chinese kwartel kuiken verstoten

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Monti
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2017 10:46
Land: Nederland
M/V: V

chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor Monti » 08 mei 2017 10:23

Beste allemaal,

Ons hennetje had voor het eerst 3 eitjes. Afg zaterdag zagen wij ineens dat de haan en de hen de eitjes kapot aan het pikken waren en uit het nest naar buiten gooide. 2 waren dood en 1 geholpen uit het ei die dood leek te zijn, maar toch nog ademde.
Maar dee hen wil er niets van weten. Op gegeven moment zagen wij de haan en de hen het kuikentje pikken en weer uit het hok gooien. Meer dood dan levend (ogen rood doorlopen) naar binnen gehaald en onder een lamp en op een kruik in bakje gezet. Kuikentje trok langzaam weer bij.
Omdat het zaterdagavond was konden we niets meer halen, dus maar aangemodderd met electrisch warmte dekentje onder het bakje, bureaulamp hoek van de kooi en veel bij me gehouden op mn huid. Gierst fijn gemalen en een ei gekookt en geprakt. Steeds eten gegeven en inmiddels begint het aardig te pikken als ik met stokje of vinger bij het water of voer kom.

's Nachts steeds mn wekker om het uur gezet om te controleren of de temperatuur oke was en wat te drinken en eten. Ineens vannacht was het uit het hokje! We hebben de halve slaapkamer verbouwd om te zoeken . Wat bleek, het arme ding is blijkbaar uit het hokje kunnen komen, van de trap gevallen en van daaruit nog naar een slaapkamer gelopen om half op een zitzak te gaan liggen . Toen ik het vond was het werderom koud en verzwakt. 2 uur met het kuikentje op mn huid gezeten en weer kwam het bij.

Vanmorgen direct naar Welkoop gereden , kuiken opfokmeel gehaald en een warmteplaat. Die staat nu op te warmen in een groter en hoger hok.


Ik ben een leek op dit gebied. Veel gelezen, maar wellicht hebben jullie nog tips. Zie ik iets over het hoofd nog en hoe straks verder als het ouder wordt en zelfstandig is.
Ik zal even kijken hoe ik hier foto's kan plaatsen.

Groetjes Monti

Monti
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2017 10:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor Monti » 08 mei 2017 10:29

De warmteplaat vind ik erg heet aanvoelen. Kan de temp daarvan niet regelen. Staat op ongeveer 3 cm zodat kuiken er precies onder kan maar volgens mij net niet met rug er tegen aan zit.

Is dit correct?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor José » 08 mei 2017 11:06

Jeetje wat een verhaal, arm ding! Je hebt goed gehandeld hoor! De warmteplaat kan je het best een beetje schuin afstellen: voor wat hoger, achter bijna op de bodem. Dan kan het kuiken zelf bepalen hoever het onder de plaat wil. En je hebt het voordeel dat je beter zicht hebt op het kuiken. Dus bijvoorbeeld voor 12 cm. en achter 2 cm. Je kan er een kortharig pluche knuffelbeest bij leggen om tegenaan te kruipen.
Misschien een idee om te proberen er nog wat kuikens bij te vinden als gezelschap? Eén is zo sneu. Succes!

Monti
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2017 10:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor Monti » 08 mei 2017 11:13

Hallo Jose,

Bedankt, goede tip! Ga het gelijk doen. Het zit er wel lekker onder nu en zodra ik mn hand eronder steek jumpt hij erop.

Net vond ik weer een kapot eitje met een bijna voltooid kuikentje erin :(

Mijn haantje komt van de natuurbroed. Met zijn vorige hen (uit kweek) nooit eitjes gelegd, maar was wel een leuk stel. Dit hennetje weet ik niet zeker of het natuurbroed is.

Ik vind het ook sneu dat het alleen zit. Zit ook het liefst in de hand. Maar haal ik een kuiken vandaan :? Ik wacht het deze week nog even af hoe het zich ontwikkeld.

Heb je enig idee hoeveel het moet eten op een dag? En hoe zie je of het een haantje of hennetje is?

Monti
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2017 10:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor Monti » 08 mei 2017 11:17

Oja , het voer is van de Welkoop Kuiken opgroeimeel. Er staat dat het een volledige voeding is. Ik kan niets vinden of het medicijn erin zit wat een bepaald virus moet voorkomen..?
En zit er wel maagkiezel in of moet ik dat apart zeven en er door doen? Heeft het nog iets anders nodig kwa voeding?

Monti
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2017 10:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor Monti » 08 mei 2017 11:22

Tis met recht een uilskuiken. Nu zat hij weer bovenop de plaat, aan de zijkant tussen randje plaat en zijkant hok.

Ik moet eigenlijk iets voor er bovenop hebben, gaas oid. Wat zou ik kunnen gebruiken?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor José » 08 mei 2017 11:29

Hij gaat dus duidelijk naar je op zoek, is op zich een goed teken want hij is levendig genoeg. Je kan van dat fijne gaas nemen met vakjes van 1 x 1 cm. Kan je er mooi omheen vouwen. In principe zit in opfokkruimel alles wat een kuiken nodig heeft. Dus alleen verder een laag bakje met een bodempje water (eventueel met knikkers er in zodat hij niet kan verdrinken) en verder onbeperkt opfokkruimel is voldoende.
Je kan hier op het forum in de rubriek 'aangeboden en gevraagd' een oproep plaatsen. Misschien is er wel iemand die net kwartelkuikens heeft en er een paar wil afstaan. En google anders eens of er een kwartelforum bestaat. Die kunnen je misschien ook verder helpen met kuikens en do's and don'ts. Ik ben niet echt een kwartelexpert, heb wel ruime ervaring met kippenkuikens en wat ervaring met eendenkuikens. Ik hoop dat er meer reacties komen van mensen die wel kwartel-ervaring hebben.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor Kip La La » 08 mei 2017 11:32

Wat José zegt. ;)
Qua gaas komen ze bijna overal doorheen, een randje eromheen zodat ie niet bij/door het gaas kan komen voorkomt dat.
Dit moet wel een héél klein beestje zijn en dan al die avonturen meemaken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor Kip La La » 08 mei 2017 11:37

Op marktplaats staan kuikens.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: chinese kwartel kuiken verstoten

Berichtdoor José » 08 mei 2017 11:38

Ik weet niet waar je woont, op Marktplaats worden in Rotterdam en in Schaijk (NB) kuikens aangeboden:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... e=lr&pos=6

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... e=lr&pos=9

Maar die in R'dam zijn al 1 week oud en die in Schaijk weet ik niet.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten