Kraagfazanten

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Kraagfazanten

Berichtdoor Kuckeltje » 14 mei 2010 19:08

Afbeelding
Kraagfazanten.

Er zijn 2 soorten kraagfazanten De Goudfazant en de Lady Amherts fazant.
Afbeelding

Kraagfazanten staan bekend om hun rustige karakter in de voliere en kunnen goed met veel andere vogelsoorten samen gehouden worden.
Ze hebben graag een ruime voliere met wat hoge en lage beplanting en een goed gedraineerde bodem. Een nachthok zullen ze in de winter wel gebruiken om zich tegen de ergste kou te beschermen maar bij verwarmen is niet nodig.
De hanen komen in hun tweede levensjaar volledig op kleur maar zijn vaak na een jaar al geslachtsrijp.
In de paartijd worden de hanen heel driftig en lopen de hele dag te pronken tegen de hennen. Zelf heb ik meerdere hennen bij een haan. Zo kan de haan zijn aandacht wat verdelen en krijgen de hennen meer rust.
Voeren doe ik ze met een goede sierhoender korrel. Geef regelmatig groenvoer, fruit en af en toe een meelworm. Voor te snoepen wat tortelduiven voer en af en toe wat gehakt of honden/katten voer uit blik. Verder geef ik regelmatig grit. Als groenvoer is boerenkool heel gezond wat ze ook graag eten.

In het verleden is er veel gekruist met Goud en Lady Amhertsfazanten.
De jongen hieruit zijn gewoon vruchtbaar met als gevolg dat er nu meer niet zuivere als zuivere aangeboden worden.

Gelukkig is er door de Aviornis Werkgroep Kraagfazanten een project opgestart met als doel weer een ruime zuivere populatie te kweken.
Bij de Goudfazanten is dit het 5000 project. Er is een groep zo zuiver mogelijke fazanten uitgezocht en deze zijn onder de aangesloten leden verspreid om hier weer zuivere fazanten uit te kweken.

Er is hoop dat er binnen korte tijd een partij eieren uit China ter beschikking komen van echte wilde Lady Amherts fazanten.



De Goud fazant Chrysolophus pictus
Afbeelding

De goud fazant komt oorspronkelijk uit West China en wordt daar al duizenden jaren als siervogel gehouden. Er zijn buiten de wildkleur ook hele mooie gele ontstaan en een donker type goudfazant.

foto beneden een mooi exemplaar van de gele goudfazant
Afbeelding


Goudfazanten leven op rotsachtig berghellingen met veel bosjes, bamboe struiken en open plekken tot een hoogte van maximaal 2000 mtr. Op de open plekken baltsen de hanen voor de hennen. De hennen kiezen de mooiste en sterkste hanen uit voor te paren
Na de paring trekken de hennen zich terug en zoeken een goede plek om te broeden. De hanen kijken niet meer naar de jongen of het nest om. Dit zien we in de voliere ook. De hennen zoeken een goede schuilplaats en broeden de nesten alleen uit. Het is goed om meerdere hennen te hebben zodat de haan zijn aandacht kan verdelen over meerdere hennen. Bij een of twee hennen zullen de hennen vaak niet genoeg rust krijgen en zullen de legsels vaak verstoort raken.

Zorg dus voor een ruime voliere met veel schuilmogelijkheden en een baltsplek voor de haan Let er ook op dat de ondergrond niet te nat is en het liefst wat zanderig zodat de staarten niet te vuil worden en dan langer mooi blijven


De Lady Amhertsfazant Chrysolophus amhertstiae

Deze prachtige fazant komt oorspronkelijk uit zuid west China en Birma en leven zuidelijker dan de goudfazant. Ze leven wel weer op grotere hoogte en zijn gewend aan een ruig klimaat wat dan weer goed uitkomt in de voliere. Ze hoeven geen verwarmd nachthok en kunnen onze winters zonder problemen goed aan. Hun voedsel bestaat uit kruiden en scheuten van jonge bamboe. Verder insecten, slakjes en wormen en natuurlijk ook granen en fruit. De lady haan pronk net als de goudfazant en het is beter om meerdere hennen bij een haan te houden. Als de eieren steeds geraapt worden dan leggen ze wel 30 tot 40 eieren per jaar. Ik raap de eerste eieren altijd en broed deze in de broedmachine uit. Ze beginnen begin april al goed te leggen. In mei laat ik de eieren dan liggen en de hennen gaan dan vlug tot broeden over. Ze broeden de jongen heel goed uit. Ze zorgen ook goed voor de jongen maar deze zijn gevoelig voor het weer. Bij een paar dagen slecht weer zijn er dan niet veel meer over. Het is wel een leuk en mooi gezicht en natuurbroed heeft toch ondanks de vaak grote verliezen aan de jongen mijn voorkeur.
Afbeelding


Voor wie ook eens kraagfazanten wil gaan aanschaffen raad ik aan om bij de koop heel kritisch te zijn. Koop bij voorkeur bij fokkers die fazanten uit de 5000 serie hebben en bekijk de ouder dieren heel goed.
onder een mooie lady man
Afbeelding

onder wel mooi maar duidelijk goudfazanten tekening in de staart fout dus
Afbeelding

Bij twijfel niet kopen.
Laatst gewijzigd door Kuckeltje op 15 mei 2010 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
_nathan_
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 mei 2009 18:17
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Aalter

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor _nathan_ » 14 mei 2010 19:37

mooi Jan,

Kuckeltje schreef:Kraagfazanten staan bekend om hun rustige karakter in de voliere

zijn deze zoveel rustiger dan de 'gewone' fazant?

ook nog een vraagje bij deze haan van op uw site,
Afbeelding
(http://parkvogeltuin.come2me.nl/874480/ ... n-fazanten)
De staart is anders getekend en de kam is te groot en te rood.
hoe moet een goede staart er uitzien bij een lady Amherst?
En die hebben toch geen kam? :?:

Gebruikersavatar
_nathan_
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 mei 2009 18:17
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Aalter

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor _nathan_ » 14 mei 2010 19:38

ah, ik zie dat je net een foto van een andere lady haan hebt toegevoegd, en daar zie ik de goede staart :-D

janco96
Berichten: 1106
Lid geworden op: 03 aug 2009 09:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor janco96 » 14 mei 2010 20:18

leggen lady's zo weining eieren :o dat wist ik niet. zelf vindt ik rode goudfazanten niet mooi gele iets mooier maar lady amhirst fazanten zijn het mooist en mooi gemaakt

Kiptaro
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2009 13:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor Kiptaro » 14 mei 2010 20:26

Prachtige dieren :-D
Zal dit jaar waarschijnlijk wat Goudfazanten aanschaffen.

Het is wel jammer om te zien dat er echt heel veel hybriden worden verspreid op o.a Marktplaats.

Gebruikersavatar
Alex Boers
Berichten: 1120
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor Alex Boers » 14 mei 2010 20:39

Mooi geschreven stuk weer! Klasse!

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor Jack de Mos » 15 mei 2010 22:10

Weer een heel leuk stukje, Jan-Willem. Hartstikke interessant. Nog drie daagjes en dan komen hier fazanteneieren uit.

Gr. Jack

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor Kuckeltje » 16 mei 2010 00:56

Dan kom ik weer eens bij je kijken Leuk dat er weer jonge komen.

Gebruikersavatar
lindje
Berichten: 1943
Lid geworden op: 06 sep 2009 12:35
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Mechelen

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor lindje » 16 mei 2010 08:47

prachtige vogels :ilove:

Gebruikersavatar
Alex Boers
Berichten: 1120
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor Alex Boers » 16 mei 2010 18:06

Jack de Mos schreef:Weer een heel leuk stukje, Jan-Willem. Hartstikke interessant. Nog drie daagjes en dan komen hier fazanteneieren uit.

Gr. Jack


Ik heb er sinds woensdag ook weer 16, ik vind kuikens van de fazanten nog leuker dan die van mijn kippen.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten