te hoge vochtigheidsgraad

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
CPPFarm
Land: Thailand
M/V: M

te hoge vochtigheidsgraad

Berichtdoor CPPFarm » 08 mei 2014 16:40

Ik zit met een probleem dat waarschijnlijk niet veel voorkomt in BE of NL.
Ik woon in Thailand en de vochtigheidsgraad is hier, en vooral in het regenseizoen, vrij hoog.
In het koele seizoen, kan ik mooi de 50% vochtigheid aanhouden om te broeden, maar in het warme en het regenseizoen stijgt de vochtigheid gemakkelijk boven de 80%.
Hoe kan ik dit doen dalen in mijn broedmachine.
Ik heb reeds een tweede broedmachine gemaakt die ik als uitkomstkast gebruik en daar kan ik zeer gemakkelijk de 75-80% aanhouden dankzij de vochtigheid, maar in de werkelijke broedmachine krijg ik de vochtigheid niet lager dan 70%.
Ik heb reeds een schaal met rijst of zeezout geprobeerd, maar dan zakt de vochtigheid met 2%, en als dit verzadigd is, wat vrij snel gaat, stijgt dit weer.
Wie kan mij helpen en/of heeft tips voor mij.
Alvast bedankt.

Jan Sch
Land: limburg

Re: te hoge vochtigheidsgraad

Berichtdoor Jan Sch » 08 mei 2014 18:06

Weet niet wat bij jullie de temperatuur is. Maar je hebt het over relatieve luchtvochtigheid. Dit betekent dat als de buitentemperatuur 20 graden is; luchtvochtigheid 100% is; de lucht maximaal ongeveer 20 gram vocht kan bevatten. Verhoog je de temperatuur naar bv 38 graden; en je doet er geen vocht bij; is de RV lager. Zou de temperatuur 40 graden zijn; kan de lucht maximaal ongeveer 40 gram vocht bevatten; dus is dan met 20 gram vocht 50%

CPPFarm

Berichtdoor CPPFarm » 09 mei 2014 15:22

Laatste weken is het hier tussen de 32 en 38 graden. Luchtvochtigheid 80%
En volgende week hebben ze temperaturen voorspeld boven de 40 graden.
Vochtigheid in de broedkast is niet lager te krijgen dan 70% en alle hoeken van de broedkast zijn dicht gespoten met silicone.

Ik denk dat ik beter een airco in de broedkast installeer, :lol: :lol: :lol:

Joop
Land: Belgie

Berichtdoor Joop » 09 mei 2014 16:23

Om je relatieve vochtigheid naar beneden te krijgen kan je drie dingen proberen :
1. de machine in een kamer zetten met een lagere temperatuur is het simpelste. Kan je de machine niet in een plaats zetten met airconditioning ?
2. de verse lucht , die door de ventilator van de machine wordt aangezogen , dient zo koud mogelijk te zijn. Bijvoorbeeld door deze uit een diepvries te halen. Gaatje boren in de diepvries en vandaar darmpje aanbrengen naar de ventilatieroosters.
3. luchtontvochtigers ( vochtvreters ) aanschaffen.

CPPFarm

Berichtdoor CPPFarm » 11 mei 2014 15:47

Joop,

bedankt voor de tips, alleen zijn er enkele probleempjes.
1. we hebben enkel airco in living en slaapkamer, en daar ga ik niet beginnen met eieren te broeden. Mag trouwens niet van mijn vrouw. :gutgut:
2. een gaatje boren in mijn diepvries mag ik ook niet van mijn vrouw. Weet ook niet waarom :-D wat zijn vrouwen soms toch moeilijke wezen niet !
3. hier in Thailand (beter gezegd in onze streek) zijn die vochtvreters niet te vinden.

Ik ben nu aan het proberen met herbruikbare ijsblokken (zijn niet vochtig) om zodoende de temperatuur te laten dalen, waardoor de thermostaat terug gaat aanslaan en de lucht opwarmt, waardoor ik hopelijk drogere lucht krijg. Kijken wel resultaat ik hier mee kan bekomen.

mocht je nog andere tips hebben, hoor ik het graag.

CPPFarm

Berichtdoor CPPFarm » 15 jun 2014 15:17

UPDATE !

Daar ik niet echt veel bruikbare tips had ontvangen, heb ik zelf maar beginnen testen.
Dit kan misschien belangrijk zijn voor andere hobbykwekers.

Het beste resultaat, om de vochtigheidsgraad te verlagen, heb ik verkregen door herbruikbare ijsblokken in de broedmachine te leggen. Dit ongeveer om de 2 uren. Momenteel zitten we hier in het warme seizoen en stijgen de temperaturen in de schaduw tot boven 40 graden.
Hierdoor verlaagt de temperatuur, waardoor de verwarming sneller aan gaat en zo de lucht droger maakt.
Mijn vochtigheid heeft nu een gemiddelde van 52% met een constante temperatuur van 37,8 graden.
Waar mijn uitkomst voordien 20 op 30 eieren lag, is dit nu 28 op 30, wat ik persoonlijk zeer goed vindt.

buldog
Land: Friesland
Contacteer:

Berichtdoor buldog » 17 jun 2014 09:07

CPPFarm schreef:UPDATE !

Daar ik niet echt veel bruikbare tips had ontvangen, heb ik zelf maar beginnen testen.

Het beste resultaat, om de vochtigheidsgraad te verlagen, heb ik verkregen door herbruikbare ijsblokken in de broedmachine te leggen. Dit ongeveer om de 2 uren. Momenteel zitten we hier in het warme seizoen en stijgen de temperaturen in de schaduw tot boven 40 graden.
Hierdoor verlaagt de temperatuur, waardoor de verwarming sneller aan gaat en zo de lucht droger maakt.
Mijn vochtigheid heeft nu een gemiddelde van 52% met een constante temperatuur van 37,8 graden.
Waar mijn uitkomst voordien 20 op 30 eieren lag, is dit nu 28 op 30, wat ik persoonlijk zeer goed vindt.

Dan zul je na 3 weken wel helemaal kapot zijn om dag en nacht om de 2 uur een blok te verversen.
Moet er niet aan denken 3 weken lang iedere 2uur mijn bed uit. Pfff.
Nee dan maar bonje met de vrouw, maar de BM gaat dan echt in de airco gekoelde woon of slaapkamer. ;)

CPPFarm

Berichtdoor CPPFarm » 19 jun 2014 15:49

buldog schreef:
CPPFarm schreef:UPDATE !

Dan zul je na 3 weken wel helemaal kapot zijn om dag en nacht om de 2 uur een blok te verversen.
Moet er niet aan denken 3 weken lang iedere 2uur mijn bed uit. Pfff.
Nee dan maar bonje met de vrouw, maar de BM gaat dan echt in de airco gekoelde woon of slaapkamer. ;)

Ik weet nu hoe ik de vochtigheid kan verlagen in het warme seizoen.
De opdracht nu is het te vergemakkelijken voor mezelf, want inderdaad, het is een hele opgave. Maar als je het resultaat ziet, dat maakt veel goed.
Bij het volgende broedsel zal ik de tussentijd voor de vervanging van de ijsblokken trachten te overbruggen in de nacht. Als dat lukt, want 's nachts is het altijd wat koeler, dan zal dat al een stuk eenvoudiger zijn.

SannexD
Land: Nederland
M/V: V

Berichtdoor SannexD » 22 jan 2021 15:35

HELP
Ik heb net eieren in de broedmachine gedaan maar de vochtigheid is 90% wat moet ik doen (het moet 50/60% zijn) :crazyeyes:

Kip La La
Moderator
Land: Nederland
M/V: V

Berichtdoor Kip La La » 22 jan 2021 16:20

Ik heb je vraag in een topic voor jezelf geplaatst.
Hier valt hij niet op en het is ook een topic uit 2014.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”