Eenden Kuikens grootbrengen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor Gast9 » 06 mei 2019 17:39

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag aan eigenlijk alle mensen die eenden houden en er wel eens kuikens bij hebben. Hoe krijgen jullie je kuikens het beste groot? Ik heb nu een Carolina eend op 12 eieren zitten broeden. Vorig jaar had ze 6 kuikens en die zijn helaas allemaal dood gegaan. Hoe kun je dit soort eenden het beste groot krijgen zonder dat ze allemaal dood gaan. Ik had ze apart gezet en gaf ze opfok korrel. Kwakertjes bij mij gaat ook niet altijd goed maar heb nu toch al 10 kuikens zitten van 2,5 oud die het wel goed doen. Ik vind het raar dat de kuikens van de Carolina eend allemaal zo snel Dood gaan. Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? En hoe ik het kan voorkomen?

Met vriendelijke groet,

Duck
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mei 2019 15:38
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor Duck » 07 mei 2019 23:51

Temperatuur is het eerste waar ik aan moet denken (warmte is zeer belangerijk de eerste weken). Misschien heb je ook geen goed passend koppel (zorg voor nieuw bloed). Meer kan ik uit je verhaal niet halen.

Hoop dat je er wat aan hebt! :duimop:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 00:02

op zich moeten eenden met kuikens een zo groot mogelijke plaats hebben,maar uiterraard ook beschermd tegen rovers.
ik weet uit ervaring dat als ze zich niet goed voelen (de moeders dus) op een bepaalde plaats er te veel gestaan word door de moeders en de kuikens dus niet genoeg warmte krijgen.
een kippenhen zal altijd gewoon gaan zitten,maar moeder eenden doen dat niet als ze zich niet op hun gemak voelen ondanks het veilig is,maar ze dan toch niet echt opgesloten willen zitten.
ik heb eens een jaar gehad dat ik geen extra eenden wilde en liet toen alles in totale vrijheid...
ik had meer dan 40 eenden toen.
tja... er was niets geroofd....
eenden moeders hadden alles groot gebracht...
puur toeval toen,want normaal moet ik jong grut altijd afschermen tegen mogelijkse rovers.

een ander ding bij eenden :
ze moeten altijd water hebben.
als jonge eenden korrel of meel eten en ze hebben vantevoren niet gedronken omdat water bijvoorbeeld smorgens al op was,dan verstikken ze zich int eten omdat ze echt schrokken....
dus zorg ervoor dat ze ZEKER eerst gedronken hebben voordat ze aan meel of korrel kunnen beginnen.
en uiteraard tijdens het eten ook.

1 : dus beschermen tegen rovers.
2 : wel zorgen voor genoeg ruimte.
3 : altijd zien dat ze water hebben en dus best meerdere drinkbakjes omdat eenden nogal graag veel morsen met water.

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor Gast9 » 08 mei 2019 00:13

@daniel heel erg bedankt! Ik had twee jaar geleden een grote natuur vijver denk 20 bij 10 m. Ik had toen ongeveer het zelfde bij jou. Ik had niet goed opgelet en de Bahama pijlstaarten roodschouders en smienten hadden toen kuikens op de vijver gekregen de andere eenden had ik optijd apart gezet met kuikens. Ik kwam er toen inderdaad achter dat het (misschien had ik ook geluk) beter is ze op de vijver te laten. Er waren namelijk minder kuikens groot gekomen thuis dan op de grote vijver.

Helaas moest de vijver weg en heb ben ik thuis het meeste gaan houden. Sinds vorig jaar heb ik dus dat het niet goed gaat. Ik denk dat het het eerste probleem is. In houd ze denk ik in een te kleine ruimte waardoor de moeder toch te gestresst is. Ik zal jullie op de hoogte houden Hoe het gaat met de eenden kuikens dit jaar. Heel erg bedankt voor de reacties en ik hoop dat het dit jaar goed gaat komen.

Als iemand nog meer tips heeft zijn ze altijd welkom(:

Met vriendelijke groet,

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 00:28

kans is groot dat ze te gestrest is,want eenden (hoe tam ze ook zijn) zitten dichter bij de natuur dan tamme kippen.
langs de andere kant is het dikwijls wel nodig om ze af te schermen omdat kleine rovers snel weg zijn met kleine eendjes.
ratten,kraaien,eksters,maar ook kauwen hoor en die komen soms met velen.
tis een beetje zoeken soms naar wat het beste is.
ik heb jaren gehad dat geen enkel eendje in leven bleef als ze in totale vrijheid zaten en 1 jaar dus wel alles in leven gebleven. (puur toeval toen hier)
dus in totale vrijheid laten is een gok....
opsluiten geeft meer kans,maar moet zo ruim mogelijk zijn...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 00:31

op welke ruimte houd je ze de eerste weken?

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor Gast9 » 08 mei 2019 00:34

Ik had ze graag de totale vrijheid gegeven inderdaad. Maar helaas is de grote vijver weg en is de vijver nu niet zo groot meer. Ik heb ze nu in een ren van 10 bij 5 voor hun helemaal alleen en me een rubber bak van 1 bij 2 denk ik. De ren is helemaal overdekt met net en gaas. Misschien kan ik een stukje in de ren omheinen met klein Maas gaas zodat de eend zich meer op zijn gemak voelt? Wat heeft u van soorten eenden zitten ? En kweek je er dit jaar nog mee ?

Gast9
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 dec 2014 14:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor Gast9 » 08 mei 2019 00:37

De siereenden redden de eerste weken meestal nog niet.. maar ze zitten dan in een rennetje van 60 cm breed en 2 m lang denk ik ongv. Vorig jaar een kwakertje gehad met vijftien kuikens. Die heeft ze allemaal wel groot gekregen in zon rennetje(: ik geef ze dan ook wel heel veel vers water en verplaats de ren dagelijks. De ganzen kuikens bij mij doen het altijd wel goed. Maar die lopen de hele dag vrij op het gras. Ik heb ook wel een geprobeerd siereenden onder een kip maar dat ging nooit goed. Kwakertjes onder een kip meestal wel.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 00:47

is dat 5 op 10 meter??? is toch een mooie ruimte hoor als dat zo is....
ik heb gewone eenden...
zonder woerd voorlopig en dus geen eenden kuikens dit jaar...
ik lees wel dat je korrel geeft voor je Carolina eenden...
misschien wat grof voor de kuikens.....
als ze daar eerst veel van eten en dan drinken....
misschien niet zo goed voor de kuikens....
korrels zwellen op na contact met vocht....
zelf heb ik wel geen ervaring met Carolina eenden.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eenden Kuikens grootbrengen

Berichtdoor danielb » 08 mei 2019 00:48

kunnen de eenden kuikens ALTIJD drinken???
of vallen ze wel eens zonder water???


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten