Jonge brahmakriel hen erg hardnekkig broeds.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Jonge brahmakriel hen erg hardnekkig broeds.

Berichtdoor karuna » 26 feb 2007 10:50

Zoals gebruikelijk heb ik weer eens en hok vol broedse dames nu. 1 brahmakriel dame voor de 2e keer sinds januari alweer, een cochindame die er tegenaanhnagt maar nog niet gaat zitten, een wyandotte dame die net broeds is ook. Deze zijn allemaal nog wel te remmen met meteen eieren weghalen en ze uit het legnest kiepen en de boel afsluiten als alles gelegd heeft.

Alleen de 2e brahmakrieldame is heel erg hardnekkig broeds. Ze legt sinds begin januari en is nu al een week heel erg broeds en ik krijg haar niet broeds af. Ze eet echt maar een keer per dag wat ik ook doe, het enige dat ze doet is als een platte theemuts doodstil zitten klokken.

Ik heb haar eerst steeds van het nest afgekiept, helpt niet, dan gaat ze gewoon op het zand zitten mutsen. In een kartonnen doos met een stukje krant, geen resultaat, met de billen in een bak water. Als enige resultaat een kip met een natte kont die gwoon doorgaat met klokken en theemutsen.

Ik heb er vanmorgen zelfs een coolpak vers uit de vriezer ondergeduwt maar die werd dankbaar heel voorzichtig onder haar veren geschoven om op te warmen. Dat werkt dus ook niet. :?

Ze wordt nu echt erg dun en het is dus voor haar eigen bestwil dat ze broedsaf wordt. Is er behalve ophangen in een bak of zak aan een touw nog iets anders wat ik kan proberen. En hoe lang kun je ze zonder eten en drinken ophangen dan? En moet dat in licht of juist donker gebeuren?

Gebruikersavatar
annelies
Berichten: 20172
Lid geworden op: 24 nov 2002 20:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor annelies » 26 feb 2007 11:04

ik zet ze altijd 2 à 3 dagen op de koude betonnen vloer apart, dan is het zo over hoor.. :roll: Of je laat ze los in de tuin, terwijlk de rest in de ren blijft. Ze willen dan dolgraag terug naar hun maatjes, tenminste hier wel.. :-D

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Berichtdoor karuna » 26 feb 2007 11:10

Dat heb ik ook al gedaan. De garage vloer ligt kennelijk erg lekker, en alleen buiten zetten, dan ploft ze gewoon neer en gaat rustig door met broeden op niks, of ze zoekt een stukje aarde op en schuift dat onder haar borst. Regen of geen regen maakt haar niks uit. :?

Gebruikersavatar
Siety
Berichten: 1857
Lid geworden op: 14 mei 2003 00:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland

Berichtdoor Siety » 26 feb 2007 19:33

Je hebt er heel hardnekkige broedse hennen bij. :?

Even een vraagje.....
Je zet haar buiten vanuit de betonnen vloer en ze gaat daar door met broeden.
Een heel bekend verschijnsel ;)

en dan....
kan ze dan weer (na een tijdje) terug "huppelen" naar het hok met de legnesten en/of hok?
Als dit aan de orde is, moet je dit voorkomen.
Het proces van broedsaf maken zal langer duren of helemaal niet lukken.

Je kan overwegen om een nieuwe poging te gaan doen en haar langer als 2 a 3 dagen te laten te zitten met eten en drinken.

Goed opletten of ze ook echt eet of drinkt en anders van haar plek halen.

Wat voor voer geef je haar?
Ook dit kan van invloed....

groet Siety

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Berichtdoor karuna » 27 feb 2007 19:56

Ik zorg ervoor dat ze niet bij de legnesten kan komen. Ze heeft in totaal 4 dagen volledig apart gezeten met eten en drinken, maar dat doet ze nauwelijks. Waar ze ook neergezet wordt ze ploft breed klokkend neer en beweegt niet.

Wat ik nu maar doe is overdag op de beton vloer s nachts in het nachthok met de legnesten geblokkeerd. Dan in de ochtend met zijn allen verplicht naar buiten de tuin in en het nachthok blokkeren. Zolang ze rondloopt laat ik haar lopen maar na een half uur eten en poepen schiet ze weer naar een plekje. Dan pluk ik haar op en plant haar weer op het beton.

Gister een bak opgehangen en haar daar ingezet maar bewegen ho maar. Ze bleef juist extra stil liggen. Dat is het dus ook niet. Ik heb wel vaker broedse hennen maar dit is wel een erg hardnekkig typje.

Voer is wat ze altijd krijgen. Legkorrel gemengd met wat kuikenkorrel dat nog op moet. Aparte grit, vitamines in het water, wat granen niet teveel al krijgt ze nu ietsje extra omdat ze zo dun wordt nu (maar maximaal een half handje per kip). Af en toe wat groenvoer en fruit of een stukje brood. En wat ze zelf uit de tuin peuteren maar dat is in haar geval nu niet veel.

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Berichtdoor mac » 27 feb 2007 20:09

bench met een laag je water op de bodem misschien?

ik heb hier vaak een kloek alleen de leider die is daar niet zo blij mee.
telkens als een vriendinnetje broeds is dan springt ze erop en dan pikt ze haar totdat de broedse muts er weer af is.
eigenlijk best handig maar toch raar.
iemand bekend daar mee?

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Berichtdoor karuna » 27 feb 2007 20:14

dat probeert de leidster hier ook maar dat helpt dus helemaal niks.

Water had ik al geprobeert, maar ik weet niet of je ze er lang in kan houden. Ik kan me voorstellen dat je dan kans loopt op ontstekingen. Ik hou het zo wel gewoon lang vol. Het zal een keer overgaan. Desnoods met 3 weken. :cool:

Gebruikersavatar
jmdushi
Berichten: 2834
Lid geworden op: 21 apr 2006 07:41
Land:
M/V: V
Locatie: Willemstad

Berichtdoor jmdushi » 27 feb 2007 20:23

Een vriendin van mij heeft in de ren een kooi hangen van gaas (kooi zit vast dus "zwaait" niet. Als een van de hennen broeds is gaat ze daar in, voorzien van water en voer. Meestal is na een verblijf van twee dagen de broedsheid over. Ik weet alleen niet of dat in Nederland niet te koud is, hier kennen we weer geen koude vloeren. Zelf maak ik ze niet broedsaf maar laat de natuur zijn gang gaan.

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Berichtdoor karuna » 27 feb 2007 20:42

natuur de gang laten gaan is wat lastig als er een steeds een legnest bezet houdt en de rest dan moet dringen op een legnest wat weer stress oplevert. En een kip waar gen vlees meer op komt te zitten omdat ze slecht eet is ook geen succes, zeker niet met dit weer.

jo-corine
Berichten: 9167
Lid geworden op: 02 jun 2004 11:02
Land:
M/V: V

Berichtdoor jo-corine » 27 feb 2007 21:02

Mijn zijdehoentjes zijn erg snel broedsaf met de methode van Annelies.
Gewoon buiten de ren laten lopen. Eerst gaan ze op het gras, op het zand e.d. zitten, maar na een poos beginnen ze te ijsberen langs de ren. Na een paar dagen broedsaf. :-D


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten