gedrag hen na paring

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Yoni
Land: Nederland
M/V: V

gedrag hen na paring

Berichtdoor Yoni » 02 nov 2017 11:46

Ik heb twee jonge hennen van ruim 6 maanden en een haantje van dezelfde leeftijd. Nu zag ik een paar dagen geleden dat de haan één van beide hennetjes wou dekken. Ze liep niet weg voor hem, maar ze is ook wat beperkt omdat ze een peesbeschadiging heeft aan 1 pootje. Ik kwam er aan lopen en daarop gingen ze uit elkaar en was er weer rust. Daarna heb ik dit niet meer waargenomen. Nu merk ik dat het hennetje de ren niet uit wil. De andere beide lopen los in de tuin maar dit hennetje blijft in de ren.

Ze heeft daar een kuil in het zand gemaakt en daar zit ze in. Zou het kunnen dat ze broeds is? Het punt is, dat beide hennetjes nog geen eitjes leggen (of ze moeten het al ergens in de tuin hebben gedaan waar ik het niet heb ontdekt), dus ik begrijp dit gedrag niet helemaal. Ze lijkt zich, afgezien van haar pootje, niet rot te voelen en eet/drinkt normaal, was zich net uitgebreid aan het poetsen toen ik bij haar keek. Enkel wil ze niet weg waar ze nu ligt.

Onzebeestenboel
Gebanned
M/V: M

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor Onzebeestenboel » 02 nov 2017 14:22

Waarschijnlijk zit ze even lekker te zonnen of te zandbaden maar het is heel normaal gedrag hoor, bij mij doen ze het ook maar ik zou als ik jouw was nog even wat lezen over het gedrag van kippen want dan leer je meer over hun en kun je hun leren begrijpen ;)

Onzebeestenboel
Gebanned

Berichtdoor Onzebeestenboel » 02 nov 2017 14:25

Maar ze is niet broers hoor :mrnono:, dat zou heel bizar zijn, het is gewoon normaal gedrag :duimop:, lees je even in, heb je een boek over kippen of je zoekt op internet op gedrag kippen, daar leer je echt wat van en je leert ze begrijpen en het is niet slecht bedoeld ;)

Yoni

Berichtdoor Yoni » 02 nov 2017 14:31

Nou.. Ik weet wel dat ze zandbadjes nemen en dat ze soms lekker in een kuiltje zand liggen te soezen. Dat gedrag ken ik wel. Wat er anders is, is dat ze niet samen blijven. Normaal als ik 's ochtends de ren open zet, dan gaan ze met z'n drieën de tuin in. Wassen doen ze 9 van de 10 keer allemaal tegelijk, slapen, scharrelen, ze zijn altijd in elkaars buurt. Nu blijft Nora in de ren en de twee anderen gaan de tuin in. De hele dag. En Nora blijft dus de hele dag in de ren. Dat is juist wat ik vreemd vind.

En ik probeer erachter te komen of dit nu komt omdat ze teveel last heeft van haar poot of dat het misschien ergens anders van komt (vandaar dat ik aanhaalde dat ze door Coco is gedekt). Ze is overigens gezien door de DA. Er was geen breuk of iets gevonden en ook geen Bumblefoot. Het is zeer waarschijnlijk een beschadigde pees. En de tijd zal leren of het beter gaat worden of niet. Daarom hou ik haar goed in de gaten.

Onzebeestenboel
Gebanned

Berichtdoor Onzebeestenboel » 02 nov 2017 14:43

Nou ik zal je er niet over druk maken dat ze nu alleen zit en de rest samen, kippen zijn net mensen he ;), als jij een hele dag in een schoolbus zit met kleine kinderen die alles bijelkaar schreeuwen dan wil jij ook wel even een plekje alleen opzoeken toch :-D, waarschijnlijk wil ze even alleen zijn en ligt ze evente zonnen :cool:

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 02 nov 2017 15:25

Ik zou dan toch denken dat ze last heeft van haar pootje omdat ze als ze helemaal 100 zou zijn inderdaad wel met de rest zou meelopen.

Yoni

Berichtdoor Yoni » 02 nov 2017 15:27

Dank je voor je reactie Onzebeestenboel. Ik wil het best nog even aanzien, maar ik zie het toch wel degelijk als afwijkend gedrag. Als ze altijd alles samen doen en opeens wil ze de ren niet uit en alleen zijn (sinds gisterochtend) dan zie ik dit niet als even zonnebaden. Dat ze rust van de anderen wil zou goed kunnen, alleen vraag ik me af waarom dit nu is. Zou het te maken hebben met die dekking of wellicht door pijn/ongemak door haar blessure. Iets anders kan ik niet bedenken. Als je zegt dat het zeker geen broedsheid kan zijn, dan neig ik naar het tweede en in dat geval moet ik me wel zorgen maken want het zou betekenen dat de blessure verergert (daar is de DA bang voor, dat dit gaat gebeuren) en dat moet ik juist goed in de gaten houden.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 02 nov 2017 20:04

Het kan zijn dat de blessure van haar pootje te veel te verduren krijgt tijdens het dekken.
Misschien goed om te zorgen dat de haan haar voorlopig niet kan dekken. Eventueel een stukje afzetten maar zo dat ze elkaar wel kunnen zien, zodat ze niet vervreemden van elkaar.
Geblesseerd pootje kan best even duren voor dat het genezen is.

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 03 nov 2017 08:14

Onze Pien houdt zich ook afzijdig, het lijkt erop dat ze zich verstopt voor de haan als hij wel treed dan houdt ze zich een poosje dood. Ze is verder goed gezond alleen wat rustiger. Normaal loopt ze me altijd voor de voeten. Hou haar even in de gaten. Mss is ze gewoon nog niet aan treden toe.

Vivian

Berichtdoor Vivian » 03 nov 2017 14:24

Wat ook zou kunnen is dat ze echt ziek is. Marekse verlamming bijvoorbeeld. Die pootblessure, sinds wanneer is dat? Als je wat lekkers voor haar neus gooit, staat ze dan wel op of helemaal niet meer?

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”