Oneven aantal eieren of niet

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Kippenvrouwtje25
Land: Nederland
M/V: V

Oneven aantal eieren of niet

Berichtdoor Kippenvrouwtje25 » 06 sep 2017 22:24

Ik heb hier een broedse kip maar heb zelf geen haan
Dus nu heb ik er hopenlijk bevruchte eieren van een kennis onder gelegd
Nou zijn het vier eieren maar mijn vader de kippen boer zein dat er altijd een Oneven aantal onder moeten liggen want anders zal ze er eentje wegdoen
Hoe ver is dit waar is het idd zo datze liever een oneven aantal eiren hebben omdat dat lekkerder ligt
Tot nu toe ligt ze op alle vier
Al ligt ze wel wat weidbeens want ze is een kriel en er liggen iets grotere eieren onder
Vandaar maar vier

Ik hoor graag hoe jullie ervaringen hier mee zijn

danielb
Land: Belgie
M/V: M

Re: Oneven aantal eieren of niet

Berichtdoor danielb » 06 sep 2017 22:54

dat van het oneven aantal eieren is uiteraard een fabeltje.

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 07 sep 2017 00:19

Even of oneven maakt idd niet uit. Maar dat je kippen beter niet zo laat in de zomer/vroeg in de herfst nog moet laten broeden is geen fabel.

Kuikens die zo laat in het jaar nog uitkomen krijgen het moeilijker dan kuikens die in het voorjaar uitkomen.

Kippenvrouwtje25

Berichtdoor Kippenvrouwtje25 » 07 sep 2017 01:22

Grappig dat er ondanks dat het een fabeltje is er blijkbaar nog steeds mensen heilig in geloven dat het oneven aantal zo belangrijk is heb nl ook even gegoogled voor ik hier de vraag stelde

En ja denk ook dat de kuikens het minder makkelijk krijgen in de herfst als in het voorjaar dat is met de meeste dieren zo gelukkig blijft de temperatuur nog een tijdje warm daarnaast kunnen ze altijd nog naar binnen
Aan de andere kant als je de natuur zij gang laat gaan dan worden er ook in deze tijd nog gewoon nestjes gemaakt
Maar dit jaar verder nog geen broedse kip gehad en ineens begint er een kip van dit voorjaar zo broeds te zijn dat ze alle eieren jat van de andere kippen en kreeg ze met geen mogelijkheidbroeds af (ze eet en drinkt nog wel )
Dus vandaar de vier eieren eronder in de hoop dat als ze uitkomen moeders weer normaal gaat doen
Mochten ze niet bevrucht zijn en dat weet ik volgende week dan jaag ik haar definitief het hok uit
Vond hte6zelf trouwens wel erg laat om nog broeds te zijn zeker nu ik ook merk dat de eierproductie al begint te dalen

Blijkbaar is hier in huis de natuur aardig van slag want niet aleen de kip is broeds ook de valkparkieten hebben last van Nesteldrang en zijn druk in de weer

Kippenvrouwtje25

Berichtdoor Kippenvrouwtje25 » 07 sep 2017 07:56

Vanmorgen lag er toch een ei naast dus wie weet gelooft kippie zelf wel in de fabels van het oneven aantal :gna:
Het ei was steenkoud dus die toch maar weggehaald en als ik zo kijk is het voor haar ook een stuk beter zo onder iedere vleugel een en dan nog eentje aan de voorkant
Gevalletje klein kippie grote eieren

peertje
Gebanned

Berichtdoor peertje » 07 sep 2017 08:19

...dus 4 kleine eieren hadden dan beter gepast :leipie:

danielb
Land: Belgie

Berichtdoor danielb » 07 sep 2017 20:39

en morgen gooit ze er misschien weer 1 uit het nest en dan liggen er nog maar 2 onder :gutgut:
een ei dat uit het nest ligt hoeft daarom niet bewust door een hen uit het nest verwijderd te zijn hoor.
ligt er bijvoorbeeld aan hoe diep het nest is en of de hen onstuimig van het nest komt of dat ze eventueel door andere kippen word lastig gevallen...

peertje
Gebanned

Berichtdoor peertje » 07 sep 2017 22:01

Ik poneer daarom de volgende stelling:

"Oneven eieren hebben pootjes"

Proefondervindelijk is dit aantoonbaar juist gebleken... even eieren hebben ze ook trouwens -mits ze bevrucht zijn- en ze zitten in het ei tot ze uitkomen

Kippenvrouwtje25

Berichtdoor Kippenvrouwtje25 » 08 sep 2017 12:48

Eieren hebben idd pootjes :gna: want toen ik later het hok ging opstrooien lager er gewoon weer vier eieren onder mw kip

Mw had weer lopen jatten of er zelf een bijgelegd
Dus onbevruchte ei verwijderd en zit er nu weer op vier hopenlijk bevruchte eieren
en eventueel de andere kippen appart gehouden

Vanmorgen toen ik ging kijken lagen er 5 onder :roll:

Dus idd eieren hebben pootjes dat is nu toch wel bewezen

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 08 sep 2017 13:33

Bij mij gaan zelfs de nepeieren aan de wandel. Om vevolgens een paar dagen later op eigen pootjes weer terug te keren in het legnest.

P.s.
Mijn nepeieren zijn dat inmiddels 2 misplaatste eieren (in de tuin gevonden met opruimen/tuinieren) waarvan de inhoud verdampt is door een poreuze schaal. Soms ontploffen oude eieren maar ik heb er nu twee waarbij dat niet is gebeurd. Ze zijn net zo groot als een krieleitje maar wel veel lichter dan een vers eitje. En het evenwicht is uit het ei. De opgedroogde smurrie zit aan een kant van de binnenkant van het ei.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”