Moederinstinct hardnekkig

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Deborah123
Land: Nederland
M/V: V

Moederinstinct hardnekkig

Berichtdoor Deborah123 » 16 okt 2020 13:22

Ik heb een Araucana met 8 zijdehoenkuikens van bijna 13 weken. Ze blijft nu wel erg Lang moederen en doet tegen de andere 3 kippen, behalve haar vriendin, erg lelijk. Ze slaapt met de kuikens in een apart hok en overdag loopt het hele spul los in de tuin en de braakliggende buurpercelen. Ze is heeft ondertussen ook geruid en legt nu niet. Helaas duurt het een eeuwigheid voordat ik het geslacht van de kuikens met zekerheid kan vaststellen, dus de kuikens zijn nog even niet weg. Wat zouden jullie doen?

tuff cookie
Land: nederland

Re: Moederinstinct hardnekkig

Berichtdoor tuff cookie » 16 okt 2020 16:08

Ik denk dat je dan toch moet afwachten tot je het geslacht kunt bepalen. Maar dan heb je alleen minder kuikens. Het gedrag van de Araucana kun je niet beïnvloeden.

danielb
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor danielb » 16 okt 2020 20:03

hen gewoon laten doen.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 okt 2020 22:14

In begrijp het probleem niet echt, eigenlijk.
Wat is er verkeerd mee dat ze lang blijft moederen?

Deborah123

Berichtdoor Deborah123 » 17 okt 2020 19:34

Het is ook niet zo erg, maar als ze hun gender niet spoedig laten zien, passen ze met de kloek erbij niet meer in het hok. Ik zal morgen de zitstokken weer eens erin doen, maar ik denk niet dat de zijdehoenders daar graag op gaan zitten.
De zwarte en donkergrijze zullen haantjes zijn, maar de rest?

Afbeelding

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 okt 2020 07:45

Dan zal je daar toch een oplossing op moeten verzinnen, denk ik. Hok uitbreiden of zo. Zijdehoenders staan er toch om bekend moeilijk te sexen te zijn. Ik heb eens gelezen dat je't doorgaans pas zeker weet als ze gaan kraaien of leggen... En dat zou ik voor het voorjaar niet meer verwachten...

Zijdehoenders slapen vaak niet op stok, maar willen misschien wel op een brede plank tegen de muur. Misschien kan je daar wat mee? Extra slaapplank installeren?

Waaraan zie je dat de zwarte en donkerblauwe haantjes zijn? Als het een duidelijk verschil is, zijn de rest misschien hennen...
Als je zeker bent, kan je die 2 kuikens wel apart zetten of doen wat je van plan was met de haantjes...

Deborah123

Berichtdoor Deborah123 » 23 okt 2020 17:50

De kloek slaapt inmiddels uit eigen beweging bij haar vriendin in het andere hok en loopt overdag nog met de kuikens te scharrelen. De 2 kuikens die duidelijk haantjes waren zijn met een liefhebber mee. Nu heb ik nog 6 kuikens, waarvan 1 kruisbek, allemaal splash.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”