Broedse kip probeert onbevruchte eieren uit te broeden.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Jerintho
Land: Hongarije
M/V: V

Broedse kip probeert onbevruchte eieren uit te broeden.

Berichtdoor Jerintho » 24 mei 2023 23:40

Lieve forum gebruikers,
Ik heb een Orpington dame die heeeeeel erg broeds is.
Eerst zat ze al een dag of 5 op een leeg nest.
Toen heb ik er toch maar 4 eitjes onder gelegd, maar nu blijkt na schouwen op dag 6 en vandaag op dag 8, dat alle 4 de eitjes onbevrucht zijn... :huil:
Ze zit nu dus al bijna 2 weken en is al behoorlijk mager geworden. De eitjes zullen nooit uitkomen.
Wat zouden jullie doen???

tuff cookie
Land: nederland

Re: Broedse kip probeert onbevruchte eieren uit te broeden.

Berichtdoor tuff cookie » 25 mei 2023 07:42

Voor de kip zal het beter zijn om haar broeds af te maken want als ze nu nog opnieuw moet beginnen met broeden zal ze zeker nog 3 weken moeten zitten. Zelf zou ik 't haar niet aandoen.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mei 2023 07:48

Weet je wel zeker dat de eitjes onbevrucht zijn ? Das toch vrij vroeg om met zekerheid dat te concluderen. Dan moet je een geoefend schouwer zijn... Ik zou op dag 11 nog eens schouwen, dan kan je't normaal (met een goede lamp en donkere omgeving) wel goed zien..

jantien

Berichtdoor jantien » 25 mei 2023 13:08

Tja orpingtons en broedsheid, ze zijn daar zeer hardnekkig in.
Ik zou het ook nog even aankijken en op dag 11 nog eens schouwen.
Zie je dan nog niets dan eieren weghalen en de dame broedsaf maken als dat lukt.
Anders dagelijks haar een aantal (zoveel mogelijk) van het nest halen en buiten neerzetten, want zoals ik al zei, ze zijn daar hardnekkig in :duimneer:

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mei 2023 13:39

En goed schouwen.
Want ik had dit jaar een erg beschermende kloek die niet lang van het nest ging en wou dus haar eieren niet meenemen naar binnen om te schouwen. Ze zou me iets gedaan hebben. :mrgreen:
Maar buiten kreeg ik het niet donker genoeg, ik zag werkelijk niets in de eieren, ze leken helder. En toen was het al dag 13 of zo. Ik zag gewoon niets doordat er nog te veel licht in de omgeving was. Nu was dat niet zo'n ramp dat het niet lukte om te schouwen, ik heb ze gewoon laten liggen en er vanuitgegaan dat er wel iets bevrucht zou zijn. Ze zijn alle 10 uitgekomen...

Jerintho

Berichtdoor Jerintho » 26 mei 2023 23:40

Bedankt voor jullie raad!

Ik wil haar niet op nieuwe eieren zetten... Ze is al flink afgevallen, dan hou ik geen kip meer over.
Ik heb vandaag (dag 10) iemand laten schouwen, die er veel meer ervaring mee heeft. Hij denkt ook dat ze onbevrucht zijn. :huil:

Nu heb ik ook zitten lezen dat het mogelijk is om er eendagskuikentjes onder te zetten.. in de nacht verwisselen voor een ei.
Hebben jullie daar ervaring mee? Of is dat lijden in last?

Of is het beter de jonge dame van het nest halen en haar terug bij de haan zetten? Eieren weg en het gaat wel over???

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mei 2023 08:42

Wil je eigenlijk wel kippen/kuikens bij?
Dat zou voor mij de eerste vraag zijn.
Indien ja, dan kan je de eendagskuikens proberen. Maar wees klaar om ze zelf in huis te nemen als het niet lukt.

Indien liever niet, maak haar dan broeds af of zorg dat ze dagelijks een paar keer gaat eten en wacht tot het over gaat.

Jerintho

Berichtdoor Jerintho » 27 mei 2023 09:16

Eigenlijk heb je gelijk... :(
Ik zou de kuikens voor mijn kipje doen, ze is zo lief en ze is zo trots op haar eitjes.... maar eigenlijk komt het op het moment niet zo uit.
Ik kan haar beter broedsaf proberen te maken.

Nog tips?
Ik lees de gekste dingen :crazyeyes:

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 27 mei 2023 10:35

Ja, die gekke dingen moet je ook helemaal niet doen.
Een methode die helpt is, de kip in een hondenbench zetten zonder dichte bodemplaat. Dus op het gaas. Vaak is dit gaas te grof en moet je er wat fijner gaas in leggen. Eten en drinken in de bench zetten. Eventueel kun je een zitstok door de bench steken waarop ze kan zitten. Deze bench moet een stukje van de grond af staan, kun je doen door op de hoeken stenen er onder te leggen. De bench op een tochtvrije plek zetten juist in het daglicht maar niet in de felle zon. Ook uit de regen. Het is goed als ze de andere kippen kan zien vanuit de bench zodat ze niet vervreemd van hun. De bedoeling van deze methode is dat haar buik afkoelt doordat er lucht onder de bench door kan. Meestal is de broedsheid na 3 dagen over maar bij hardnekkige gevallen duurt het langer, vooral nu de kip lang heeft zitten broeden. De meeste kippen "klokken" als ze broeds zijn. Daaraan kun je horen of ze nog broeds zijn. Anders wanneer je denkt dat het over is gewoon uitproberen door haar los te laten, toch nog broeds, dan weer terug in de bench. Veel succes !

Jerintho

Berichtdoor Jerintho » 27 mei 2023 12:31

Dank je wel voor de uitgebreide informatie!
Ik ga het proberen!
:duimop:

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”