Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

VGM
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 apr 2009 17:27
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Overpelt

Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor VGM » 07 feb 2011 19:50

Omdat ik altijd op zoek ga naar nieuwe dingen denk ik er dit jaar aan om eens emoes ,struisvogels of nandoes uit te broeden ,ik weet al iemand die als ze groot zijn ze op zijn weiland wil laten lopen

nu wil ik graag weten hoe jullie ervaringen hiermee zijn ,of er al mensen zijn die dit geprobeerd hebben en hoe ze deze grootgebracht hebben.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor brenda17 » 09 feb 2011 18:24

Struisvogel eieren ? Waar wil je die vandaan halen :gutgut:
Ik zou emoes of nandoes kiezen, die zijn toch wat makkelijker in omgang dan een struisvogel. Die kunnen best agressief zijn als ze later groot zijn.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor Kuckeltje » 09 feb 2011 23:48

Bezin eer ge begint.

Loopvogels uitbroeden is geen kunst en zeker geen uitdaging. Eieren kun je op iedere pluimvee markt kopen. Goed en veilig verzorgen als ze volwassen zijn is weer een heel ander iets.

Het is niet voor niks dat ze als twee of drie jaar oud zijn steeds van de hand gedaan worden.

Volwassen hanen kunnen echt gevaarlijk voor een (onervaren ? ) de verzorger zijn.

Je schrijft al dat je ze niet zelf wil houden dus mijn advies zoek ergens anders een uitdaging in.
Er zijn zoveel mooie vogelsoorten die een mooie uitdaging zijn waar je veel meer plezier aan kunt beleven als een paar eieren uitbroeden en de jonge aan iemand anders overlaten.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor Kuckeltje » 09 feb 2011 23:57

Bovenstaand advies is niet bedoeld om je te zeggen wat je wel of niet moet doen. Dat maak je natuurlijk zelf uit.

VGM
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 apr 2009 17:27
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Overpelt

Re: Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor VGM » 10 feb 2011 08:20

Begrijp je advies helemaal ,kuckeltje ,de persoon voor wie ik het doe heeft emoes lopen ,maar ze wil niet broeden en ik wou dat eens proberen ,zo komen ze dus goed terecht.

ik hou van alle soorten pluimvee dus zal ik zeker nog wat uitdagingen vinden voor mezelf

ik kan de broedmachine dus ook aan die persoon uitlenen want er is er eentje die ik toch als reserve heb ,dan mag hij het doen ,dan kan ik nog volgen ,je hebt gelijk ,misschien is dat beter.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor Kuckeltje » 25 feb 2012 20:48

Tip voor het uitbroeden van loopvogel eieren.

Let op in kleinere broedmachines dat de kuikens tijdens het opdrogen als ze net uitgekomen zijn, dat ze je niet de hele BM slopen. Ze zijn meteen behoorlijk groot en kunnen gemakkelijk gewond raken of de BM beschadigen door de ventilator of de warmte spiralen.

Hier enkele jongen die ik toch eigenlijk in een te kleine bm uitgebroed had. Het is gelukkig goed gegaan met de kuikens. Wie goed kijkt ziet dat de kopjes tegen de gloeidraden aan kunnen komen.
Afbeelding

Net opgedroogd, een paar uur na het uitkomen. Zie hoe groot ze wel niet zijn.
Afbeelding


Zo vind ik het toch het leukste. Gewoon de haan laten broeden en de kuikens laten groot brengen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor brenda17 » 27 feb 2012 12:26

Vind het echt prachtige dieren die emoe's en nandoe's! Jammer dat ze niet zo geschikt zijn voor de kinderboerderij :(
We konden een jong emoe'tje krijgen, maar hebben het toch maar niet gedaan omdat de vorige ervaringen met de emoe niet zo geweldig waren.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor Kuckeltje » 27 feb 2012 23:31

Ik vind loopvogels ook niet echt geschikt om er kinderen bij te laten.

Normaal doen ze niks, maar als het misgaat en een kind een trap krijgt dan kan dat goed misgaan.

Dus wat mij betreft zijn het geen geschikte vogels voor een kinderboerderij en vind ik het verstandig van de kinderboerderij waar Brenda werkt om ze niet te nemen.

falaigai
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 sep 2013 08:30
Land: Belgie
M/V: M

Re: Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor falaigai » 20 mei 2014 17:15

Op hoeveel graden en welke luchtvochtigheid heb je ze uitgebroed ?

marnavik
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:38
Land:
M/V: V

Re: Emoes ,struisvogels nandoes uitbroeden

Berichtdoor marnavik » 29 nov 2014 09:57

Het uitbroeden in de broedmachine is niet zo'n kunst, juiste temp, juiste luchtvochtigheid. En een grote broedmachine natuurlijk. Het groot brengen van deze uit de kluiten gewassen kuikens is echter een hele kunst. Ik heb zelf een nandoe kuiken uitgebroed ( ik had 6 eieren maar er kwam er maar 1 uit helaas aangezien de rest niet bevrucht bleek te zijn)
1 Kuiken is niet zo'n succes omdat kleine nandoe kuikens slecht alleen kunnen zijn in tegenstelling tot een kippenkuiken. Je bent er dus de hele dag zoet mee om het kleine spruit te entertainen...hahaha. Het voeren van het kuiken was een echte uitdaging omdat ze heel veel groenvoer moeten eten ( brandnetels, muurink etc) Dus steeds vers groen zoeken en dit hakselen. Dit luistert zeer nauw. Bij verkeerde samenstelling van het voer gaat het al snel mis. Maarre, het is wel erg leuk als het lukt...!! Onze Johan Struis heeft het helaas niet gered, omdat onze oppas zich tijdens de vakantie zich niet had gehouden aan het strakke voerschema. Hoewel het erg leuk was doen wij het niet meer, het is voor deze dieren beter als ze gewoon door de ouders worden groot gebracht en vrij rond kunnen rennen.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten