Broeden lukt niet

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
matthias129
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2015 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Broeden lukt niet

Berichtdoor matthias129 » 18 mei 2016 23:20

Hallo ,
Ik heb 25 kippen en 1 haan en bijna iedere dag legt er 1 een paar eieren en broedt hij voor een paar uur en ze vertonen dan heel broeds gedrag maar achter een paar uur gaan ze eraf en is het gedaan maar er is 1 kip die 3 weken er heeft blijven op zitten en die had 5 eieren liggen en de tweede week keek ik en het waren er nog maar 3 en totaal andere dan de eerste en op 4 weken heb ik gezegd ik ga eens kijken ik doe de eieren open en niets van kuiken alleen een dooier kan iemand mij helpen. :?:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Broeden lukt niet

Berichtdoor jantien » 18 mei 2016 23:49

25 hennen op 1 haan is natuurlijk wel beetje teveel van het goede he ;)
Daarbij, als ze maar bij kunnen leggen en je hebt geen idee welke eieren erbij worden gelegd wordt het al bij voorbaat een puinhoop.
Zoals je al gemerkt hebt :mrgreen:

kipmetkop
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2015 16:16
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broeden lukt niet

Berichtdoor kipmetkop » 22 mei 2016 15:50

Ik denk dat je volgende keer eerst je haan apart moet zetten met een stuk of 7 van je kippen dan heb je een betere bevruchting. Vorig jaar had ik hetzelfde probleem (3 kuikens op 10 eieren). Nu had ik 2 hanen genomen (wel in een apart hok) en op 48 eieren (in broedmachine weliswaar) ongeveer 40 bevruchte eieren en 30 kuikens (weeral wegens een paar beginnersfouten, eieren van te sterk verschillende grootte genomen). Ik heb ook éénmaal geprobeerd (wegens plaatsgebrek vorig jaar) van een hen te laten broeden in het legnest, een complete ramp. De kippen blijven maar bijleggen op de duur zit je met 18 eieren zonder te weten van welke datum ze zijn, kip wordt niet met rust gelaten, dus geen enkel kuiken. Hopelijk heb je hier iets aan want je kunt evenveel leren van de stommiteiten van een ander als van die van jezelf!

matthias129
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2015 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broeden lukt niet

Berichtdoor matthias129 » 23 mei 2016 01:10

Kan ik ze nu nog laten kuikens uitbroeden of is die periode al gedaan want de haan dekt al niet veel meer denkik??

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broeden lukt niet

Berichtdoor danielb » 23 mei 2016 03:28

wat voor kippen heb je???
of welk ras zijn de hennen en de haan???
als je kuikens wilt,dan moet je eerst zien dat de eieren goed bevrucht zijn en dat gaat moeilijk met 1 haan en 25 hennen.
best zet je de haan apart met een hen of 5.
deze eieren moet je elke dag rapen en niet in de nest laten liggen en de datum met potlood opschrijven.
deze eieren keer je dagelijks 1 keer of je zet ze gewoon met de punt naar beneden.
in de legnesten kan je 1 of meerdere nepeieren leggen om de broedsheid te bevorderen.
zowel bij de kippen die bij de haan zitten,maar ook bij je andere kippen,want misschien word daar wel een hen broeds van.
als er een hen is die een 3 tal dagen op het nest blijft zitten,dan is ze waarschijnlijk broeds.
onder die hen leg je ineens een paar eieren van je hennen die apart hebben gezeten met je haan.
die eieren mogen zeker niet ouder zijn dan 14 dagen.
zorg er ook voor dat er geen eieren meer kunnen bijgelegd worden door de andere hennen.
de hen moet naast het broednest nog wel een kleine uitloop hebben die zeker MINIMUM 3 keer groter is dan het legnest waar ze op zit,maar ik geef altijd ruimte die MINIMUM iets van een 6 keer groter is,dan het legnest zelf.
op die afgesloten ruimte zet je het drinkwater en eten zo ver mogelijk van het nest zodat als ze er af komt om te eten en drinken ze haar uitwerpselen niet in het legnest laat vallen.
ik hoop dat dit een duidelijke uitleg was.
en als ik iets vergeten ben,dan zullen enkele forumleden mij wel verbeteren of iets extra uitleg toevoegen ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeden lukt niet

Berichtdoor Trea » 25 mei 2016 00:22

Goeie tips Daniel, jammer dat je geen bedankje kreeg.

matthias129
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2015 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broeden lukt niet

Berichtdoor matthias129 » 29 mei 2016 13:18

Bedankt daniel en nog een vraagje de haan dekte vroeger constant (rond pasen) maar nu zie ik het hem niet meer doen is die periode over mss?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeden lukt niet

Berichtdoor Trea » 29 mei 2016 15:43

Jonge hanen weten vaak van geen ophouden. Als ze wat ouder worden zijn ze vaak wat rustiger en niet meer de hele dag hotel-de -botel met de dames. Een hen hoeft maar eens in de week door een haan te worden betreden voor een redelijk goede uitkomst aan vruchtbare eieren.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broeden lukt niet

Berichtdoor danielb » 29 mei 2016 17:04

matthias129 schreef:Bedankt daniel en nog een vraagje de haan dekte vroeger constant (rond pasen) maar nu zie ik het hem niet meer doen is die periode over mss?


je haan zal nog wel treden.
je hoeft dit niet altijd te zien.
een gezonde haan treed eigenlijk heel het jaar door.
het is ook al vroeg licht en kans is groot dat je haan dan al een reeks tredingen heeft gedaan.
als het warm is in de dag zoals een tijdje geleden zal je de haan ook zelden in die warme periode zien treden.

matthias129
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2015 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broeden lukt niet

Berichtdoor matthias129 » 30 mei 2016 21:48

Oke bedankt


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten