Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor Yoeshi » 16 apr 2021 22:53

dragon schreef:Ja, ik ben ook heel blij met het hok!
Zelf ontworpen en mijn man heeft dit helemaal zelf in elkaar gezet. Best knap, want hij is net als ik ICT-er van beroep.
Ik zie het mezelf niet doen.


Een prachtig hok en ren! :duimop:
Maar waarom zie jij je het niet doen en je man wel?
Heb je het ooit al eens geprobeerd?
Onthou dat waar een wil is er ook een weg is .... :gulzig:

Ik zou ze zeker 48 uur in het nachthok houden. Ze kunnen dan op hun gemak de nieuwe omgeving verkennen en eigen maken.
Ik zou zeker de warmhoudplaat er in zetten al kruipen ze er niet onder maar gaan er bovenop zitten waar het voor hun ook lekker warm is. Ik zou geen andere verwarming erbij zetten want het nachthok is tochtvrij.
Is het hok ook geïsoleerd?
De kippetjes moet je ook niet te veel verwennen want ze zullen toch moeten afharden.

Dat met die mestplank is wat oud Nederlands maar nog steeds de beste manier om de bodem van je nachthok wat schoner te houden.

Trouwens je hebt ook mooie kippetjes!

Succes met alles ... ;)

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor dragon » 17 apr 2021 17:46

Ze zijn vanmiddag verhuisd! Ze moesten eerst even wennen aan al die ruimte, maar ze hebben de hele middag alles druk verkend. Gebadderd, gescharreld, gegeten en gedronken. Ik denk dat ze er wel enorm blij mee zijn, want ze braken in huis de tent af. Logisch, want in zo'n konijnenkooi konden ze geen kant meer op. Ik heb de warmteplaat en de traliebovenkant van de kooi meegenomen en in het nachthok gezet. Dat gaf wat houvast.

Ik heb net nog even gespiekt en ze liggen nu heerlijk bij elkaar uit te rusten. Ze kruipen nog steeds niet onder de warmteplaat ( ze hebben het dus niet koud), maar ze hebben wel hun oude plekje in de traliekooi opgezocht.

Yoeshi schreef:Een prachtig hok en ren! :duimop:
Maar waarom zie jij je het niet doen en je man wel?
Heb je het ooit al eens geprobeerd?
Onthou dat waar een wil is er ook een weg is .... :gulzig:



Dankje!
Ja, misschien zou ik het wel kunnen, maar ik heb er het geduld niet voor. :) Ik heb al tig keer geroepen dat ik wel een bouwpakket haal en dan in een weekend in elkaar schroef, maar mijn man zei daarop, dat het dan zeker niet zo'n mooi hok wordt en al helemaal niet precies zoals ik wil. En daar heeft hij natuurlijk gelijk in... Zelf bouwen geeft, in mijn ervaring, altijd een veel beter resultaat. Het duurt alleen een stuk langer....

Ik zou ze zeker 48 uur in het nachthok houden. Ze kunnen dan op hun gemak de nieuwe omgeving verkennen en eigen maken.
Ik zou zeker de warmhoudplaat er in zetten al kruipen ze er niet onder maar gaan er bovenop zitten waar het voor hun ook lekker warm is. Ik zou geen andere verwarming erbij zetten want het nachthok is tochtvrij.
Is het hok ook geïsoleerd?
De kippetjes moet je ook niet te veel verwennen want ze zullen toch moeten afharden.

Dat met die mestplank is wat oud Nederlands maar nog steeds de beste manier om de bodem van je nachthok wat schoner te houden.

Trouwens je hebt ook mooie kippetjes!

Succes met alles ... ;)


Ik denk dat je gelijk hebt. Ze moeten echt nog even wennen aan het nachthok en nu ik ze daar in zie bewegen, zijn ze ineens weer heel klein en kwetsbaar. Dus ze mogen lekker in het nachthok blijven de eerste dagen. Als ze daar goed gewend zijn, én het is echt zonnig weer, kan ik het luikje een keertje open zetten.

Het nachthok is niet geïsoleerd, maar wel dubbelwandig (spouw), dus het is qua gevoelstemperatuur echt veel aangenamer dan er buiten. Het waait en tocht niet, dus de overgang is niet heel erg groot. Ik kan zelfs de raampjes nog afdekken (niet de ventilatiegaten).

Ik zit wel even naar de nacht te kijken. Vannacht is de voorspelling 4 graden op zijn koudst. Als ik ze in de traliekooi opsluit, met de warmteplaat, een dikke laag strooisel en de traliekooi afdek met een deken erover heen ( wel verluchting uiteraard). Zouden ze dan daar kunnen overnachten?

Alternatief is dat ik ze weer binnenhaal en morgen weer buiten breng...

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 apr 2021 18:37

Klinkt alsof het ook wel zonder opsluiten zal lukken hoor. Deken zou ik ook niet doen.
Ze hebben de warmteplaat, ze kruipen bij elkaar en het zal wel geen 4 graden worden in het hok he, met die dubbele wand.. Zal wel wat warmer blijven, zeker met dat warmteplaatje erin. De lucht tussen die wanden isoleert goed hoor. En dan gebruiken ze dat warmteplaatje maar eens voor de verandering.

Als je er echt niet gerust op bent kan je ze natuurlijk 'binnen' halen, maar dan moet je toch echt een plek hebben die kouder is dan 20 graden he. Anders harden ze nooit af...

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor Yoeshi » 17 apr 2021 19:31

Hallo Dragon,

Ik denk dat PearloP gelijk heeft.

Jouw kippetjes zijn ongeveer even oud als de mijne en ik zit er ook over te denken om ze met mooi weer naar buiten te doen.

Heb je geen minimum/maximum thermometer? Want dan kun je controleren hoe warm het 'snachts in het nachthok is.
Is het echt onder de 10 graden dan zou ik ze voorlopig nog voor de nacht naar binnen halen.

Een andere en misschien betere oplossing is een warmtelamp voor de nacht aanzetten als het te koud is.
Nog handiger is om hem aan te sluiten op een timer en dan hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken en de kosten zijn het niet.
Deze geeft wel warmte maar geen licht en zijn te kopen in diverse wattages.
Deze spreid de warmte meer als een 25x25 plaatje.

Afbeelding

Je kunt ze o.a. hier kopen: https://www.junai.nl/donkerstraler.html

Zij zijn niet duur en ik koop daar ook veel. Hebben een perfecte service.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor tuff cookie » 17 apr 2021 20:35

Voor de eerste dag is het allemaal fantastisch gelopen !
Voor vannacht kun je het beste zelf inschatten of het te koud wordt voor ze.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor dragon » 25 apr 2021 11:21

We zijn alweer een week verder, dus tijd voor een update!

Met de kuikens gaat het helemaal prima. Ze zijn lekker gewend aan hun nieuwe onderkomen. Ze fladderen, rennen, scharrelen er op los. Super leuk om te zien.
De warmteplaat staat nog steeds in hun nachthok, maar ik zie ze er bijna nooit onder zitten. Zolang de temperaturen in de nacht nog rond het vriespunt blijft, houdt ik deze wel aan staan.

Ik heb in het nachthok de traliebovenkant van de konijnenkooi nog steeds staan. Er ligt een fleecedekentje over heen, zodat dit een wat donkerder hoekje blijft. De warmteplaat staat hieronder. De kuikens gebruiken deze kooi nog elke nacht om bij elkaar te kruipen en te gaan slapen. Het voelt daar toch veilig en vertrouwd.
Ze hebben geen last van de kou, zitten goed in de veertjes inmiddels en eten enorm veel. :roll:

Gisteren was het tijd om even grote schoonmaak te houden en ik zat even te denken hoe ik dat ging organiseren. Het uitscheppen van alle houtkrullen met 6 drukke kuikens om je heen. Dus ik heb het kippenluik open gezet; het duurde wel even voor er eentje zo dapper was om naar buiten te gaan, maar na een tijdje volgde de rest ook. Het was niet zo warm als ik zou willen (10 graden?), maar het kleine beetje zon en uit de wind hielp wel. Dus daarna kon ik rustig aan de schoonmaak.
Ze hebben zich buiten ook prima vermaakt; voor het eerst in het zand badderen, op de boomstammetjes springen..

Ik heb later de drinkemmer van 12 liter opgehangen en binnen 5 seconden hadden ze door hoe de drinknippels werkten. Scheelt ook weer...
Vanaf vandaag mogen ze dus ook naar buiten in de ren. Ik heb het luikje ingesteld zodat deze rond 10 uur open gaat en bij de schemer weer dicht.

Gaat dus hartstikke goed zo! Ik hoop dat ze zo door groeien en mooie gezonde volwassen hennen worden.

Over een paar weken zal het tijd gaan worden om te oefenen met een zitstok. Ze zijn nu 6 weken oud ongeveer. Ik heb dus nog mooi de tijd om een lage zitstok voor ze te maken die ze kunnen gaan gebruiken voor de nacht... Als de nachten wat warmer blijven, kan de warmteplaat er uit en ga ik eerst langzaam de deken en de traliekooi uitfaseren. Nog even en ze moeten bukken om daar onder te kruipen :)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe lichting voor dit jaar is gearriveerd

Berichtdoor Kip La La » 25 apr 2021 12:00

Klinkt goed en als een heel leuke bezigheid. :duimop:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten