Fokken neem je serieus!

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Fokken neem je serieus!

Berichtdoor Redshibaman » 25 mar 2019 12:39

Ik lees nu kort na elkaar een aantal topics, waar mensen een broedende kip hebben en waar het misgaat, o.a. omdat de broedende hen gestoord wordt door andere hennen.
Ik baal ervan dat men zich zo slecht voorbereid. Doe je dat wel, dan zorg je ervoor dat de hen met haar eieren in alle rust kan broeden. Dus, zet haar apart. Geef haat een apart hoekje in je ren, waar ze rustig kan broeden, eten en zich ontlasten.
Ik beschouw het fokken van dieren als iets zeer serieus, en daarom bereid je je voor. Dat doe je als je paarden, honden of welk ander dier fokt en dus ook als het "maar" om kippen gaat. Ga op zoek naar informatie en dat is meer dan genoeg op het internet te vinden, waar dit forum met stip op 1 staat als informatiebron. Eerst lezen en leren, dan doen!!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Fokken neem je serieus!

Berichtdoor Roan12 » 02 apr 2019 12:03

Helemaal mee eens! Maar het gaat niet alleen om fokken, het begint al bij het houden en verzorgen.

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fokken neem je serieus!

Berichtdoor Redshibaman » 02 apr 2019 12:51

Roan12 schreef:...het begint al bij het houden en verzorgen.


Klopt!

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Fokken neem je serieus!

Berichtdoor frankip » 02 apr 2019 18:50

Ik had het niet beter kunnen verwoorden :duimop: . Veel mensen realiseren zich niet dat ze met levende wezens bezig zijn.

Bloempje83
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jan 2016 23:31
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Dronten

Re: Fokken neem je serieus!

Berichtdoor Bloempje83 » 03 apr 2019 12:53

Helemaal mee eens! Zorg dat je eerst je goed inleest in het houden van kippen. Als je er aan begint hou dan een paar seizoenen vol. En ga je dan verdiepen in broeden.
En het forum is de plek om je in te lezen! :duimop:

jarnold
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:24
Land: Nederland
M/V: M

Re: Fokken neem je serieus!

Berichtdoor jarnold » 05 apr 2019 18:53

Helemaal mee eens dat het levende wezens zijn, waar je liefde in moet stoppen. :-D
Alleen over het apart zetten van de kip ben ik het niet helemaal eens... Vorig jaar heb ik gebroed met een Brahma kip in legnesten direct aan het nachthok, wat helemaal goed is gegaan. Deze keer (gisteren begonnen, andere kip, en nieuw hok) zit de kip hogerop dus ook niet direct alle kippen op gelijke hoogte(alleen als ze hun ei kwijt moeten lopen ze er langs). De hanen en andere kippen zijn er toen ook liefdevol mee omgegaan.
Trouwens is de andere kip ook gewoon een Brahma die ik zelf vorig jaar met de broedmachine heb uitgebroed. Het fokken/uitbroeden is een proces waar je je goed over moet inlezen, maar ook iets waar je goed van kan leren! :duimop:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Fokken neem je serieus!

Berichtdoor danielb » 05 apr 2019 22:54

het is niet omdat je eens geluk hebt dat het broedproces goed gaat als ze niet apart zit dat het wil zeggen dat dit altijd zo is.

op zich kun je dat wel int oog houden als je maar een paar hennen hebt,maar als er andere hennen in dat nest blijven leggen,dan loopt het helemaal mis.

ikzelf zonder ze soms af,maar soms ook niet,maar ik weet wanneer een bepaalde hen op een bepaalde plaats niet lastig gevallen zal worden.

als je onervaren bent met het laten broeden van kippen,dan neem je vantevoren al voorzorgsmaatregelen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten