Goudfazanten, andere fazanten

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor Centauri167 » 27 jun 2008 20:21

In de toekomst zou ik misschien wel fazanten ( 1 soort maar ) willen houden, samen met de kippen. Nu ben ik iemand die eerst alless wil weten voor ik iets zou doen wat mis kan lopen, daarom graag zoveel mogelijk informatie.
Welke fazantensoorten kan je het beste houden als je ze niet in een voliere zet, maar samen met de kippen vrij laat houden. Ik neem aan dat je ze dan moet kortwieken, maar stel je bent na de rui 1 dag te laat, zijn ze dan weg of hebben ze zoals de kippen een homing-instinct.
Hou je het beste haan met hen ( en zo ja, hoeveel hennen/ haan ) of gaan hennen enkel beter.
Wat voor een hok hebben fazanten nodig?
Welk voedsel, standaard en extra's ?
Gedrag? Samen met kippen een probleem?
Kunnen ze in de winter perfect buiten ( of enkel bepaalde soorten ) of moeten ze vanaf bepaalde temperaturen binnen ?
... ???

Ik hoop dat ik langs deze de info kan krijgen.
Alvast bedankt op voorhand voor jullie hulp/ reacties.

Trouwens, wie mooie foto's van fazanten-rassen heeft, mag ze me ook steeds doorsturen.

jack63
Niet actief lid
Berichten: 5595
Lid geworden op: 18 mei 2005 15:35
Land:
M/V: M
Locatie: maastricht

Re: Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor jack63 » 28 jun 2008 02:35

persoonlijk vind ik de goudfazant wel een mooie en best rustige fazant
de goudfazant haan kun je het best met 2 of 3 hennetjes houden

hier zaten ook d egoudfazanten gewoon bij de kippen in nachthok en ren ..ik had ze de vleugelgeknipt en z elipen ook gewoon los met de kippen in de tuin .....als voer kregen ze gewoon gemengt graan en legkorrels zo ook als grit
mais gaf ik ze ook wel als die rijp was van het land ......je moet wel zorgen dat je tuin of ren goed afgezet is want ze kunnen ook al zijn ze geknipt best nog hoog springen goudfazanten en nog wat andere soorten zijn mits droog en tocht vrij gehouden goed winterhard hier gingen ze gweoon an binne terug hde ren in als ik alle kippen na binnen ging doen....als het aan de hen lag die bleef liever buiten slapen in de bosjes de haan ging liever met de kippen op stok

het gedrag van de goudfazanthaan tegen over kippen is best goed in de balstijd wil hij nog wel eens met een haan vechten ..... ik denk als een goudfazant wegvliegt dat hij welicht noog terug komt mits zijn hennetjes er nog zijn ......maar je kunt beter op tijd zijn met het kortwieken der vleugels

helaas heb ik voor mijn koppel goudfazanten toch een andere plek moeten zoeken
de hen was zo nerveus in de paartijd dat ze het nachthok niet meer uit wilde komen ...... ze kroop dan weg in een legbak van d ekippen .dit vond ik ook niets voor haar daarom heb ik maar een andere plek gezocht voor het koppeltje

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor Centauri167 » 28 jun 2008 14:20

Bedankt al voor de info.
Hoe hoog kunnen ze ongeveer geknipt springen?

jack63
Niet actief lid
Berichten: 5595
Lid geworden op: 18 mei 2005 15:35
Land:
M/V: M
Locatie: maastricht

Re: Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor jack63 » 28 jun 2008 20:16

Centauri167 schreef:Bedankt al voor de info.
Hoe hoog kunnen ze ongeveer geknipt springen?


de goudhaan wa shier dus ook geknipt
maar die kwam toch zo hoog dat hij in een boom kwam

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor Centauri167 » 30 jun 2008 19:08

Niemand anders ervaringen met fazanten??

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor Centauri167 » 02 jul 2008 17:22

Geen andere fazantenliefhebbers??? :(

streetfighter2
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2008 18:26
Land:
M/V: V
Locatie: belgië

Re: Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor streetfighter2 » 02 jul 2008 22:52

ik heb hier bosfazanten zitten bij brahma's.
gaat heel goed, ik heb wat problemen om de kleine fazantjes binnen te houden maar t'is ook de eerste keer dak kleine fazantjes heb dus dat komt wel goed.

de fazanten blijven gewoon buiten slapen, regen of vorst maakt ze niet uit.
de hennen hebben de winter goed overleeft, geen sterfte. van de hanen is er wel eentje dood gevallen.
mijn huidige haan is een mooi exemplaar en hij is de paarperiode goed doorgekomen.
maar ofwel zit ie nu in de ruif ofwel maakt hij ambras (nog niet gezien dus ik zou ni weten met wie) want zen verenkleed ziet er niet uit en hij heeft geen staart meer.

eerst zat ie bij de amrocks maar die haan is dominanter en vecht makkelijker dus heb ik de amrocks maar gewisseld met de brahmas die toch wat rustiger en zachtaardiger zijn (vooral de haan dan).

ik heb zelfs een fazantehen die momenteel zit te broeden dus dat gaat wel goed denk ik dan.

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor Centauri167 » 03 jul 2008 18:44

En zitten die los of in een voliere? Indien los, lukt het om ze kortgewiekt bij je te houden of ontsnappen ze nog ? Hoe hoog is je omheining ?

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor Centauri167 » 03 jul 2008 18:44

Nog vergeten, heb je soms geen foto's ?

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Goudfazanten, andere fazanten

Berichtdoor Kuckeltje » 22 sep 2008 18:14

Wel wat laat maar ik ben pas op het forum en hoop dat je er toch nog iets aan hebt.

Fazanten zijn van nature schuwe vogels en als je ze in een wei met kippen wil laten loslopen dan moet je ze na en tijdens iedere rui kortwieken. Of ze moeten geleewiekt zijn. Kortwieken is de vliegpennen knippen Leewieken is amputatie van een stuk vleugel waar de vlieg/slagpennen groeien.

De draad moet minstens twee meter hoog zijn en zorg voor veel schuil mogelijkheden. Deze schuilmogelijkheden zijn heel belangrijk voor een fazant. In een kale wei zullen ze beslist ontsnappen omdat ze zich niet veilig zullen voelen. Het licht aan de soorten die je wil gaan houden maar een nachthok is meestal niet nodig. Een plekje waar ze kunnen schuilen voor regen en gure wind is voldoende.

Om in een wei met kippen te laten lopen zou ik kiezen voor een iets grotere fazant als de zilver, swinhoen of een blauwe oorfazant. ( blauwe oorfazant is wel iets gevoeliger voor ziektes )

Ik moet echter bekennen dat het mij nooit gelukt is om fazanten los met de kippen in een wei te laten lopen, ik ben ze altijd kwijt geraakt en ik raad het ook niemand aan.

Fazanten houd je het beste in een volière of in een perk met netten overspannen.

Nog een tipje

Zet nooit meer als een haan bij je hennen

Je kunt ook meerdere hanen samen houden maar dan mogen geen hennen in de buurt zijn.

Fazanten zijn mooie vogels om te houden maar je kunt ze niet met tamme kippensoorten vergelijken.
Het zijn en blijven wilde soorten die altijd schuw gedrag zullen blijven vertonen.

PS let op sommige soorten moeten verplicht geringd zijn. Let daar op bij aankoop

Zeer zeker de bosfazant.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten