Kuikens in welk seizoen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Orion
Land: belgie
M/V: M

Kuikens in welk seizoen

Berichtdoor Orion » 23 aug 2015 13:43

Hallo allemaal
Ik ben compleet nieuw hier en beschik over enkele kippen waarmee ik zou willen kweken. (Eigenlijk niet ik maar de haan).

Het plan was om dit in het voorjaar van 2016 te doen maar ik zie nu dat ik al een kip heb die broeds is. Kun je in elk seizoen kuikens groot brengen? Ik heb geen kast of lamp dus het zou puur natuur moeten gebeuren.

Is het een goed idee om nu eitjes te laten uitbroeden of toch beter wachten tot het voorjaar?

Swoentje
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens in welk seizoen

Berichtdoor Swoentje » 23 aug 2015 14:02

Meestal wordt als regel aangehouden: niet broeden na de langste dag.
Als je voorzieningen hebt om de kuikens tot het voorjaar binnen te houden kun je in alle jaargetijden broeden (vindt het zelf niet ideaal, want ik zie mijn kuikens liever op het gras in de zon)
Maar je geeft zelf al aan dat je die voorzieningen niet hebt, dus niet doen. Hoe verleidelijk het nu ook is. Je doet je kuikens er geen plezier mee, als ze dadelijk als halfwasjes door de regen en modder moeten ploeteren, terwijl ze nog lang niet in de veren zitten.

Orion
Land: belgie

Berichtdoor Orion » 23 aug 2015 14:21

Swoentje schreef:Meestal wordt als regel aangehouden: niet broeden na de langste dag.
Als je voorzieningen hebt om de kuikens tot het voorjaar binnen te houden kun je in alle jaargetijden broeden (vindt het zelf niet ideaal, want ik zie mijn kuikens liever op het gras in de zon)
Maar je geeft zelf al aan dat je die voorzieningen niet hebt, dus niet doen. Hoe verleidelijk het nu ook is. Je doet je kuikens er geen plezier mee, als ze dadelijk als halfwasjes door de regen en modder moeten ploeteren, terwijl ze nog lang niet in de veren zitten.

Dat is een helder en duidelijk antwoord.

Het welzijn van de beestjes gaat altijd voor dus ik ga wachten tot volgend jaar :)

Bedankt voor de hulp!

wittmann
Land: Belgie

Berichtdoor wittmann » 05 sep 2019 10:17

Ik pik even in op dit topic (pun intended). Begrijp ik hieruit correct dat de ideale periode dan is tussen 21 december en 21 juni om te starten met kuikens (periode dat het langer licht wordt)?

Joog
Land: nederland

Berichtdoor Joog » 05 sep 2019 13:54

Maart tot en met augustus kunnen de kuikens gewoon buiten, andere maanden zal je iets binnen/afgeschermd moeten hebben/maken. Ik ben vanmorgen een ronde broedmachine begonnen...

wittmann
Land: Belgie

Berichtdoor wittmann » 05 sep 2019 19:50

Vanaf welke leeftijd bedoel je dan( naar buiten )? Een zestal weken zodat ze al in de veren zitten? In maart kan het immers nog heel koud zijn.
Het plan zou zijn om ze in een ren in de stal in de veren te laten komen onder de lamp en ze erna buiten in de weide te laten bij de rest.

Joog
Land: nederland

Berichtdoor Joog » 05 sep 2019 22:41

Voor de aanstaande kuikens houd ik een warmtelamp staks in de koude weken/maanden in hun hok aan, totdat ik zie dat ze er geen gebruik meer van maken. En met de kuikens zal je in Maart moeten kijken naar het weer, vriest het nog, dan toch nog extra verwarming. Maar eind feb en maart kunnen ook mooi weer zijn, is dus afwachten...

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”