Eerste ei van kuiken van half september, niet wat jong?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Eerste ei van kuiken van half september, niet wat jong?

Berichtdoor karuna » 20 jan 2010 09:31

Het oudste "kuiken" van de 5 van half en eind september heeft tot mijn grote verbazing haar eerste eitje al gelegd eergister. Ze heeft al een week of 2 een mooie rode kam en lelletjes, heeft interesse in de eieren van de oudjes, liep wat onrustig te rommelen bij het legnest en bied zich net als de andere 2 dotjes meisjes al schaamteloos aan als je haar wil oppakken of aaien. Dat leek me al wat vroeg maar had nog lang geen eitje verwacht.

Maar tot mijn verbazing lag er eergister, nadat de oudere dames hun ei al gelegd hadden of die dag niet zouden leggen, een minipingpingbal in het legnest en was zij een stuk rustiger. Haar eerste eitjes dus nu al terwijl ze van half september is.

Voor een normale legkip kan het wel maar voor een erg laat krielwyandotte kuiken lijkt het me erg jong om te gaan leggen al. Komt dit vaker voor of heb ik gewoon een heel erg vroeg rijp dametje hier rondstappen.

De stand is trouwens 1 dothaantje,3 dot hennetjes en een 90 % zeker zijdehoen hennetje. Deze biedt zich wel aan een beetje, heeft een bolletje op het hoofd ipv een kuifje maar 100 % zekerheid heb ik pas bij kraaien of een ei leggen. Voor zowel het zijdehoentje en een van de dotjes is het alleen nog afwachten vanwege de temperatuur wanneer ze naar duitsland verhuizen. Mocht de zijdehoen toch een haantje zijn dan komt hij terug en wordt dan waarschijnlijk toch voedsel voor ons als we er geen plek voor kunnen vinden. De persoon dacht namelijk bijna geen zijdehoen hanen te hebben maar blijkt er toch bijna een meerderheid hanen te hebben ipv hennen.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Eerste ei van kuiken van half september, niet wat jong?

Berichtdoor Frank- » 20 jan 2010 15:48

:shock: , ongeveer 4 maand.
Ik kan het me niet voorstellen, maar het zou kunnen.

Weet je heel zeker dat het om een van de 'kuikens' gaat?

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Eerste ei van kuiken van half september, niet wat jong?

Berichtdoor karuna » 21 jan 2010 12:09

Ja helaas wel. :shock: Het verbaasde me al dat ze zich al een week erg schaamteloos liep aan te bieden. Ook voelde ze al zwaarder aan aan de achterkant en is haar cloaca flink ruim.

Ik had die dag en de avond ervoor 4 eieren geraapt van de 4 oudjes. Allemaal leggen ze om de dag. Als ik dan s middags een warm en nat eitje vind met een klagende jonge dame ernaast die nog wat vochtig is aan de onderkant terwijl de rest buiten rondstapt dan is de schuldige wel duidelijk.

Ik weet dat het bij echte legbatterij kippen wel vaker voorkomt dat ze vroeg leggen. maar ze loopt in de ontwikkeling ook veel verder voor op de rest. Terwijl het eind septemtember toch echt een minidonskuiken was met een minimaal begin van veerschachtjes. Anders zou ik zowat twijfelen aan haar leeftijd.

Gebruikersavatar
euhmjan
Berichten: 229
Lid geworden op: 24 aug 2009 17:50
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Opwijk
Contacteer:

Re: Eerste ei van kuiken van half september, niet wat jong?

Berichtdoor euhmjan » 21 jan 2010 19:43

hoe een kipje was dit?

ik heb belgische krieltjes die ook al wel is durven leggen op 4 a 5 maand hoor :-)
deze groeien heel vlug!
mijn grote cochins daarintegen :p zeker 9 a 10 maand eer ze deftig leggen :p

jan

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Eerste ei van kuiken van half september, niet wat jong?

Berichtdoor Frank- » 21 jan 2010 19:59

Lees het bericht voortaan eens goed door.

Voor een normale legkip kan het wel maar voor een erg laat krielwyandotte kuiken lijkt het me erg jong om te gaan leggen al.

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Eerste ei van kuiken van half september, niet wat jong?

Berichtdoor karuna » 22 jan 2010 12:35

euhmjan schreef:hoe een kipje was dit?

ik heb belgische krieltjes die ook al wel is durven leggen op 4 a 5 maand hoor :-)
deze groeien heel vlug!
mijn grote cochins daarintegen :p zeker 9 a 10 maand eer ze deftig leggen :p

jan


Een krielwyandotte dus, dat zijn ook niet de snelste groeiers. Voorals nog is het bij dit ene eitje gebleven. Wie weet een verdwaalt vroeg ei. :gutgut:

Frank adem in adem uit.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Eerste ei van kuiken van half september, niet wat jong?

Berichtdoor Frank- » 22 jan 2010 13:40

karuna schreef:
Frank adem in adem uit.


Geen probleem. :gutgut:

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Eerste ei van kuiken van half september, niet wat jong?

Berichtdoor karuna » 22 jan 2010 19:02

Wel langzaam in en uit he, niet te snel anders werkt het niet. :clown:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten