Schouwen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5631
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Schouwen

Berichtdoor tuff cookie » 03 mei 2024 10:29

Ik zou kuikenvoer vlak bij het nest zetten in een laag bakje, ook water in een laag bakje eventueel met knikkers er in zodat de kuikens er niet in kunnen verdrinken.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 272
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor Kippenboerke4 » 03 mei 2024 13:03

Dat had ik al gedaan.
Maar het is goed hoor ze is 3 stappen naar voor gegaan voor te eten en drinken en ze maakt dan een geluid ik denk voor te zeggen tegen de kuikens hoe het moet.
Maar het ene kuiken snapt het nog niet te goed en het andere durft niet onder de hen uit.
Het komt allemaal goed.

Pearlsofpassion
Berichten: 4422
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Schouwen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 mei 2024 13:53

Gewoon laten doen.
Kuikens moeten de eerste 1 a 2 dagen niet eten of drinken..ze kunnen nog verder met de dooier in hun buik..als ze honger krijgen gaat de hen vanzelf op stap. Het is beter dat ze tot die tijd goed blijft zitten zodat de aangepikte eieren niet uitdrogen.

Ik was de eerste keren ook heel erg bang dat het te lang duurde maar de hen weet echt zelf het beste wanneer het tijd is.
De uitgekomen kuikens gaan ook altijd voor. Als die honger krijgen, gaat de moeder op stap. Ook als er nog kuikens in de eieren zitten en nog niet uitgekomen zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is dat alle eieren er tegelijk onder gaan. Anders sterven jongere kuikens net op het eind in het ei omdat ze te laat zijn met uitkomen.

Ze gaat echt hoor.
Je moet vertrouwen op de natuur.
Ik weet hoe moeilijk dat is, maar het is belangrijk! Vandaar dat gezegd wordt dat als je dar geduld niet kan oefenen, je beter een paar dagen van huis gaat als de kuikens moeten uitkomen. Je kan meer slecht dan goed doen, dus blijf er gewoon af.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 272
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor Kippenboerke4 » 03 mei 2024 17:38

Hier ben ik weer met mijn vragen.
Vanaf welke leeftijd is een zijdehoen, leghorn en australorp eigenlijk vruchtbaar?
Waarom ik dit vraag is omdat mijn andere broedende hen ook aan het broeden is en ik heb de eieren geschouwd en alleen bij de leghorn eieren ben ik zeker, bij de andere hun eieren ben ik niet zeker maar ik denk dat het niks gaat zijn.
Ook de 2 uitgekomen kuikens zijn van de leghorn.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 272
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor Kippenboerke4 » 03 mei 2024 20:35

Wat moet ik doen als ik morgen geen gepiep hoor uit de nog niet uitgekomen eieren?
Het is morgen dag 27.

Pearlsofpassion
Berichten: 4422
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Schouwen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 mei 2024 21:06

Kippenboerke4 schreef:Hier ben ik weer met mijn vragen.
Vanaf welke leeftijd is een zijdehoen, leghorn en australorp eigenlijk vruchtbaar?
Waarom ik dit vraag is omdat mijn andere broedende hen ook aan het broeden is en ik heb de eieren geschouwd en alleen bij de leghorn eieren ben ik zeker, bij de andere hun eieren ben ik niet zeker maar ik denk dat het niks gaat zijn.
Ook de 2 uitgekomen kuikens zijn van de leghorn.


Zodra ze eieren leggen. Anders zou dat niet veel zin hebben he. ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4422
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Schouwen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 mei 2024 21:07

Kippenboerke4 schreef:Wat moet ik doen als ik morgen geen gepiep hoor uit de nog niet uitgekomen eieren?
Het is morgen dag 27.


Die mogen weg zodra de hen op stap gaat..
Dan kan er toch niets meer uit komen.

danielb
Berichten: 7177
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor danielb » 03 mei 2024 22:08

Kippenboerke4 schreef:Hier ben ik weer met mijn vragen.
Vanaf welke leeftijd is een zijdehoen, leghorn en australorp eigenlijk vruchtbaar?
Waarom ik dit vraag is omdat mijn andere broedende hen ook aan het broeden is en ik heb de eieren geschouwd en alleen bij de leghorn eieren ben ik zeker, bij de andere hun eieren ben ik niet zeker maar ik denk dat het niks gaat zijn.
Ook de 2 uitgekomen kuikens zijn van de leghorn.


de hennen vanaf ze eieren leggen ;)
kan zijn dat de haan nog niet 100 procent op gang is of dat hij momenteel alleen een voorkeur heeft voor de leghorn hen.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 272
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor Kippenboerke4 » 04 mei 2024 08:39

danielb schreef:
Kippenboerke4 schreef:Hier ben ik weer met mijn vragen.
Vanaf welke leeftijd is een zijdehoen, leghorn en australorp eigenlijk vruchtbaar?
Waarom ik dit vraag is omdat mijn andere broedende hen ook aan het broeden is en ik heb de eieren geschouwd en alleen bij de leghorn eieren ben ik zeker, bij de andere hun eieren ben ik niet zeker maar ik denk dat het niks gaat zijn.
Ook de 2 uitgekomen kuikens zijn van de leghorn.


de hennen vanaf ze eieren leggen ;)
kan zijn dat de haan nog niet 100 procent op gang is of dat hij momenteel alleen een voorkeur heeft voor de leghorn hen.


Dat denk ik ook dat hij een voorkeur heeft.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 272
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor Kippenboerke4 » 04 mei 2024 08:41

Pearlsofpassion schreef:
Kippenboerke4 schreef:Wat moet ik doen als ik morgen geen gepiep hoor uit de nog niet uitgekomen eieren?
Het is morgen dag 27.


Die mogen weg zodra de hen op stap gaat..
Dan kan er toch niets meer uit komen.


Ze gaat elke keer maar een aantal minuten op stap en dan gaat ze weer op het nest.
Ik zal zien vanaf wanneer ze op stap gaat.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast