes niets aan, ze moeten hun kunstje doen in de lucht. Vlieg Takla's doen duiken en daarop "paaltrekken" met vervolgens 1 enkele achterwaardse rol. (takla betekend "rollen") Geweldig mooi, maar haast onmogelijk te beoefenen hier in Europa door de vele roofvogels in de stad. Alle echt goede taklas gaan in rechte lijn omhoog, erg gemakkelijke en voorspelbare prooi. Ben er 10tallen verloren voor mijn ogen aan roofvogels. Tijdens broedperiode ken ik duivenmelkers die eerst "rommel"de lucht in laten, om vervolgens die gevangen te zien worden, waarop de goede duiven kunnen vliegen. Heel frustrerend voor die duivenmelkers... Met hoogvliegers heb je daar veeeeeeel minder tot geen last van, dit omdat deze duiven veel hoger gaan als roofvogels. Hierdoor breken ze de aanval af als ze er uberhoubt al aan beginnen.. Of ze liever ook op gras landen, durf ik zo niet te zeggen. Merk je snel genoeg aan je duiven.

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor Joog » 11 okt 2019 16:52

Pffff.. Krijg wel heel erg de neiging om weer wat duiven te halen door dit verhaal :P

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 11 okt 2019 17:16

De Takla's van mijn buurman zijn echte vliegduiven.
Hij laat ze dagelijks vliegen en ze maken mooie achterwaartse salto's en klappen met hun vleugels (echt leuk om naar te kijken).

Maar wat let je om aan een paar duifjes te beginnen?

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor Joog » 11 okt 2019 18:58

enorme beesten bende hier haha.. en duiven enkele houden is niet echt leuk, zijn er snel weer veel :-)

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 11 okt 2019 19:17

Ik hoop het hier toch ook een beetje in toom te houden.

Ik dacht één koppeltje kwekers te houden en met de nakomelingen te gaan vliegen.
In het vlieghok (waar alle nakomelingen naartoe gaan) wil ik ook geen broedschaaltjes e.d. gaan neerzetten in de hoop het zo een beetje onder controle te houden :krab: :krab:

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor Joog » 11 okt 2019 23:04

Als je over jaar of 3 a 4 tegen de 100 duiven hebt, laat het hier dan eens horen :mrgreen:

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Naast kippen ook duiven

Berichtdoor keijmel » 12 okt 2019 07:08

Maar het is toch wel een beetje in toom te houden?


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast