Koelen van fazanteneieren

Divailla
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2022 18:14
Land: Nederland
M/V: M

Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor Divailla » 23 feb 2022 08:21

Moet ik bij het uitbroeden van fazanteneieren in een broedmachine de eieren elke dag ook koelen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 feb 2022 11:05

He? :shock:
Nee.

Waar heb je dat vandaan?

Divailla
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2022 18:14
Land: Nederland
M/V: M

Re: Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor Divailla » 23 feb 2022 17:59

Staat op het formulier wat bij de broedmachine zit. De hen loopt normaal ook van het nest af om te vreten. Op het formulier staat 2 x 20 minuten koelen per dag zodat de kuikens sterker worden. Ik fok zelf parelhienders en daar hoeft het niet bij omdat de hen de gehele broedtijd niet van het nest gaat.

frankip
Berichten: 2946
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor frankip » 24 feb 2022 17:25

Lijkt me raar dat een parelhoen de hele broedtijd niet van t nest gaat. Ze zal toch moeten eten drinken en zich ontlasten. Fazanteneieren kun je net als kippen en parelhoenders broeden, en hoeven niet gekoeld te worden.

Divailla
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2022 18:14
Land: Nederland
M/V: M

Re: Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor Divailla » 24 feb 2022 19:23

Nou, ik broed al meer,dan dertig jaar met parelhoenders en heb al jaren meer dan 50 los bij huis lopen. De parelhoenders die in het wild bij huis broeden zitten de HELE broedtijd op het nest Heb er zelfs een camera bij staan maar ze komen niet van het nest. Vandaar mijn vraag ook over fazanten. Graag antwoord van iemand die ook met fazanten broed.

frankip
Berichten: 2946
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor frankip » 24 feb 2022 20:21

Wat een fijne vriendelijke binnenkomer op dit forum. :mrnono: Ik heb ook heel lang fazanten , kippen , parelhoenders , pauwen en kalkoenen uitgebroed, dus beetje .... Goudfazanten, lady`s bosfazanten , tragopanen, zilverfazanten enz. Ook vaak natuurbroed parelhoenders, en die kwamen echt wel van hun nest.En ze zijn altijd op dezelfde manier uitgebroed als de kippen. Onder broedse kippen , in broedmachine en onder kalkoenen. Maar doe maar wat je wil, en hoop dat je antwoord krijgt van meer ervaren mensen.

Divailla
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2022 18:14
Land: Nederland
M/V: M

Re: Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor Divailla » 25 feb 2022 12:24

Dank voor uw bericht. Mijn ervaring met de parelhoenders is dus anders maar ik vroeg het dus mbt de fazanten omdat dit op het broedformulier staat.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor Kuckeltje » 07 mar 2022 00:48

Ik ben een aantal jaren op een lezing geweest over het goed uitbroeden van eieren met een broedmachine.
Daar kwam ook ter sprake dat het goed is om eieren van vooral watervogels een keer per dag een 20 minuten te laten koelen. ( dat wil niet zeggen dat je ze in de koelkast moet leggen ) Gewoon kamer temperatuur
De reden was dat door de temperatuur daling in het ei er even extra lucht dus zuurstof in de luchtkamer kan komen. Dat zou een goed effect hebben op de uitkomst

Sindsdien doe ik dat standaard bij alle eieren die ik in de BM leg na tien dagen broeden. En ik broed zelf ieder jaar veel soorten vogels uit. Ik koel dus na 10 dagen dagelijks de eieren even af. Echter voor zover ik weet doen de meeste fazanten liefhebbers nooit koelen en daar gaat het meestal ook goed. Daar kun je lange discussies over voeren. Iedere hen die zit te broeden gaat af en toe van het nest om te eten of te drinken en ook om zich te ontlasten. Er is geen vogel die 21 of nog meer dagen zonder eten en drinken kan.

Divailla
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2022 18:14
Land: Nederland
M/V: M

Re: Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor Divailla » 07 mar 2022 10:11

Hartelijk dank voor uw reactie. Mbt het niet van het nest komen van de parrlhoenhen zijn ze dan toch, vermoedelijk,zonder dat ik het op de camera heb waargenomen, van het nest gegaan. Het kwam mij ook al vreemd voor dat ze de hele tijd op het nest bleven zitten. Mbt het koelen volg ik dan maar gewoon de instructies van de BM op dat lijkt mij het beste. Nogmaals dank voor uw helder antwoord.
Mvg Divailla

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Koelen van fazanteneieren

Berichtdoor Kuckeltje » 07 mar 2022 10:26

Dit was ik nog even vergeten. Er zijn uitzonderingen voor wat betreft doorbroeden zonder nest te verlaten

Het mannetje van de keizerspinguïn broed het ei uit zonder dit ook maar een moment te verlaten tussen zijn poten. Hij heeft een grote vetreserve om dat te kunnen volhouden en water neemt hij in de vorm van sneeuw en ijs.

Nog een uitzondering zijn toekans en nog enkele soorten vogels die in boomholtes broeden.
Als van deze soorten de eieren gelegd zijn blijft het vrouwtje op het nest terwijl het mannetje in ingang zover mogelijk dichtmaakt. Dit is om predatoren buiten te houden. Het vrouwtje blijft dan in net zolang in het nest tot de eieren uitgebroed zijn en de jongen groot genoeg. Het mannetje brengt voer, water en ruimt de ontlasting op.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten