Hallo,
Ik heb 4 broedeitjes van de Ukkelse baardkriel liggen in mijn uitkipkast.
De eitjes komen niet van mijn eigen kippen, maar om aan nieuw bloed te geraken voor mijn eigen kweek kreeg ik broedeitjes van een mooi koppeltje duizendkleur. Voor mij zijn dit dus echt belangrijke kuikentjes.
Nu heb ik opnieuw hetzelfde probleem dat ik al bij twee vorige broedpogingen had.
In 3 van de 4 kuikens zit duidelijk een kuiken (je hoort het piepen en het eitje beweegt), 2 eitjes zijn sedert gisterenavond aangepikt.
Bij vorige pogingen met mijn broedmachine met eitjes van mijn eigen kippen geraakte ongeveer 80% van de kuikens tot aan het stadium van het aanpikken van het ei, maar de overgrote meerderheid geraakte niet levend uit het ei. Ongeveer tot 24 uur na het aanpikken hoorde ik nog een kuiken piepen, daarna verzwakte het piepen en uiteindelijk niets meer...
Ik lees overal dat je een kuiken niet mag helpen kippen, omdat dit een te zwak kuiken zou zijn. Maar het is toch vreselijk om een duidelijk levend kuiken te horen verzwakken, totdat het uiteindelijk dood gaat?
Hoewel ik nog weinig ervaring heb met broedmachines, heb ik toch zo goed mogelijk alle instructies opgevolgd : broedeitjes maximaal 10 dagen koel bewaard in een kelder en regelmatig gedraaid, temperatuur in de broedmachine (vlakbroeder Brinsea Polyhatch) op hoogte eirand 38,5°C, vochtigheid (met telkens opnieuw geijkte hygrometer) tijdens broeden op 40%, de 19° dag overgebracht naar een uitkipkast met een vochtigheid op 60% zonder keermechanisme (Brinsea Hatchmaker). Omdat de vochtigheid iets leek af te nemen heb ik met een plantenspuit wat lauw water op de eitjes gespoten, en 2 verluchtingsgaatjes afgeplakt.
De eitjes liggen er in sedert woensdag 23 apil om 22 uur, dus denk ik dat het vandaag de 21° of de 22° dag is (afhankelijk van het feit of je de eerste dag beschouwt als dag 0 of dag 1... zie discussie in een andere topic hierover...).
Nu mijn vraag : moet ik lijdzaam blijven toezien of die kuikentjes er nu al dan niet uit geraken? Kan ik een beetje helpen met het openmaken van de schaal juist rond het aangepikte gedeelte?
Ik geef toe dat ik bij een vorige poging ook op de 22° dag een paar aangepikte eitjes voorzichtig heb losgemaakt rond de aangepikte plaats (zonder het eitje echter volledig open te doen), en dat net uit die eitjes kuikentjes zijn gekomen, terwijl deze uit de aangepikte eitjes die ik niet heb aangeraakt er niet uit zijn geraakt... Ik geef wel toe dat ik die eitjes dan ook de 23° dag heb weggedaan omdat ik niets meer hoorde en ervan uitging dat de kuikens dood waren.
Het eerste eitje was gisterenavond rond 23 uur aangepikt, dit is dus al ongeveer 17 uur geleden. Het eitje beweegt nog en het kuiken piept nog hoorbaar, maar de eischaal toont geen verdere sporen van breken.
Het tweede eitje is sedert deze voormiddag aangepikt.
Wat is jullie advies, nagelbijtend blijven toekijken of een klein beetje ingrijpen??
Beankt voor jullie advies,
Peter
Eitjes aangepikt, verder niets, want nu doen??
Een kennis van mij had precies hetzelfde probleem.. Uiteindelijk heeft ze één ei opengemaakt, en daar kwam een levend kuikentje uit! De rest is allemaal niet uit het ei gekropen, terwijl de eieren wel aangepikt waren... Het kuikentje is uitgegroeid tot een prachtig kipje dat nog steeds rondloopt, dus ik zou (denk ik) de eieren wel openmaken als je ze duidelijk hoort piepen en het al 17 uur duurt...
Succes ermee!!
Succes ermee!!
helpen moet je helemaal zelf weten,
er is niks mis mee, er zijn voldoende redenen waarom het kuiken niet uit het ei kan komen, schaal te dik, of toch te droog. als er duidelijk leven is, en de eieren zijn aangepikt, dan heb ik persoonlijk niks tegen het helpen van een kuiken. helemaal als je kleine aantallen broed, dan moet je vaak helpen, als je nog kuikens wil hebben.
veel fokkers zijn er zwaar op tegen, maar die fokken 30 tot 300 eieren, van een ras. en die willen alleen dat de sterkste en beste overblijven, die hele methode is er gebaseerd op dieren uitsluiten, er uiteindelijk maar een aantal over te houden. totaal niet te vergelijken met wat jij doet.
als ik help, dan barst ik het ei altijd, en pel het dus niet helemaal.
er is niks mis mee, er zijn voldoende redenen waarom het kuiken niet uit het ei kan komen, schaal te dik, of toch te droog. als er duidelijk leven is, en de eieren zijn aangepikt, dan heb ik persoonlijk niks tegen het helpen van een kuiken. helemaal als je kleine aantallen broed, dan moet je vaak helpen, als je nog kuikens wil hebben.
veel fokkers zijn er zwaar op tegen, maar die fokken 30 tot 300 eieren, van een ras. en die willen alleen dat de sterkste en beste overblijven, die hele methode is er gebaseerd op dieren uitsluiten, er uiteindelijk maar een aantal over te houden. totaal niet te vergelijken met wat jij doet.
als ik help, dan barst ik het ei altijd, en pel het dus niet helemaal.
Ik heb 3 keer geholpen en tot nu toe gezonde kuikens/kippen er aan overgehouden. Pas helpen als er ruim 20 uur verstreken is na het aanpikken van het ei en het kuiken lijkt te verzwakken. Ik kijk eerst voorzichtig na een stukje wegbreken of de bloedvaten wel zijn opgedroogd en dan hielp ik het kuiken eruit komen. Maar ik ben dan ook geen fokker, dus hoef met die kippen niet verder te fokken.
Vannacht zijn 3 kuikens uit de eitjes gekropen. 2 volledig op eigen kracht, het derde, dat het eerst aanpikte (bijna 24 uur daarvoor) heb ik een beetje geholpen; na een lange rust zonder veel beweging, waarbij ik dacht het het niet zou halen, is het deze morgen toch beginnen rondkruipen.
Als ze helemaal droog zijn gaan ze onder de warmteplaat.
Het vierde kuiken was volledig volgroeid, maar heeft de schaal niet aangepikt, en heeft het dus niet gehaald.
3 op 4 is voor mij wel het beste resultaat tot nu toe.
Hopelijk groeien ze uit tot gezonde hennetjes en haantjes...
Bedankt voor de adviezen!!
Peter
Als ze helemaal droog zijn gaan ze onder de warmteplaat.
Het vierde kuiken was volledig volgroeid, maar heeft de schaal niet aangepikt, en heeft het dus niet gehaald.
3 op 4 is voor mij wel het beste resultaat tot nu toe.
Hopelijk groeien ze uit tot gezonde hennetjes en haantjes...
Bedankt voor de adviezen!!
Peter
- emmertje84
- Land:
- M/V: V
Re: Eitjes aangepikt, verder niets, want nu doen??
Ik was gisterenmiddag het kippenhok aan het schoonmaken in het dierenpark waar ik vrijwilliger ben. Er lagen o.a. rotte eieren, de kip heeft met 2 kuikens het nest verlaten. Maar ik bleef gepiep horen, na even zoeken zag ik een aangepikt ei. Wel al koud.
Heb het ei warm gehouden en ben naar de buurvrouw gelopen, en heb het ei onder haar broedse kip gelegd. Heeft dat kans van slagen? Als het ei a koud is, maar het kuiken nog in leven is? Ben net gaan kijken, ei is al iets verder open, maar hoor geen gepiep..
Heb het ei warm gehouden en ben naar de buurvrouw gelopen, en heb het ei onder haar broedse kip gelegd. Heeft dat kans van slagen? Als het ei a koud is, maar het kuiken nog in leven is? Ben net gaan kijken, ei is al iets verder open, maar hoor geen gepiep..
Ik was gisterenmiddag het kippenhok aan het schoonmaken in het dierenpark waar ik vrijwilliger ben. Er lagen o.a. rotte eieren, de kip heeft met 2 kuikens het nest verlaten. Maar ik bleef gepiep horen, na even zoeken zag ik een aangepikt ei. Wel al koud.
-
- Land: Belgie
- M/V: V
Ja, dat kan wel werken.
Zit die broedse kip ook op bevruchtte eieren? Want in dat geval zal die met dit kuiken ook het nest verlaten....
Ook als je het kuiken meteen weghaalt weet ik niet of ze dan wel blijft broeden want dat gepiep brengt haar naar een volgende fase in het broeden, nl moederen.
Zit die broedse kip ook op bevruchtte eieren? Want in dat geval zal die met dit kuiken ook het nest verlaten....
Ook als je het kuiken meteen weghaalt weet ik niet of ze dan wel blijft broeden want dat gepiep brengt haar naar een volgende fase in het broeden, nl moederen.
Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”