Kuiken blijft op zij liggen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
mdiana
Land: Nederland
M/V: V

Kuiken blijft op zij liggen

Berichtdoor mdiana » 29 jun 2020 19:41

Hoi!
Afgelopen zaterdag was 1 van mijn eitjes aangepikt. Toen er na ruim 24uur nog niks was, bleek dat het vlies aan het kuiken vastgedroogd zat. Ik hem hem toen geholpen door het vlies nat te maken en met een pincet weg te halen.
Nu is dat ook 24 uur geleden en ligt het kuiken nog steeds alleen op zijn zij.
Toen ik net keek bleek dat het doorzichtige vlies nog aan het kuiken zat. Dit vlies was helemaal hard geworden en ik heb het kuiken onder de kraan gehouden en een paar druppels ors gegeven.

Het kuiken is heel levendig en piept er op los, alleen staat hij nog niet.

Wat zou ik het best kunnen doen?

137081
Land: Nederland

Re: Kuiken blijft op zij liggen

Berichtdoor 137081 » 29 jun 2020 19:55

Hi,

Ik heb een soortgelijk iets gehad. Dit was alleen met twee kuikens uit de broedmachine (dus probleem moederende hen was er niet) Deze twee hadden geen vlies meer aan hen vastzitten maar konden niet staan. Als ze op probeerden te staan vielen ze steeds op hun rug. Ik zal wel even vertellen wat ik heb gedaan, misschien heb je er wat aan.
Sowieso apart zetten van de andere kuikens, dieren zijn namelijk niet altijd aardig en zullen de zwaksten wegpikken. Als je één rustig of jonger goed kuiken hebt kan je die er wel bij zetten als voorbeeld voor eten en drinken. Ik heb de twee kuikens onder een warmtelamp vastgezet in de holletjes van een op zijn kant gezet eierdoosje, met aan de ene kant dus het rechtopstaande eierdoosje en aan de andere kant een flesje warm water als kruik. Ze hadden het namelijk sneller koud dan normale kuikens. Hierdoor bleven ze rechtop en konden ze na een dag zelf staan en na twee dagen waggelen en zich opduwen als ze vielen. Met voeren heb ik vijf keer per dag met moeite een paar korrels kuikenvoer naar binnen gekregen en na drie dagen waren ze genoeg aangesterkt om zelf uit het voerbakje te pikken. Ook heb ik ze vijf keer per dag geholpen met drinken. Dit door ze stevig vast te houden, snaveltje in het water (echt alleen het water aan laten raken) en dan gelijk met het hoofdje omhoog. Net zoals kippen een normale drink beweging maken. Na een paar dagen konden ze zelf lopen, eten en drinken. Daarna kwam het probleem dat de bodem te glad was, ze liepen namelijk nig steeds een beetje in split. Dat is simpel opgelost door ze op een handdoek te zetten. Hopelijk heb je er wat aan en succes!

tuff cookie
Land: nederland

Re: Kuiken blijft op zij liggen

Berichtdoor tuff cookie » 30 jun 2020 09:05

Als tip kun je in het begin een hard gekookt eidooier geprakt door het kuikenmeel doen. Dat is net iets voedzamer door dat ze achterstand hebben komen ze sneller op krachten.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”