Eitje laten liggen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Joog
Land: nederland
M/V: M

Re: Eitje laten liggen?

Berichtdoor Joog » 23 mei 2020 08:33

Zou het ei gewoon opeten, zijdehoenders worden vanzelf wel echt goed broeds. Tegen die tijd koop je gewoon broedeieren die je haar laat uitbroeden. Kunnen de hennen eerst wennen aan het nieuwe hok (en aan jou)

Pearlsofpassion
Land: Belgie
M/V: V

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mei 2020 13:37

Los van het feit dat ik de kippen nu ook eerst zou laten wennen en pas volgend voorjaar aan kuikens zou gaan denken, zou ik als je nu toch kuikens wil de eitjes gewoon laten liggen. Zo gaat ze het snelst broeds zijn.
Nepeieren kan ook, maar als je ze toch zo snel mogelijk broeds wil hebben zie ik daar het nut niet van in.

Maar ik zou er dus nog maar eens over nadenken.
Jantien heeft gelijk, je mist nog heel wat kennis. Zo moet je de kloek niet van het nest halen tenzij ze niet zelfstandig komt eten. Na dag 18 zeker niet meer van de nest halen want dan kan de luchtvochtigheid te laag worden en raken de kuikens misschien niet uit het ei.
En waar ga je de kloek laten broeden, hoe ga je haar en de kuikens afzonderen van de andere kippen, weet je wat je moet doen als er iets fout gaat en ze niet perfect voor haar kroost zorgt?

VogelChrista
Land: Nederland

Berichtdoor VogelChrista » 23 mei 2020 13:52

Op grond van mijn eigen recente ervaring met krielhennen, denk ik dat de kans niet zo groot is dat een van je twee nieuwe hennen direct serieus broeds wordt. Tenzij ze het al was op de vorige locatie.
Kippen moeten eerst wennen aan de nieuwe situatie. Ze missen de haan, de omgeving is anders, de geluiden, jij... zijn er nog andere kippen of dieren? Om serieus te kunnen broeden moeten ze helemaal vertrouwd zijn. In ons geval is er nu eentje aan het broeden op eieren van een fokker, dat maakt ze verder niet uit hoor. Maar de andere twee zijn sindsdien van de leg en een soort nepbroeds. Of je daar nu blij van wordt.... :gutgut:

VogelChrista
Land: Nederland

Berichtdoor VogelChrista » 23 mei 2020 14:58

Ik zie nu dat ik niet op het laatste bericht reageerde en dat mijn reactie de spreekwoordelijke mosterd na de maaltijd is... :oops:

Joachimdk4
Land: Belgie

Berichtdoor Joachimdk4 » 23 mei 2020 16:00

Bedankt voor jullie reacties!
Ik had 2 eitjes laten liggen, maar die zijn kapot gemaakt door de kippen zelf of door eksters(ik vermoed het tweede)...
Dus geen kuikens, zo kunnen ze wennen en kan ik extra kennis opdoen.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”