Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor dragon » 07 apr 2021 21:20

Ja, ik ben weer in het gelukkige bezit van 6 leuke nieuwe schattige kuikens! Het zijn allemaal cochins. van twee verschillende adressen. Ze zijn ongeveer 4 weken oud.
Ik zal morgen even foto's maken.
Er zit één krul tussen, de rest is allemaal gladvederig, en ik hoop dat het allemaal hennetjes zijn, maar dat zal de tijd gaan uitwijzen.

Ik heb nog niet eerder zo jong kuikens gehaald, meestal zijn ze een week of 4 ouder. Ik heb ze nu in een konijnenkooi in de woonkamer met een warmteplaat. De warmteplaat gebruiken ze alleen niet. De kamer is warm genoeg blijkbaar.

Ondertussen zijn we druk bezig met hun nieuwe onderkomen in de tuin. Daar hoop ik dit weekend ook mee klaar te zijn, zodat ze binnenkort naar hun nieuwe nachthok kunnen verhuizen. Ze maken er namelijk best een bende van in de woonkamer en ze kunnen ook wel wat meer ruimte gebruiken...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor Kip La La » 07 apr 2021 22:42

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten!

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor dragon » 09 apr 2021 08:24

Hierbij een paar foto's.
Het lichtgekleurde kipje zou bobtail moeten worden. Er is er eentje die overheersend rood is, eentje met patrijsachtige tekening en een kleintje met zwart-goud. Deze loopt ongeveer een week achter in leeftijd denk ik.
AfbeeldingAfbeelding

En dan heb ik nog twee zwart-goud, eentje glad en eentje krul
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor dragon » 09 apr 2021 08:40

Hun nieuwe onderkomen in de tuin gaan we dit weekend afwerken.
Afbeelding
De overdekte ren is ongeveer 2 bij 4 meter. Op de bodem ligt gaas tegen ingravers en daarop een dikke laag zand. Ik heb in de buurt een paar stammen en takken uit het bos (mogen) halen zodat ik daar de ren mee in kan richten. Het kippenluikje heeft inmiddels nog een chickenguard en er komt nog een camera in de ren.

Afbeelding
Het nachthok is ongeveer 2 bij 1,5 m. Ik heb er nu voor gekozen om de deur in de ren te maken. Dit zodat de kans kleiner is dat de kipjes per ongeluk ontsnappen voor ze oud genoeg zijn om de tuin in te mogen.. Ik heb ventilatie bovenin en daaronder nog twee raampjes gemaakt. Daar wil ik nog plexiglas voor maken die ik weg kan schuiven.

Afbeelding

Afbeelding
Binnen wordt alles afgeplamuurd, gekit en gelakt, zodat er geen kieren zijn en alles glad is zodat het heel makkelijk schoon is te maken. Electriciteit voor een lampje en een camera is al aangesloten.

Afbeelding Het halve nachthok wordt ingenomen door de mestplank, op ongeveer 1.20 m hoogte. Daar komen dan twee zitstokken boven, zodat we ongeveer 3 meter zitstok hebben. En er komt uiteraard nog een trapplank en later legnesten onder de mestplank. Maar aangezien de kuikens nog lang geen behoefte hebben aan dit soort zaken, komt dit later.

De kuikens verplaatsen we ergens volgende week naar het nachthok; eerst het deel onder de mestplank, zodat ze al wat meer ruimte hebben. En als de temperaturen beter worden, en ze groter worden kunnen ze ook lekker naar buiten en de totale ruimte krijgen.

Nog een paar daagje doorklussen en dan is het klaar voor de meute...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor Kip La La » 09 apr 2021 09:40

Dat is wel een heel fraai “hok” :emoji die petje afneemt:

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 apr 2021 10:42

Wauw! Mooi hoor!

Veel plezier met het jonge grut!

Terre
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2021 15:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor Terre » 10 apr 2021 23:24

Wat een leuke kipjes en een prachtig hok krijgen ze. Zal menig kip jaloers op zijn!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor tuff cookie » 11 apr 2021 09:53

Een PRACHTIG !!! hok, zeker petje af :duimop: Erg goed om gaas onder de bodem van de ren te leggen.
En hele leuke kipjes :-D

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor dragon » 11 apr 2021 10:04

Ja, ik ben ook heel blij met het hok!
Zelf ontworpen en mijn man heeft dit helemaal zelf in elkaar gezet. Best knap, want hij is net als ik ICT-er van beroep.
Ik zie het mezelf niet doen.
We hebben wel een goed voorbeeld aan het andere kippenhok in de tuin. Die hebben we ook zelf gemaakt, maar toen met hulp van familie.

Vandaag ga ik de laatste verflaag in het nachthok zetten. Daarna nog een paar kleine dingetjes, zoals grendels op de deur.

De kuikens zitten nu binnen in een plastic konijnenkooi. Ze gebruiken de warmteplaat echt niet op het moment. Ze beginnen wel echt ruimtegebrek te krijgen.
Komende dagen gaat de temperatuur omhoog. Tot 13 graden overdag op vrijdag, maar de nachten blijven koud.

Wanneer zouden zouden ze naar buiten kunnen? Plan is om ze eerst alleen in het nachthok te houden. Dan hebben ze 150 bij 200 cm vloeroppervlak, zitten ze tochtvrij en droog.
Zouden ze 's nacht weer naar binnen moeten of kunnen ze daar blijven? Wat denken jullie?

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 apr 2021 10:09

Kan je in het hok dan een warmteplaat of lamp plaatsen? Waar ze nog allemaal comfortabel onder kunnen?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten