Mogelijk problemen met legapparaat?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Muppet
Land: Nederland
M/V: V

Mogelijk problemen met legapparaat?

Berichtdoor Muppet » 03 aug 2017 18:03

Hallo

1 van mijn Antwerpse baardkriel hennen is een beetje de kluts kwijt sinds afgelopen dagen.
Ze is nog goed aan de leg en inmiddels 3 jaar oud.
Ze krijgen zoals ze gewoon zijn legkorrel en als lekkernij soms wat graan, gedroogde meelwormen en groenvoer van de moestuin.

Probleem is dat ze ineens windeieren legt maar de ene dag legt ze een gewoon ei met normale schaal en de andere dag legt ze een ei zonder schaal maar wel een compleet ei incl vliesje. Het goede ei legt ze in het legnest en het wind ei legt ze waar ze op dat moment is meestal op de deurmat. Voordat het windei gelegd word zit ze bol en is ze wat zielig. Nadien is ze weer helemaal de oude. Normaal gesproken legt ze om de dag een ei. De andere dames leggen gelukkig wel normale eieren en iedereen beschikt over grit.

Hoe kan ik Pientje het beste helpen/ondersteunen? En wat zou er aan de hand zijn? Morgen breng ik sowieso wat mest naar de DA voor de zekerheid.

José
Contacteer:

Re: Mogelijk problemen met legapparaat?

Berichtdoor José » 04 aug 2017 11:30

Je kan haar het best helpen door wat gemalen/geplette eierschalen te geven en een vitamine D in het drinkwater. Eierschalen zijn lichaamseigen kalk dat gemakkelijk wordt opgenomen. Vitamine D versterkt het effect daarvan nog eens. Even een paar weken volhouden en dan is het zeer waarschijnlijk snel weer in orde.

Muppet

Berichtdoor Muppet » 04 aug 2017 21:57

Dank je voor de tip:-) vandaag haar alvast fijngemalen eierschalen gegeven. Ik vroeg mij af of ik een vit D bruistablet kan gebruiken die voor mensen bedoeld is?
Ik las ook nog iets over silicium / kiezelzuur zou dat ook nuttig zijn of is dat wellicht overkill?

Haar mest was goed geen noemenswaardigere afwijkingen gelukkig

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 05 aug 2017 00:34

Het kan ook zijn dat er een infectie is geweest in het legapparaat. Dat is niet op te lossen met extra kalk of vitamines. Let ook op dat je niet te veel supplementen geeft. Te veel supplementen is ook niet goed.

Misschien vind de DA nog iets in de mest? Hou je ons op de hoogte?

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 07 aug 2017 09:50

Ja hoor, een calcium bruistablet kan wel. Maar dat zou ik dan twee keer per week geven, niet elke dag.

Muppet

Berichtdoor Muppet » 27 aug 2017 11:22

Kleine update:
Ik heb je tips opgevolgd Jose, blijkbaar vond Pien het nodig om te stoppen met leggen en in de rui te gaan.
Verder geen raar gedrag meer gezien gelukkig. Hopelijk zijn het geen blijvende rariteiten aan haar legapperaat maar dat zullen we terzijnertijd gaan zien.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 28 aug 2017 00:08

Tja, dan maar gewoon aankijken. Rui en leggen gaat niet lekker samen, meestal althans. Maar ze is pas 3 dus grote kans dat ze na de rui weer aan de leg raakt. Succes!

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 28 aug 2017 09:01

Dacht ik ook ner toen ik het las: Houdt ze niet gewoon op met leggen. Fijn dat je ws. weet waar het aan ligt.

Mocht ze straks, na de rui wel weer gaan leggen dan zou je een poosje Silicea van Hubner door het drinkwater kunnen doen. Of nu al want het is ook een grote hulp bij de rui. Silicea, of tewel kiezelzuur zorgt er oa voor dat kalk beter uit de voeding gehaald wordt.

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 28 aug 2017 19:38

Je kan ook een beetje diatomeeënaarde door het drinkwater doen.

Diatomeeënaarde van Bio-ron:
Zuiver natuur product met vele toepassingen
Diervoeder (feedgrade) kwaliteit, geschikt als voedingssupplement.

Geschiedenis
Dit product komen we onder veel verschillende namen tegen zoals kiezelaarde, kiezelgur, silicium(dioxide) , silicea, E551 en opgelost in water als kiezelzuur.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”