Hen legt niet

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Hen legt niet

Berichtdoor Dana g » 02 jun 2019 14:33

Mijn ayam cemani hennetje geboren op 25 augustus wilt nog steeds geen eitjes leggen. Ze is dus ruim 9maanden oud en ik zou heel graag nog wat eitjes van haar willen broeden. Ze zit goed in de veren en is heel gezond zoals het hoort natuurlijk! Maar na al die tijd nog steeds geen eieren te bespeuren, zou ik misschien iets exstra kunnen doen zodat ze sneller aan de leg zou geraken of moet ik nog geduldig blijven afwachten?

Momenteel krijgt ze gewoon restjes en gebroken maïs omdat ik onlangs wat haantjes ziek had (blauwe kam vergiftiging) ben ik overal even gestopt met legkorrel omdat ik de haantjes moeilijk apart eten kan geven.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hen legt niet

Berichtdoor danielb » 08 jun 2019 23:53

ineens andere voeding geven zal al niet gaan helpen om je hen te laten leggen ;)
zeker niet als dat minder voedingswaarde heeft dan de vorige voeding,maar vooral die plotse ommekeer zal niet echt veel goeds doen.
op zich kan het wel hoor,want als dat ei eruit moet,dan komt dat wel,maar zo ineens van voeding veranderen is ni echt ideaal.
en anders.....gewoon geduld hebben.

maar langs de andere kant heb ik geen ervaring met de ayam cemani....
misschien leggen ze gemiddeld pas op latere leeftijd omdat ze toch wel vechthoen eigenschappen hebben....
heb je zelf nog andere ayam cemanis zitten?

Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Re: Hen legt niet

Berichtdoor Dana g » 10 jun 2019 08:31

danielb schreef:ineens andere voeding geven zal al niet gaan helpen om je hen te laten leggen ;)
zeker niet als dat minder voedingswaarde heeft dan de vorige voeding,maar vooral die plotse ommekeer zal niet echt veel goeds doen.
op zich kan het wel hoor,want als dat ei eruit moet,dan komt dat wel,maar zo ineens van voeding veranderen is ni echt ideaal.
en anders.....gewoon geduld hebben.

maar langs de andere kant heb ik geen ervaring met de ayam cemani....
misschien leggen ze gemiddeld pas op latere leeftijd omdat ze toch wel vechthoen eigenschappen hebben....
heb je zelf nog andere ayam cemanis zitten?


Ik moest wel ineens stoppen met legkorrel omdat er zoveel haantjes van mijn andere kippen een zwarte kam kregen en bij hun zie je het natuurlijk niet dus wou ik niks riskeren. Ze krijgen zowizo iedere dag een hoopje groen afval en gebroken maïs. En dit hielp wel want na één klein weekje zag je al dat de haantjes zich beter voelde!
En ik ben vorig jaar nog maar pas begonnen met het ras en heb ze gelijktijdig uitgebroed met eitjes van chabo kipjes. De chabo's begonnen al op 5 maanden met leggen dus ik begon toen al hoop te hebben :gutgut:
Maar ik denk dat ik dit jaar gewoon niet meer tot zo laat moet broeden. Hoewel ik nog heel graag dat cemanie kuikens van mijn kippen zou willen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hen legt niet

Berichtdoor tuff cookie » 10 jun 2019 09:01

Volgens mij leggen Ayam Cemani kippen ongeveer vanaf 8 maanden.

Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Re: Hen legt niet

Berichtdoor Dana g » 10 jun 2019 09:19

tuff cookie schreef:Volgens mij leggen Ayam Cemani kippen ongeveer vanaf 8 maanden.


Oo oke dan is het nog normaal, zeker voor kippen van eind augustus. Had gelezen dat ze dan ook later aan de leg gingen

Dankjewel!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hen legt niet

Berichtdoor tuff cookie » 10 jun 2019 09:50

Ze gaat vast nog wel leggen :gulzig:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten