Chabo eitjes uitbroeden?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Marieke82
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2022 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Chabo eitjes uitbroeden?

Berichtdoor Marieke82 » 23 mei 2024 09:46

Hallo, wij hebben sinds een aantal jaar 4 cochin kriel kipjes (hennen). We zouden volgend jaar zelf een ruim kippenhok bouwen (https://www.youtube.com/watch?v=uPgSpktlf4g&t=521s) en wat extra kipjes willen houden. Nu leek het mij leuk voor onze kids (en voor mijzelf :)) om een 3tal eitjes uit te broeden. Aangezien er veel kans is op een haan, dacht ik aan Chabo eitjes aangezien de haantjes weinig lawaai zouden maken? Nu we wonen wel op het platteland en het kippenhok staat op 40m van de huizen, maar toch...Zijn cochin krielen en chabo een goede combo of gaan de chabo's het moeilijk krijgen? We zouden de kuikens 6 weken binnen houden en van de nodige warmte voorzien. Daarna 6 weken overdag buiten en in aparte ren/nachthok en 's nachts binnen . En daarna allemaal in het nieuwe nachthok/ren. Alle tips zijn welkom.

Pearlsofpassion
Berichten: 4472
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Chabo eitjes uitbroeden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mei 2024 20:42

Chabo en cochin gaat prima samen.
Of Chabo haantjes weinig lawaai maken, ben ik niet zo van overtuigd. Maar goed, cochin hennen maken toch al meer lawaai dan menig haan. :gutgut:

frankip
Berichten: 3031
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Chabo eitjes uitbroeden?

Berichtdoor frankip » 24 mei 2024 06:33

Waarom laat je niet een van je cochin hennen de eieren uitbroeden? Dan hoef je niet de kuiken weken binnen te houden.En worden ze gelijk in de groep opgenomen.

Marieke82
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2022 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Chabo eitjes uitbroeden?

Berichtdoor Marieke82 » 24 mei 2024 06:54

Pearlsofpassion schreef:Chabo en cochin gaat prima samen.
Of Chabo haantjes weinig lawaai maken, ben ik niet zo van overtuigd. Maar goed, cochin hennen maken toch al meer lawaai dan menig haan. :gutgut:


Inderdaad, onze cochins maken bij momenten wel heel veel lawaai. Als dat de haan overstemt maak ik mij geen zorgen :puh2:

Pearlsofpassion
Berichten: 4472
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Chabo eitjes uitbroeden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 mei 2024 07:42

Je moet alleszinds meer eitjes uitbroeden als je het in een broedmachine doet. Als je de eerste keer broedt, is de uitkomst vaak niet zo groot. En 1 kuiken alleen kan niet.
Een broedmachine is eigenlijk alleen interessant als je een redelijk aantal kuikens wil. Anders kan je beter reeds uitgekomen kuikens kopen of idd een hen laten broeden. Bij natuurbroed is het minder noodzakelijk om er veel eitjes onder te leggen omdat dan 1 kuiken nog steeds de moeder heeft.

Marieke82
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2022 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Chabo eitjes uitbroeden?

Berichtdoor Marieke82 » 24 mei 2024 08:25

Bedankt voor de tips. Ik had inderdaad gelezen dat het ook een optie is om de eitjes onder een broedse kip te leggen. En cochins zijn wel vaak broeds.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 19 gasten