Voor en nadelen van schouwen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Corrine78
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2013 09:30
Land: Nederland
M/V: V

Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor Corrine78 » 15 mei 2013 23:17

Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn van schouwen van de eieren tijdens het broeden bij natuurbroed.
Ik heb het forum al doorzocht maar het lijkt een soort vanzelfsprekendheid te zijn dat je de eieren schouwt. Aan de andere kant moet je de hen zoveel mogelijk met rust laten. Ik neig er zelf naar om niet te gaan schouwen maar ik weet niet wat de nadelen daarvan zijn.
De hen komt zeer zelden van het nest af dus ik zal haar altijd moeten storen als ik zou willen schouwen.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor gonda » 16 mei 2013 07:06

ik schouw nooit bij natuurbroed:
omdat je dan de hen in haar broeden verstoort.
Als een hen blijft broeden dan zijn de eieren bevrucht, als ze voelt dat een ei niet bevrucht is, dan kegelt ze het ei uit het nest, of eet het ei zelf op.
Dat is de natuur en daar betrouw ik op.

Als men gaat schouwen, dan stoort men de hen, en dan is het risico voor afsterven van het embryo veel te groot.
Het is ook zo dat bij schouwen, ook al gaat de hen even van het nest, toch het nest verstoord wordt. Een hen legt perfect een ei op een bepaalde plaats in haar nest, en ze legt dat ook in een bepaalde volgorde, en ze weet heel goed welk ei ze reeds heeft gedraaid....als men nu een ei gaat schouwen, dan wordt dat ei niet meer neergelegd op die juiste plaats zoals zij ze gelegd heeft, en dan ligt het ei niet meer in haar volgorde van draaiing....
er zijn al vele hennen die opgestapt zijn als ze zien dat het nest is aangeraakt
En dan lees je soms dat het slechte broedsters zijn....NIET WAAR.... het is het gevolg van actie en reactie...

Het is altijd die domme mens, die zijn nieuwsgierigheid veel te groot is, en die altijd alles wilt weten...dus bewaar die nieuwsgierigheid voor later...en wacht tot er kopjes te zien zijn...

Gebruikersavatar
Vanzier
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2013 09:05
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kemzeke

Re: Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor Vanzier » 16 mei 2013 08:22

Zeer interessante mening en uitleg van Gonda. Maar hoe sta je dan tegenover het schouwen indien gebruik gemaakt wordt van een broedmachine?

Gebruikersavatar
miec
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 apr 2012 11:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor miec » 16 mei 2013 08:44

Ik ben het ook wel met Gonda eens. Maar......
Als leek ga je dan overal informatie vandaan halen en ook hier wordt er dan gezegd, dat schouwen eigenlijk wel noodzakelijk is. Zoals zoveel verschillende meningen. Toch ken ik mensen die op een boerderij wonen en alles maar op zijn beloop laten en daar gaat ook alles goed, misschien zelfs nog beter.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor gonda » 16 mei 2013 09:26

Vanzier schreef:Zeer interessante mening en uitleg van Gonda. Maar hoe sta je dan tegenover het schouwen indien gebruik gemaakt wordt van een broedmachine?

dat is dan een ander verhaal, dan heb je te maken met een machine en niet met een natuurlijk 'dier'
bij verstoring van het nest, wordt het nest met eieren en al gestoord, de kip ziet dit, en gaat voor miserie zoeken... in de vorm van: niet meer willen broeden, slecht broeden, eieren zijn uit hun normaal draaisysteem geraakt, waardoor dan het snoer in het ei niet meer goed functioneert.

Bij een machine, heb je niet iets dat denkt en voelt... behalve jij zelf... maar als je te vaak gaat schouwen, dan verstoor je ook hier het mechanisme van embryovorming. Ik vind dat je maximaal twee keer mag schouwen, enerzijds om lege eieren te verwijderen, en anderzijds om te weten wat je moet doen bij het uitkippen...

Gebruikersavatar
Vanzier
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2013 09:05
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kemzeke

Re: Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor Vanzier » 16 mei 2013 09:49

gonda schreef:Bij een machine, heb je niet iets dat denkt en voelt... behalve jij zelf... maar als je te vaak gaat schouwen, dan verstoor je ook hier het mechanisme van embryovorming. Ik vind dat je maximaal twee keer mag schouwen, enerzijds om lege eieren te verwijderen, en anderzijds om te weten wat je moet doen bij het uitkippen...


"Uitkippen"? Wat bedoel je daar mee?

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor gonda » 16 mei 2013 10:05

Vanzier schreef:
gonda schreef:Bij een machine, heb je niet iets dat denkt en voelt... behalve jij zelf... maar als je te vaak gaat schouwen, dan verstoor je ook hier het mechanisme van embryovorming. Ik vind dat je maximaal twee keer mag schouwen, enerzijds om lege eieren te verwijderen, en anderzijds om te weten wat je moet doen bij het uitkippen...


"Uitkippen"? Wat bedoel je daar mee?

dat het embryo op dag 21 zich uit het ei kipt, en dan een kuiken wordt :gutgut:

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor nyckle » 16 mei 2013 10:48

dat het embryo op dag 21 zich uit het ei kipt, en dan een kuiken wordt :gutgut:


uitkippen = uitkomen

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor Ricck » 16 mei 2013 10:59

Ik merk ook dat ik weinig/geen uitkomst heb als ik de eieren schouw bij natuurbroed..

Maya
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2008 15:50
Land:
M/V: V

Re: Voor en nadelen van schouwen

Berichtdoor Maya » 16 mei 2013 11:10

Interessant om te lezen. Ik schouw altijd bij natuurbroed na 7 dagen broeden om de onbevruchte eieren eruit te halen. Daarna laat ik alles met rust. Tot hiertoe heb ik nog geen problemen gehad met het blijven broeden van mijn hennen. En gelukkig ook altijd een goede uitkomst. Maar het geeft wel stof om over na te denken.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten