Kwartel legt door

Wybertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2021 07:24
Land: Netherlands
M/V: M

Kwartel legt door

Berichtdoor Wybertje » 22 nov 2021 15:57

Ha,

Ik heb een 3 rennen met kwartels, in elke ren een haan me 4-5 hennen. In totaal 14 hennen en 3 hanen. Met het korter worden van de dagen zijn de kwartels gestopt met leggen, maar er is 1 eigenwijsje wat stug door gaat met leggen. Elke dag 1 eitje terwijl de rest al zeker 3 weken niet meer legt, ik weet alleen niet welke hen het nu is.
Het lijkt me wel grappig om hier mee door te fokken, wie weet is het een erfelijke eigenschap, dus ik heb van de laatste 2 weken de eitjes in de broedmachine gedaan. Lijkt me wel grappig om zo een ras te kweken wat gewoon door legt in de winter. Sommige kippenrassen (mijn zijdehoenders b.v.) leggen ook door in de winter

Ik vraag me alleen af of ook de haan een winterstop heeft, is er iemand die dat weet? Ik zie hem de hennen niet meer dekken, maar ja, ik sta ook niet de hele dag bij de ren

Pearlsofpassion
Berichten: 4272
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kwartel legt door

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 nov 2021 17:08

Mijn hanen dekken altijd wat minder, maar geheel stoppen is het meestal niet.

Ik hoop met je mee dat er wat uitkomt. ;)
En anders toch eens goed in de gaten houden wie er blijft leggen.
Bij kippen leggen hennen die net aan de leg zijn ook vaker door hoor. Dus het kan ook gewoon leeftijdsgebonden zijn ipv een erfelijke eigenschap..

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Kwartel legt door

Berichtdoor Kuckeltje » 29 nov 2021 23:54

Dat zal idd meer leeftijdsgebonden zijn als erfelijk. Maar als ik kijk hoeveel eieren de Japanse kwartels tegenwoordig leggen dan denk ik wel dat dit door selectie ontstaan is. In het wild zullen ze niet zoveel eieren leggen als ze bij ons in de hokken doen.

Wybertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2021 07:24
Land: Netherlands
M/V: M

Re: Kwartel legt door

Berichtdoor Wybertje » 30 nov 2021 07:23

Ik denk ook niet vanuit dat het erfelijk is, maar wil het zeker even proberen. Er zitten in die rennen 8 hennen van dit jaar, en er is er maar 1 die nog steeds braaf elke dag een eitje legt. Dus eens kijken wat er uitkomt. En dan volgende winter maar eens kijken of het eventuele nageslacht door gaat met leggen :gulzig:


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast