hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Juul Basterd
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:09
Land: nl
M/V: V

hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

Berichtdoor Juul Basterd » 11 jan 2009 14:15

Hoi, ik heb een vraag, hoe lang kan een ei waarop gebroed wordt zonder warmte, zonder dat het kuikentje doodgaat? Heeft iemand een idee?

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

Berichtdoor anke x » 11 jan 2009 14:17

Ik dacht 15 dagen max, maar dan kan je geen 100 procent uitkomst verwachten...

Juul Basterd
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:09
Land: nl
M/V: V

Re: hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

Berichtdoor Juul Basterd » 11 jan 2009 14:28

Hoi Ank, bedankt voor je snelle reactie! Ik heb totaal geen verstand van kippen en eieren, maar ik schrijf een kinderboek waar het in voorkomt. De situatie is dat een kind een paar eieren uit een nest haalt, halverwege de broed zeg maar, en die pas de volgende dag weer teruglegt. Kunnen die kuikentjes overleven?

Of zijn die 15 dagen die je noemt alleen vanaf de bevruchting? (want ik heb begrepen dat een kip wacht met broeden tot ze een paar eieren gelegd heeft en dan begint met broeden, zodat ze tegelijk uitkomen.)

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

Berichtdoor anke x » 11 jan 2009 14:31

Juul Basterd schreef:Hoi Ank, bedankt voor je snelle reactie! Ik heb totaal geen verstand van kippen en eieren, maar ik schrijf een kinderboek waar het in voorkomt. De situatie is dat een kind een paar eieren uit een nest haalt, halverwege de broed zeg maar, en die pas de volgende dag weer teruglegt. Kunnen die kuikentjes overleven?

Of zijn die 15 dagen die je noemt alleen vanaf de bevruchting? (want ik heb begrepen dat een kip wacht met broeden tot ze een paar eieren gelegd heeft en dan begint met broeden, zodat ze tegelijk uitkomen.)

Jep vanaf de bevruchting...
Of dat ze dat overleven, geen flauw idee, maar ik gok van wel (wacht op andere reactie's)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

Berichtdoor Ron » 11 jan 2009 17:44

Zolang de hen er niet op heeft gebroed is er niets aan de hand.
Eenmaal begonnen met broeden dan zal de hen af en toe ook het nest even verlaten maar dat duurt hooguit een 30 min.

Een 1 à 2 uur zal geen kwaad kunnen maar dan houdt het wel op.
Dit afhankelijk van de temperatuur natuurlijk.
Als het bebroede ei in de kou ligt dan is het snel gedaan. Maar bewaard bij kamer temperatuur dan lukt het wel.

Echter geen garantie dat het daadwerkelijk nog uitkomt.

Wat een broedende hen weet het wat het beste is.

Juul Basterd
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:09
Land: nl
M/V: V

Re: hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

Berichtdoor Juul Basterd » 11 jan 2009 18:58

Hoi RH, dank voor je nuttige info! Dan zal ik het verhaal ietsje aan moeten passen, want het is wel de bedoeling dat de kuikentjes het overleven.
Hartelijke groet Julie

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

Berichtdoor Jan Sch » 11 jan 2009 19:32

Weet van iemand die zijn broedmachine, per ongeluk op een schakelklok aangesloten had met 16 uur stroom per dag. De kuikens kwamen gewoon zoveel uur later uit. Zou dit echter niet proberen.

Juul Basterd
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:09
Land: nl
M/V: V

Re: hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

Berichtdoor Juul Basterd » 11 jan 2009 20:59

Hoi Jan, goed om te weten, bedankt voor je reactie.
Ik denk dat ik het toch maar bij een paar uurtjes zonder warmte houd.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: hoe lang kan een bevrucht ei zonder warmte?

Berichtdoor wodkacola » 12 jan 2009 11:19

het ligt er aan in welke fase dit van het traject gebeurd. vooral in het begin, zeker de eerste week, kan een ei redelijk lang zonder warmte, en dan spreken we rustig over dagen, en bewaar temeratuur maakt dan niet zoveel uit, als het maar niet vriest.

Het ei is zo gemaakt dat als de temperatuur van een ei onder de 27 graden komt, dat het groeiproces stop, eigenlijk in ruststand gaat, tot het ei weer boven de 27 graden komt, en dan gaat het weer verder. er gebeurd dan niks, er zijn zelfs gevallen, van een ei wat bebroed was voor 1 week, toen stopte de hen met broeden, het ei ging de koelkast in voor ongeveer 1 week, is toen van engeland naar frankrijk, gepost, en toen in frankrijk verder uitgebroed; en daar is gewoon een kuiken uitgekomen. Dit is natuurlijk heel extreem, maar het laat wel zien wat mogelijk is.

in de laatste week, zijn de eieren veel gevoeliger, dan zitten er natuurlijk ook al kleine kuikentjes in. had hier laatst 25 eieren in de BM in de garage staan, en tijdens mijn afwezigheid hadden ze die verplaatst naar een andere hoek, dit was dag 16 of 17, na het verplaatsen, hadden ze de deksel er niet goed opgezet, daar kwam ik 18 uur daarna achter, eieren dus afgekoeld, deksel weer terug gedaan, maar niet 1 kuiken er uit gekregen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten