broedmachine poging 2

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor tuff cookie » 09 jun 2019 20:22

Leuk hoor !
Gaat goed zo :duimop:

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 09 jun 2019 21:32

Nummer 4 ook fit. Nummer 5 wat dooier aan het achterlijfje en duidelijk minder sterk. Die zal de ochtend waarschijnlijk niet redden.
Mag ik morgen rond de middag (24h na uitkomen eerste kuiken) alvast de droge kuikens en de lege schalen eruit halen? Of dicht laten tot zeker alles klaar is?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor tuff cookie » 09 jun 2019 22:06

Zou je kunnen doen maar wordt niet aangeraden. Kap op een kiertje, alle kuikens achter elkaar eruit, b.v. even in een wollen muts leggen en meteen de kap weer dicht. Dan onder de warmte lamp of warmteplaat leggen.
Als er nog eieren in liggen met een aangepikt gat dan is de kans groot dat de vliezen verdrogen en er daardoor niet meer uit kunnen komen. Voor de vochtigheid weer op peil is kan uren duren, dit hangt af van welk merk je broedmachine is. Dus ik bedoel te zeggen dat het riskant is. Dit goed zelf overwegen en beslissen wat jou het beste lijkt.
Laatst gewijzigd door tuff cookie op 09 jun 2019 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 09 jun 2019 22:10

Ga ik doen alweer dankjewel voor je advies :duimop: En ik laat morgen weten hoe gaat.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor tuff cookie » 09 jun 2019 22:16

Kijk nog even naar mijn post, die heb ik veranderd, want toch niet helemaal verantwoord wat ik schreef.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 10 jun 2019 07:41

Oke als er nog een aangepikt ei is of net uitgekomen kuiken dan laat ik ze zitten. En anders kuikens eruit en vochtigheid weer snel omhoog. De teller staat inmiddels op 9, waarvan de laatste net een half uurtje geleden uit het ei is gekomen. En alles leeft en lijkt fit. Het is een beetje een zooitje in die broedmachine, alles loopt door en over elkaar, ze zijn erg druk en beweeglijk en dan zo opeens liggen ze allemaal even heel stil om te rusten. Duurt meestal niet lang, paar seconden en dan gaan ze weer. Voor mij de eerste keer dat ik dit zo meemaak, lijkt me erg vermoeiend voor die kuikens dus de neiging om ze eruit te halen is erg groot. Ik lees dat ze best 24h erin kunnen blijven maar hoe lang is dit maximaal zonder dat ik een risico neem voor de eerste die gisteren rond 13h uit het ei s gekomen?
(*edit* Ik heb je antwoord al gelezen in het andere topic, max. 48h)

Foto van zojuist:
Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor tuff cookie » 10 jun 2019 08:25

De kuikens zien er gezond en fit uit.
Ik weet niet of ze steeds in het licht zitten. Onder de moeder is het donker en als ze al een dag oud zijn kunnen ze onder moeder vandaan kijken naar buiten. De pas geborenen liggen dan veilig en rustig midden onder moeder in het donker. Misschien heb je iets aan deze tip. Zal het ook in het andere topic schrijven.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 10 jun 2019 08:52

Ze zitten in een redelijke schemerachtige ruimte met alleen boven een raam. Dit kan ik nog wel wat verduisteren voor de rust.
De kuikens in de eieren die nog zijn aangepikt (2 zover ik kan zien) zullen wel dol worden.

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor Redshibaman » 10 jun 2019 11:41

Een tip die wij ooit kregen is deze: wanneer de kuikens naar hun kuikenverblijf gaan, leg dan iets neer, zoals bv een aantal halve tennisballen, waar de kuikens hun kop op kunnen leggen, of er gewoon tegenaan kunnen liggen. Ik zelf doe altijd een oud hondenspeeltje van stof in het kuikenhuis en daar maken ze heel graag gebruik van. Het is maar voor de eerste paar dagen.

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 10 jun 2019 14:27

Wat leuk om te zien! Ik heb dezelfde broedmachine, ik moet alleen nog een week wachten.

Mag ik vragen of het een reden heeft dat je het rooster er uit gehaald hebt? Ik dacht namelijk over 5 dagen alleen de keermotor uit te zetten (uit het stopcontact te halen). Is dat niet goed?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten