kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
hoen
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2014 20:42
Land: nederland
M/V: M

kuikens

Berichtdoor hoen » 21 jun 2014 20:58

Hallo,

ik heb een vraag over kuikens, ik heb twee kuikens van 4 weken oud, kunnen die al samen met moeders in de ren bij twee andere kippen maar zonder haan?

bedankt alvast.

hoen

Mariposa
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2013 23:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuikens

Berichtdoor Mariposa » 21 jun 2014 23:32

Bij ons werden de kuikens vreselijk aangevallen door een hen. Ik zou het zelf niet doen (voor de zekerheid). Ze kunnen het kuiken doodpikken in korte tijd.

Gebruikersavatar
Corrine78
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2013 09:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuikens

Berichtdoor Corrine78 » 22 jun 2014 10:02

Als ik je bericht lees lopen de kuikens bij de kloek toch? In principe zou de kloek de kuikens moeten beschermen tegen de andere hennen. Hangt ook van je ruimte af. Als de ren klein is kunnen ze geen kant op. De kans dat het fout gaat lijkt mij dan groter. Je kan het proberen en er een poosje bij blijven.
Er zijn genoeg mensen waarbij de kuikens vanaf het begin bij de rest van de toom lopen.

Gebruikersavatar
wijffffie
Berichten: 474
Lid geworden op: 03 jun 2013 22:11
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Pijnacker

Re: kuikens

Berichtdoor wijffffie » 22 jun 2014 10:38

Ik had pas dezelfde vraag. Alleen ik heb 2 kloeken apart zitten met beiden kuikens. De kloeken vielen elkaar direct aan toen ik ze losliet in de grote ren. 1 kloek loopt nu met haar kroost bij de andere haan en hen. De andere zit nog even met haar kuikens apart.Juist de haan zorgt voor de rust en treed op als er weleens een pikje wordt uitgedeeld. Je kan het proberen hoor, je merkt van zelf als het niet lukt. Als er ruimte genoeg is om weg te lopen komt het meestal wel goed.Succes!

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: kuikens

Berichtdoor Frank- » 22 jun 2014 17:59

Het is heel normaal dat er wat onrust is in het hok als een hen die een aantal weken apart heeft gezeten ineens weer bij de andere kippen wordt geplaatst. De pikorde moet opnieuw worden bepaald.

@Hoen, er is maar één manier om er achter te komen of het kan of niet. Gewoon proberen!
Kijk even aan hoe het gaat. Mochten de kuikens aangevallen worden door de andere kippen en de kloek beschermt haar kuikens niet, dan moet je ingrijpen!

hoen
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2014 20:42
Land: nederland
M/V: M

Re: kuikens

Berichtdoor hoen » 22 jun 2014 20:40

Oke, bedankt voor de reacties, de ren is 3 meter lang en 120 meter breed dus ik denk da t dat groot genoeg moet zijn om het te proberen.

gr hoen.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: kuikens

Berichtdoor Swoentje » 22 jun 2014 22:37

Dat denk ik ook wel ;)

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: kuikens

Berichtdoor Lieve » 23 jun 2014 20:46

120 meter?!? :o da's inderdaad groot genoeg :gutgut:

Het is makkelijker om de kuikens samen met de kloek toe te voegen dan ze binnenkort zonder kloek te moeten toevoegen. Dus ik zou er niet te lang meer mee wachten, want binnenkort verstoot moeder haar kuikens en kan je die keuze niet meer maken.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten