bevruchtings- en uitkomstpercentage

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor Redshibaman » 01 feb 2023 18:05

Wat het bevruchtingspercentage van een broedsel is, lijkt met duidelijk. Je stopt 50 eieren in je broedmachine en na het schouwen haal je er 7 uit waarvan er 5 duidelijk sporen van een bevruchting laten zien. Wat je dan ziet is afhankelijk van wanneer je de eerste keer schouwt, maar al na een paar dagen zie je adertjes hetgeen aangeeft dat er bevruchting heeft plaatsgevonden. Van 2 eieren zie je geen enkel spoor van bevruchting. Het bevruchtingspercentage is 96%, want 48 van de 50 eieren zijn bevrucht.
Nu het uitkomstpercentage. Stel, je laat het bij die eerste keer schouwen. Dan heb je vanaf dag 18 dus 43 eieren in de uitkomstbak. Wanneer naar jouw idee het uitkomen gedaan is, zie je 40 kuikentjes rond en door elkaar huppelen en er liggen 3 eieren waar het het kuiken niet is gelukt om uit te komen. Is dan het uitkomstpercentage:
A. 93,0% want 40 van de 43 (na 1e keer schouwen) eieren zijn uitgekomen
B. 83,3% want 40 van de 48 (alle bevruchte) eieren zijn uitgekomen
C. 80,0% want 40 van de 50 (alle ingelegde) eieren zijn uitgekomen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor tuff cookie » 01 feb 2023 20:39

Uiteraard C

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor danielb » 02 feb 2023 06:50

je legt 50 eieren in en er komen er maar 40 uit,dan is de uitkomstpercentage van de broedmachine 80 procent.
maar als je weet dat er zowiezo 2 onbevrucht waren en er komen er 40 uit,dan is de uitkomst percentage van de broedmachine 83 procent.

daarnaast kun je spreken over een uitkomst percentage van de broedmachine of van de eieren zelf.
die 5 eieren die bevrucht waren en niet uitkwamen moet je ook rekening mee houden of dit eventueel een afsterf percentage was omwille van de broedmachine of de eieren zelf.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 feb 2023 09:17

Ik zou zeggen B.
In wezen ga in met Daniel mee. Hangt er vanaf wat je wil testen. Enkel de machine of ook de kwaliteit van je eieren.

A zowiezo niet want dan hangt het van je schouwingsskills af. Dat heeft niets met de eieren noch de machine van doen.

Bij C hangt het van je bevruchtingspercentage af. Onbevruchte eieren hebben zowiezo geen kans. Wil je dat mee in rekening brengen (de kwaliteit van je eieren), dan doe je dat. Wil je zuiver weten hoeveel van de bevruchte eieren (die dus allemaal met dezelfde kans beginnen) er effectief tot uitkomen komen, dan is het B.
Maar in wezen weet je't dan nog steeds enkel van dit broedsel met deze machine. Dat zegt weinig over andere broedrondes. Wil je die factoren er ook (deels) uit filteren, dan moet je dat experiment meerdere keren herhalen en evt met andere broedmachines maar voor de rest de factoren zoveel mogelijk gelijk houden. Niet evident...
Meteen aangetoond waarom je in wetenschap soms moeilijk conclusies kan trekken. ;)

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor Redshibaman » 02 feb 2023 09:22

danielb schreef:...of dit eventueel een afsterf percentage was omwille van de broedmachine of de eieren zelf.

En hoe kom je daar dan achter?
Het kan ook afhangen, en dat gebeurt volgens mij nog weleens, van het "geklungel" van de fokker. Bv. wanneer deze de broedmachine te vaak opent tijdens het uitkomstproces.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 feb 2023 09:31

Het is altijd een combi van alle factoren.
Om de invloed van een bepaalde factor in kaart te brengen, verander je die en houdt de rest zoveel mogelijk gelijk. En dat dan meerdere malen.

In de praktijk erg lastig.
Hangt er ook vanaf wat je wil bereiken of te weten komen.
Maak je je ergens zorgen om?

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor Redshibaman » 02 feb 2023 09:46

Pearlsofpassion schreef:...Maak je je ergens zorgen om?


Nee, totaal niet. Het is alleen een vraag die me al langere tijd bezighoudt.
Ik heb 42 eieren in Duitsland opgehaald en daarvan liggen er momenteel, na een eerste keer schouwen, nog 38 lekker warm in de bm. Slechts één ei was niet bevrucht en drie eieren hadden kleine bloedvaatjes. Wel bevrucht dus en dat maakt het bevruchtingspercentage 97,6. Dat lijkt me voor deze fokker een hele mooie score.
Wat er uit gaat komen...? We zullen het volgende week weten.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor danielb » 02 feb 2023 18:23

Redshibaman schreef:
danielb schreef:...of dit eventueel een afsterf percentage was omwille van de broedmachine of de eieren zelf.

En hoe kom je daar dan achter?
Het kan ook afhangen, en dat gebeurt volgens mij nog weleens, van het "geklungel" van de fokker. Bv. wanneer deze de broedmachine te vaak opent tijdens het uitkomstproces.


het kan inderdaad verschillende oorzaken hebben.
hoe je daar achterkomt is door inderdaad verschillende testen te doen.
als je bijvoorbeeld van je eigen dieren eieren uitbroed en er is steeds een bepaald afsterfte cijfer,dan kan dus bijvoorbeeld de oorzaak bij 1 bepaald dier liggen en dus niet aan de broedmachine zelf.
heb ik zelf al meegemaakt.

als je weet wat je broedmachine gemiddeld geeft van uitkomst percentage en dit is veel lager als de eieren van ergens anders komen,dan kun je er vanuit gaan dat die eieren een lagere uitkomst percentage hebben.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor danielb » 02 feb 2023 18:38

maar een bevruchtings percentage berekenen is inderdaad simpel. (uiteraard is dit ook niet altijd hetzelfde)
daarom dat dit wel eens gebruikt word bij het verkopen van eieren.
een uitkomst percentage van de eieren of uitkomst percentage van de broedmachine is dan weer niet hetzelfde.
en bij beide kan je dan nog eens verschillende oorzaken hebben.

uitkomst percentage van de broedmachine kan liggen aan de broedmachine zelf,maar ook het afstellen van de broedmachine en inderdaad eventueel geklungel. (onbevruchtte eieren tel je niet mee)

uitkomst percentage van de eieren kan ook verschillende oorzaken hebben.
kan liggen aan 1 of meerdere dieren. (oorzaak ligt bij de dieren zelf,maar dus ook eventueel de voedig)
bewaren en vervoeren van de eieren enz... (oorzaak ligt bij de eigenaar of vervoerder van de eieren)
ook de onbevruchtte eieren tel je weer niet mee,want dit hoort bij het bevruchtings percentage.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: bevruchtings- en uitkomstpercentage

Berichtdoor danielb » 02 feb 2023 18:59

nog even een voorbeeld :
zo heb ik eieren gehad van bepaalde dieren waarvan de uitkomst percentage bijna 100 procent was bij natuurbroed en steeds lager in de broedmachine.
dit kon eventueel aan geklungel liggen van mijn kant,maar ook de broedmachine zelf,want deze was moeilijk af te stellen.
oorzaak in dit geval niet de eieren,maar de broedmachine.
hoge uitkomst percentage van de eieren,maar lagere uitkomst percentage van de broedmachine.

en zo heb ik ook eieren gehad van bepaalde dieren met een hoog afsterfte cijfer in de broedmachine,maar ook nog bij natuurbroed.
oorzaak lag duidelijk bij de ouderdieren.
dan spreek je over een laag uitkomst percentage van de eieren. (en een deel behoort tot lagere uitkomst percentage van de broedmachine)
ik heb dit gehad met een eend die steeds afgestorven eieren gaf bij zowel broedmachine als bij natuurbroed.
uitkomstpercentage van de eieren was dus 0 procent.

zo heb ik ook eieren gehad van brahams die zowel bij natuurbroed als bij broedmachine een bepaald afsterfte cijfer hadden.
hierbij kun je ook spreken over een slechte uitkomst percentage van de eieren en dus niet perse van de broedmachine. (een deel kan geteld worden als slechte uitkomst percentage van de broedmachine)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten