Luchtzak aangepikt, kuiken leeft nog, maar komt niet door schaal

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Het Meidenhok
Land: Nederland
M/V: V

Luchtzak aangepikt, kuiken leeft nog, maar komt niet door schaal

Berichtdoor Het Meidenhok » 08 mei 2018 10:45

Hallo allemaal!
Gisteren zijn er bij ons eieren uitgekomen van zijdehoenders. Nu ligt er nog 1 ei, en ik hoor het kuiken pikken, en de luchtzak is ook al aangeprikt.
Er zit echter nog geen barst in de schaal. Ik weet niet of het gisteren ook al de luchtzak had aangepikt, toen heb ik niet geschouwd.

Ik zit een beetje in dubio. Ik heb wel eens gelezen over kuikens die 'in stuit' in het ei zitten en er dan dus niet goed uit kunnen komen, maar eigenlijk moet je kuikens niet helpen uit te komen. Maar deze is hartstikke levend.
Hoe lang kan ik nog wachten? Vandaag is officieel dag 23, maar alle andere eieren zijn gisteren uitgekomen met uitzondering van eentje, die kwam op dag 21 in de avond uit.

En stel dat ik een beginnetje maak voor het kuiken, waar moet ik het beginnetje dan maken? Op de puntkant (niet helemaal op het puntje uiteraard), of juist op de bolle kant? Moeder kip zal binnenkort ook het nest wel gaan verlaten. Haar andere kuiken is gistermiddag rond 5 uur uitgekomen.

Ik hoor het graag!

Fryske
Land: Fryslan

Re: Luchtzak aangepikt, kuiken leeft nog, maar komt niet door schaal

Berichtdoor Fryske » 08 mei 2018 12:46

Het kuiken ligt niet stuit als het de luchtkamer bereikt heeft. De moeder blijft zitten omdat het kuiken nog uit kan komen. Gewoon weg gaan en zorgen dat het rustig is bij het nest. Garanties krijg je niet in de natuur maar meestal gaat het gewoon goed! Bij mij zijn vorig jaar ook vijf kuikens uitgekomen bij een kloek verdeeld over drie volle dagen.

Mocht de hen van het nest afgaan terwijl het nog niet uit het ei is dan kan je aan de bolle kant, daar zit de luchtkamer en het bekje dus ook, een klein beginnetje maken.

Gefeliciteerd met het jonge grut :duimop:

Het Meidenhok

Berichtdoor Het Meidenhok » 09 mei 2018 06:04

Hij/zij heeft nu een gaatje in de schaal gekregen, heeft ie de hele nacht over gedaan.
Vandaag maar even goed moeders in de gaten houden dat ze het nest niet af gaat. We hebben een warmtelamp, dus als moeders het nest verlaat kunnen we het ei onder een warmtelamp leggen.
Dit ei is een keer per ongeluk uit het nest geraakt (Deze moeder kip is niet heeeel slim, ze vergeet ook wel eens welk nest van haar is), dus ik heb het gemarkeerd en teruggelegd (omdat ik wilde zien of ze het expres eruit had geduwd omdat er wat mis mee was, of dat dat per ongeluk was gebeurd).
Dus ik verwachtte eigenlijk niet dat er iets uit zou komen, wilde het gisterochtend al weggooien. Hoor ik ineens getik!

Nou ik ben heel benieuwd of het gaat lukken. Het is een platenbonte, en die vind ik wel errug leuk, dus ik hoop dat het goed gaat;-)

Zijdehoeder
M/V: M

Berichtdoor Zijdehoeder » 10 mei 2018 07:36

En? Hoe is het afgelopen?

Het Meidenhok

Berichtdoor Het Meidenhok » 10 mei 2018 08:43

Gister halverwege de ochtend is het kuiken uit het ei gekomen! Moeder is heel trouw op het nest blijven zitten, pas vanochtend kwam ze uit haar nest, toen hij al helemaal opgeknapt was.
Hij is heel schattig en pluizig, meer dan de anderen. Hij heet de kleur Splash, en dat vinden we een grappige naam dus hebben we hem die naam gegeven. (nog niet gekeken of het een hij of een zij is:-)

Maar thanks in elk geval, we zijn heel blij!
We hadden 8 eieren, 7 waren bevrucht en nu dus alle zeven uitgekomen! Mooie uitkomst!

Trea
Account gedeactiveerd

Berichtdoor Trea » 10 mei 2018 09:13

Gefeliciteerd meiden! Leuke naam Splash.

Isabel

Berichtdoor Isabel » 10 mei 2018 09:23

Geniet van het donzige grut! :duimop:

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 10 mei 2018 10:00

Gefeliciteerd :duimop:

Dit ei is een keer per ongeluk uit het nest geraakt

Heb je meteen de reden waarom het later uitkwam :-D

Het Meidenhok

Berichtdoor Het Meidenhok » 10 mei 2018 15:48

Splash is volgens mij een zij :lol:

Ze doen het alle zeven hartstikke goed.

Mijn andere nog broedende hen had ook een keer 1 ei buiten het nest liggen, maar toen we gingen schouwen zagen we nog leven, dus ook gemarkeerd en weer terug. Ben erg benieuwd of die ook later uitkomt en gezond is, of dat moeders het goed in de gaten had;-) Die moeten woensdag/donderdag uit gaan komen

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”