Jumbo Kwartels

Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor rickskwartels » 30 jan 2014 20:24

n0ralien schreef:Staar je niet blind op 5 weken .... mastwachteln worden gewoon zwaar, normaal gesproken worden kwartels met 8-9 weken geslacht omdat de hanen elkaar dan niet meer verdragen (noodzaak).
Maar ze bestaan echt hoor.


lees even mijn begin het gaat over jumbo of mega zwaar ras uit weet ik veel waar. Er zijn mensen die beweren dat ze met 5.5 week al 400 gram zijn.(deze ken ik dus niet) en jij geeft nu dus aan lijkt mij dat jij ze ook niet specifiek kent.

deze (zware)Japanse kwartels heb ik hier ook dit zijn gewone Japanse kwartels hoor maar niet met 5 weken op 400 gram hier meer dan 1 over de 320 gram Niks speciaal aan. Helaas zitten ze nu in de Natuurlijke rust periode anders kon ik de eieren even wegen.

Deze (zware) kwartels zijn in Nederland heel normaal en zeer goed verkrijgbaar. :duimop:

Maar dit zijn niet DE Jumbo kwartels die ze verkopen via marktplaats en andere verkoop sites deze verkopers beweren dat de dieren die uit de eieren moeten komen over de 450 gram gaan er is zelfs iemand die beweerd dat ze 500 gram kunnen worden.(nu verkoopt deze persoon uit Den bosch ook de eieren op div sites ) IK zeg NIET doen het kan niet. en als het wel kon lagen juist deze dieren bij de poelier(en dit is dus niet zo) :duimneer:

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor Dieter » 30 jan 2014 22:36

Ik heb vorig voorjaar 60 eieren gekocht bij een man die enkele tientallen fokdieren heeft: de eieren varieerden sterk in grootte, model, kleur en textuur. Uit die 60 eieren werden ongeveer 35 kuikens geboren.
Daarvan hield ik de 5 zwaarste dieren aan (4 hennen en 1 haan). Met deze toom heb ik gedurende de zomer een 150 kuikens gefokt. De eieren van deze dieren waren reeds veel uniformer dan degene waarmee ik gestart.
Het is volkomen correct dat bij het begin van de leg heel regelmatig dubbeldooiers gelegd worden.
De eieren die ik gebruikte om te broeden moesten 15g wegen om ingelegd te worden, maar dat betrof het overgrote deel van de eieren. Het merendeel van de eieren weegt 14-15g.

De jonge dieren krijgen volop kuikenmeel met 25% eiwit en 24 uur licht.
Mijn eerste eieren had ik op 5 weken en 3 dagen, ongeveer de helft was aan de leg op 6 weken.
Op 6 weken worden de dieren geslacht (hanen en hennen), het loont gewoonweg niet om ze nog 2 weken langer aan te houden: ze eten veel meer dan de extra grammen die je wint tijdens die periode.
Momenteel heb ik 4 hennen en 2 hanen . Een tweetal weken terug ben ik langzaamaan begonnen met wat bij te lichten. Enkele maanden terug heb ik (om bloedverversing te bekomen) 20 haantjes van 6-7 weken oud bij een andere fokker gekocht. Wat bleek? Niettegenstaande deze man zijn dieren ook voor de vleesproductie fokt waren AL deze dieren kleiner en lichter dan mijn haantjes, dus voor mij geen optie om voor de fok te gebruiken!

Navraag bij deze 2 personen leerde mij dat GEEN VAN BEIDEN de moeite deed om z'n dieren te wegen of te selecteren op gewicht. Het spreekt voor zich dat je op die manier nooit een uniforme stam kunt fokken en dat de nafok steeds heel divers zal zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat je een zekere vorm van inteelt moet tolereren wil je het gewicht de hoogte in krijgen.
Dat dit gepaard kan gaan met een aantal negatieve nevenwerkingen is mogelijk, maar in mijn geval telt enkel groeisnelheid en eindgewicht, dat is mijn uitdaging. Of mijn dieren nu 250 of 280 eieren per jaar leggen interesseert me minder...

Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor rickskwartels » 30 jan 2014 22:53

Ik noem dit dieren mishandeling (24 uur licht :duimneer: )en zeer onnatuurlijk totaal geen dier welzijn dit zijn ganzenlever praktijken. proberen te slachten net voor dat ze zelf bezwijken aan de marteling. ECHT BELACHELIJK

DEZE MANIER VAN FOKKEN KEUR IK AF AF EN AF

DIT KAN EN MAG JE EEN LEVEN DIER NIET AANDOEN :evil:

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor n0ralien » 31 jan 2014 14:34

Rick , even goed lezen!!

Dieter zegt: jonge dieren 24 uur licht (ik neem aan na geboorte en dat bouw je af).

Anders kan hij niet zeggen: Een tweetal weken terug ben ik langzaamaan begonnen met wat bij te lichten.


Mannen en korte lontjes ..... wat moeten we ermee?

Laten we het wel gezellig houden en proberen van elkaar te leren.

Ik heb een weinig bijgelicht in de winter, niet voor de leg, maar om de dieren de kans te geven om extra te kunnen eten ivm de kou.

Van de 7 hennen leggen er nu 2 ..... en nu laat ik moedertje natuur de rest doen.

groetjes

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor Dieter » 31 jan 2014 18:43

Mag ik jullie erop attent maken dat de meeste kippenkuikens de eerste 6 weken van hun leven ook 24 uur per etmaal bij een heldere lamp (gloeilamp of infrarood) opgefokt wordt. Slechts een minderheid gebruikt een warmteplaat of donkerstraler...
Als de dieren willen rusten, dan doen ze dat zowiezo... Ik vrees dat het forum dus vol van de dierenbeulen zit!
De fokdieren krijgen 14-16 uur licht, wat zelfs minder is dan het natuurlijke licht gedurende hartje zomer.

Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor rickskwartels » 01 feb 2014 00:07

ik gebruik altijd een warmte plaat voor het natuurlijke dag nacht ritme ik ga voor diervriendelijk en laat de natuur begaan.

dit is voor mij de enige manier :duimop:

rick fennema
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2013 21:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor rick fennema » 02 feb 2014 21:10

Bij mij krijgen de kuikens de eerste 5 weken 24/7 licht en zo gaat het prima

rick fennema
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2013 21:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor rick fennema » 02 feb 2014 21:40

Bij mij krijgen de kuikens de eerste 5 weken 24/7 licht en zo gaat het prima

Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor rickskwartels » 02 feb 2014 23:14

BIJ mij dus Niet gewoon Natuurlijk dag en nacht ritme gaat heel goed (zo veel licht nergens voor nodig warmte echter wel)

Ook nog diervriendelijker en voor de mensen die niks om dierwelzijn geven ook nog minder energie verbruik dus minder kosten :duimop:

Dus koop een zuinige warmte plaat beter voor dier en portemonnee. ;)

Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Jumbo Kwartels

Berichtdoor rickskwartels » 04 feb 2014 13:39

:shock: zijn er hier nu dan geen mensen meer die beweren dat ze jumbo kwartels hebben ?

HIER LIJKT HET NAMELIJK OP

als dit zo is ben ik heel blij :gulzig: en gaat het er dus gewoon weer eerlijk aan toen in Nederland :duimop: (maar voor hoelang nu weer)

Blijf scherp en onthoud goed JUMBO KWARTELS ZIJN KWARTELS DIE JE BIJ SUPERMARKT JUMBO KOOPT ;)

OOK EEN ZWAAR BUITENLANDS RAS IS ONZIN.(DIT ZIJN VERKOOP PRAATJES)


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten