Kalkoenkuikens los buiten?

Gebruikersavatar
Spotlight
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2012 20:06
Land: Nederland
M/V: V

Kalkoenkuikens los buiten?

Berichtdoor Spotlight » 11 jun 2019 21:37

Hallo allemaal!

Ik zoek mensen met ervaring met kalkoenhen met kuikens. Onze kalkoenhaan en hen lopen los in de tuin, er staat een kippennet zodat ze niet naar de buren gaan of de autoweg op lopen. Werkt prima, de kalkoenhaan, -hen en kippen blijven altijd netjes in de tuin, ze hebben hier ook genoeg te doen... :-) ...genoeg insecten, gras en verstopplekken tegen de regen.

Maar nu heeft de kalkoenhen een nest buiten gemaakt. Ik heb alleen ervaring met kalkoenkuikens uit de broedmachine. Die had ik zonder moeder in een verblijfje. Ik heb een paar van de hen eitjes gecheckt, en er zitten kuikens in. Hoe gaat een hen met haar kuikens om? Blijven ze netjes bij haar, of gaan kalkoen kuikens op avontuur? Ik wil ze graag veilig houden en de hen haar gang laten gaan... maar kuikens kunnen door het gaasnet lopen, en vliegen makkelijk... buiten onze tuin is er gevaar van honden en verkeer.

Iemand die ervaring wil delen? Of tips? Alvast bedankt!!

Met vriendelijke groet!

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kalkoenkuikens los buiten?

Berichtdoor danielb » 12 jun 2019 19:36

kalkoen hennen zijn zeer goede moeders. (althans ronquire hennen)
hoe ver dat de kuikens door het gaasnet gaan lopen zal afhangen van waar de hen gaat scharrelen en of er iets aan de andere kant te rapen valt voor de kuikens.
op straat gaan lopen zullen ze denk niet gaan doen.
wel opletten met de haan,want evengoed als er kippenhanen zijn die hennen met kuikens willen treden zijn er ook kalkoen hanen die dit doen en een kalkoenhaan die op een kuiken trapt is al snel gehemeld....

lucky_me1
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2018 15:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kalkoenkuikens los buiten?

Berichtdoor lucky_me1 » 03 aug 2020 09:38

Hallo, beetje laat maar misschien heeft iemand er nog iets aan.
Ik heb niet zo een goede ervaringen met kalkoen kloeken met kuikens. Laatste maal dat ik het probeerde (voorjaar 2020) had ik 10 levende kuikens uit 13 eieren natuurbroed. Dat was een goed resultaat en moeder kalkoen leek ook goed voor haar kuikens te zorgen. Alleen...ik vond elke dag wel ergens rond haar nest een dood kuiken. Ik vermoed dat moeder kalkoen bij het gaan zitten regelmatig een kuikentje verplette onder haar poten. Van de 10 heb ik er nu, 3 maand later, nog 3 over.

Ik vind het beter om kalkoenkuikens op te kweken onder een warmteplaat. Best is om ze samen te laten opgroeien met kippenkuikens. kalkoenkuikens moeten geleerd worden om het voeder op te pikken. Die kunnen verhongeren al plaats je ze in een voeder bak. Kippenkuikens zijn daar veel sneller in en de kalkoentjes kopiëren dat gedrag

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kalkoenkuikens los buiten?

Berichtdoor danielb » 03 aug 2020 20:37

liep er nog een haan bij ook???

lucky_me1
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2018 15:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kalkoenkuikens los buiten?

Berichtdoor lucky_me1 » 04 aug 2020 07:32

neen, de hen zat alleen met de kuikens in een binnenhok van 15m2 met aansluitend een buitenloop van ook 15m2. Het broeden gebeurde ook in dit hok.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten