Zomaar een leuk bericht

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Haantje1243
Land: Nederland
M/V: M

Zomaar een leuk bericht

Berichtdoor Haantje1243 » 21 nov 2020 22:46

Regelmatig worden er eieren van Drentse krielen bij mij uitgebroed. Met enige regelmaat moeten de hennen worden aangevuld omdat ze op de weg onder een auto komen, door de steenmarter of door een Sperwer te grazen worden genomen. Dat is het risico van los laten lopen in de tuin. Wat niet voor aanvulling zorgt raak ik via Marktplaats weer kwijt.
Nu hebben we een hen die aan één oog blind is waardoor ze met de grootste moeite iets van de grond kan pikken. Ze eet uit de voerbak zodat ze genoeg te eten heeft. Ze is ook nog mank. Haar teen staat dwars over de andere tenen heen. Ze trekt deze poot ook vaak op. We hebben haar vorig jaar gekregen en toen had ze dit al. Ik noem haar Manke. Nadat haar zusters al hadden gebroed toonde Manke opeens veel belangstelling voor donkere hoekjes en schalen en emmers in de garage. Alleen toen ze op de rand van een openstaande vuilcontainer liep heb ik gezegd dat ze daar van af moest want het risico was dat ze er niet meer uit zou kunnen als ze er in viel.
Enige dagen later vond ik een ei in een mayonaise emmer die ik in de tuin gebruik. Dat ei heb ik er uit gehaald om op te eten.
De volgende dag zat Manke in de emmer, kennelijk bezig met het leggen van een ei. En ja hoor, na een paar uur was Manke weer op het terras te zien en in de emmer lag een ei. Twee dagen later herhaalde zich het gebeuren. Eigenlijk vond ik het wat laat in het seizoen maar ik heb een zwak voor Manke en ik gun haar ook de ervaring om moeder te zijn. Het beste er maar van hopen.
Ik heb toen wat hooi in de emmer gelegd en een nestje gemaakt. De eieren er in gelegd en afgewacht of Manke terug zou komen.
Twee dagen later zat Manke weer in de emmer. De garagedeur bleef sinds die tijd op een kier, nadat Manke zich had beklaagd dat ze niet naar binnen kon. Het is grappig hoe dieren je iets duidelijk weten te maken als je er oog voor hebt.
Toen Manke bleef zitten op acht eieren heb ik gelijk een aantekening op de kalender gezet wanneer de kuikens werden verwacht.
Ik hoopte dat het goed zou gaan. Als dat niet het geval was zou ik altijd nog mayonaise kunnen maken zoals op de emmer stond.
Op de dag dat ze was uitgerekend hoorde ik een kuiken piepen. Ik had al de broedmachine van zolder gehaald. Ik zou Manke en haar kuiken over zetten in een klein hok met ren dat wij voor moeders en kuikens gebruiken. De rest van de eieren zouden verder in de broedmachine worden uitgebroed. Ze zou er telkens een jonkie bij krijgen. Dat was mijn plan.
Toen ik Manke 's avonds verplaatste bleken er vier kuikentjes te zijn. Op 10 oktober waren ze uit het ei gekomen. Was het niet te erg laat in het seizoen? Maar gelukkig werd het niet koud.
De andere eieren zijn niet uitgekomen omdat ze klotsten en met de schouwlamp kon ik zien dat ze waarschijnlijk niet bevrucht waren.
Gelukkig is alles goed met Manke en de kuikens. Ze lopen overdag vrij door de tuin en gaan 's avonds braaf naar binnen in hun eigen hok. Ja, ze hebben al kennis gemaakt met de andere kippen. Dat gaat goed. Als de kippen vervelend doen dan leidt Manke ze weg. Inmiddels kan ik zien dat het drie haantjes en een hennetje betreft. Manke komt iedere dag vragen om meelwormen. Ze krijgen een schepje en ze begint dan hard te tokkelen en wijst de kuikens er op. Maar zelf kan ze er niet van eten want ze kan ze niet zien liggen als ze ze wil oppakken.

Nog wel een grappig voorval.
Ik liet de kuikens aan de buurvrouw zien en toen ze weg ging riep ze dat de kuikens aan de andere kant van het huis waren. Toen ik ging kijken hoorde ik angstig gepiep. Het bleek dat twee kuikens in de val voor de steenmarter waren gekropen en die was dichtgeklapt. Gelukkig konden ze snel worden bevrijd en naar Manke terug.

VogelChrista
M/V: V

Re: Zomaar een leuk bericht

Berichtdoor VogelChrista » 22 nov 2020 10:16

Wat een leuk verhaal voor de zondagochtend!!
Heb je ook een paar foto’s?

Isabel

Berichtdoor Isabel » 22 nov 2020 11:33

Zulke verhalen mogen wel vaker verteld worden. Uiteraard met een goede afloop. :-D

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 22 nov 2020 18:19

Och, wat een leuke belevenissen en wat lief van je om Manke moeder te laten zijn :-D

Haantje1243

Berichtdoor Haantje1243 » 22 nov 2020 18:27

Ze zitten vanavond voor het eerst naast Manke op de binnen stok in het kuikenhok. Ze worden groot. :-D Manke is een heel goede moeder gebleken.
Binnenkort moeten ze maar naar het hok bij de andere kippen.
Dan kan het kuikenhok worden opgeborgen en dan kan het gras op die plek weer groeien.
Eind goed al goed.

Het is niet gelukt om foto's te plaatsen. Ik blijf het proberen.

Haantje1243

Berichtdoor Haantje1243 » 22 nov 2020 18:35

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de laatste foto kan je zien hoe de poot van Manke is vervormd.
Manke is ook in de rui. Dat moest ik erbij zetten want ze vindt zich niet zo mooi op de foto tonen. ;)

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 22 nov 2020 19:22

Enig om te zien. De kuikens zijn het evenbeeld van hun mamma. Op de foto zie je niet dat Manke in de rui is.
En wat een heerlijke de ruimte voor de kipjes heb je daar.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 22 nov 2020 19:24

Zelf heb ik ook een kipje met zo'n knikteen. Ze kan er heel goed mee overweg.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 nov 2020 21:22

Leuke kipjes!
En ook leuke kleur he, die patrijsjes. :gulzig:

Isabel

Berichtdoor Isabel » 23 nov 2020 05:19

Mooie kippetjes! :duimop:
En als ze met dat pootje "uit de voeten kan"... :-)

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”