Zin en onzin met broeden

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Lieve
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zin en onzin met broeden

Berichtdoor Lieve » 29 mei 2013 08:07

als de 3 weken ruim overschreden zijn, dan zou ik toch ook wat eieren er onderuit halen en schouwen. De niet bevruchte eieren kan je dan al meteen wegdoen, dan zit je niet nodeloos te wachten op kuikens. ofwel doe je dat als ze eens van haar nest is ofwel neem je ze er onderuit.

rvonk
Land: Nederland

Berichtdoor rvonk » 29 mei 2013 11:30

Ik heb geen oplossing, wel een vraag. Ik heb ook een broedse kip (Wyandotte) die al 4 weken broeds is. Ik heb geen haan en ze zit ook te 'broeden' als er geen ei ligt. Ik kreeg het advies om haar te laten broeden (en 2x per dag erfa te halen om te eten) maar nu duurt het wel erg lang. De andere twee kippen leggen sinds 3 weken niet meer (voor zover ik kan zien, heb geen andere legplek kunnen vinden). Wat te doen?

Lieve

Berichtdoor Lieve » 29 mei 2013 12:46

rvonk schreef:Ik heb geen oplossing, wel een vraag. Ik heb ook een broedse kip (Wyandotte) die al 4 weken broeds is. Ik heb geen haan en ze zit ook te 'broeden' als er geen ei ligt. Ik kreeg het advies om haar te laten broeden (en 2x per dag erfa te halen om te eten) maar nu duurt het wel erg lang. De andere twee kippen leggen sinds 3 weken niet meer (voor zover ik kan zien, heb geen andere legplek kunnen vinden). Wat te doen?

Broedsaf maken. :!:

in jouw vorig topic heb je de link naar de broedsaf-methodes al gekregen. Heb je die geprobeerd?

Nu geenenkele kip aan de leg is is het een goed moment om de legnesten volledig af te sluiten. De broedse kip zal een ander plekje zoeken, maar je moet zorgen dat er geen gezellig plekje met stro te vinden is.
Of de methode van Dieter:
Dieter schreef:Een broedse kip die je broedsaf wil maken stop je gewoon in een andere ruimte, zodat ze de eieren en het legnest (of ook een ander legnest ) gedurende MINSTENS 3 dagen (en nachten, natuurlijk!) niet kan bereiken. Een ander hok, kooi, bench, tuinhuis,.... voldoet. Zo simpel is het! Eten en drinken, meer hebben ze niet nodig.

kipperdekip
Land: nederland

Berichtdoor kipperdekip » 29 mei 2013 14:55

Na alle ander tips te hebben geprobeerd bleef dit over bij mij.... Ik heb een hokje gemaakt van fijn gaas, gewoon een soort kubus. Heel simpel met 1 kant open. Dat hokje zet ik op 2 balkjes zodat er goed lucht onderdoor kan, niets erin, open gat naar de muur gericht, hoeft er geen deur in. Kip erin en 2a3 dagen laten zitten, simpel! In de avond schuif ik het hokje zo het nachthok in (ook op balkjes ivm de luchtcirculatie). In de ochtend laat ik de kip even eten en drinken en rond 18.oo uur in de avond ook. Na 3 dagen over! Absoluut niet na een halve dag denken ahhh zielig want ze zijn er dan nog niet helemaal overheen en kruipen toch weer in het stro in het legnest... kun je weer opnieuw beginnen. Vooral in de nacht in het hokje houden!
Eten en drinken laat ik achterwege omdat ze het steeds omgooien en 2x pd eten en drinken voor 3 dagen lang krijgen ze ook niets van hoor.
Gewoon even doorzetten!! Succes ermee :duimop:

jesse

Berichtdoor jesse » 31 mei 2013 10:21

Bedankt voor de heldere uitleg want ja je krijgt vaak tegenstrijdige berichten. Ik heb nog een vraag over natuurbroed. Onze hen zit er al 2 1/2 week op maar nog niets....Kan het zijn dat de eieren niet bevrucht zijn? We hebben twee jonge hanen maar de kip was net een week bij ons toen ze ging broeden.

gonda
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 31 mei 2013 10:26

jesse schreef:Bedankt voor de heldere uitleg want ja je krijgt vaak tegenstrijdige berichten. Ik heb nog een vraag over natuurbroed. Onze hen zit er al 2 1/2 week op maar nog niets....Kan het zijn dat de eieren niet bevrucht zijn? We hebben twee jonge hanen maar de kip was net een week bij ons toen ze ging broeden.

Jesse: je zegt 2 1/2 week: er kan nog niets zijn, een kuiken wordt pas geboren op den 21 ste dag

jesse

Berichtdoor jesse » 31 mei 2013 11:28

Misschien is het wel 3 weken. Ik heb het helaas niet bijgehouden, maar schouwen? Ik heb geen lamp of heb je die niet nodig dan graag uitleg? Als ze toch niet bevrucht zijn, moet ik ze dan weggooien?

Lieve

Berichtdoor Lieve » 31 mei 2013 11:29

Pas als je zeker bent dat er 24 dagen gebroed is mag je ze wegdoen.
Wil je ze liever nu al schouwen dan moet je eens gaan lezen in de FAQ over schouwen hoe je dat doet

Ron
Land: Duitsland
M/V: M
Contacteer:

Berichtdoor Ron » 31 mei 2013 21:14

Het is toch triest dat er nu nog steeds mensen zijn die gewoon niets lezen en leren over
het uitbroeden van eieren.

:duimneer:

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 31 mei 2013 21:19

Ik zal onze Faq nu naar Inge sturen, misschien is het nog niet te laat in het seizoen.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”